Xavier
Mora, gendre de Miquel Pons Justo, el fundador de gin Xoriguer, en va ser el
gerent des del 1971 fins que a la seva jubilació, el 2012, passà el relleu a
Adolfo Vilafranca, que actualment té 46 anys.
El
consum de ginebra està en un bon moment. Afecta aquesta conjuntura favorable a
gin Xoriguer?
Evidentment
que sí. Sobretot es nota que els consumidors estan més interessats i permet
explicar millor què és el gin i la seva diferència amb la ginebra.
I
quina és aquesta diferència?
El gin és un producte
artesanal, mentre que la majoria de ginebres són fetes de forma industrial. El
gin és el simple producte de la destil·lació, que aromatitza l’alcohol amb
ginebró. Les grans marques no poden fer-ho així, perquè pel seu volum de
producció haurien de tenir una quantitat d’alambins desmesurada i fan una
destil·lació del ginebró molt més concentrada, que després dilueixen en fred
amb aigua; el resultat no és el mateix i el consumidor ho nota.
S’han
plantejat mai treure una ginebra premium al mercat?
No,
pel que acabam d’explicar: el gin no competeix amb la ginebra, sinó que és un
producte diferent. Si tan vols, es podria considerar que ja és premium.
A més els costos en publicitat es menjarien els resultats. No podem lluitar
contra els altres fabricants, que són grans multinacionals.
Fa
poc el gin Xoriguer ha estat premiat.
Sí,
vam obtenir una medalla d’or a la "San Francisco World Spirits Competition" del 2015, un dels concursos més importants del món. Ja fa anys que venim rebent distincions i bones puntuacions a revistes especialitzades. Açò té molt de mèrit perquè és difícil que es valori un producte artesanal. Els tastadors professionals cerquen les darreres tendències i modes i noltros oferim una beguda tradicional.
Com
és el consumidor de gin Xoriguer?
Depèn
del lloc. A Menorca, és un consum massiu, un fons d’armari bastant lligat a la
pomada, però s’està recuperant un combinat clàssic: la pellofa. En general,
augmenten combinats com el dry Martini amb Xoriguer. A Mallorca hi és present
per tot i se la beu sola. Està tan estesa que es pensen que és un espirituós
mallorquí i a vegades hem tingut qualque topada quan ho diuen a la ràdio. A la
Península és un licor amb prestigi pel seu origen artesanal i normalment es beu
com a gin tònic o gin amb llimonada. El gin Xoriguer té caràcter i o bé no
agrada o bé un s’enamora de per vida.
Quina
és la producció anual de gin?
Són
325.000 litres anuals que cada vegada més es venen en forma de pomada. En
l’etiqueta no podem posar gin amb llimonada perquè, com que no som fabricants
de llimonada, hi hauria problemes legals.
A
on veneu el gin?
El
60% és a Balears, i les vendes de Menorca no superen gaire les de Mallorca. A
la Península va entre el 25% i el 30% i el 10%-15% restant s’exporta fora
d’Espanya.
A
quins països?
La
major part a Alemanya, Regne Unit, Austràlia, Japó, Itàlia, Canadà, Estats
Units i Suècia. També s’envien quantitats més petites a altres indrets. Estem
molt satisfets de vendre gin a països productors i som quasi l’únic fabricant
espanyol que ho fa. Ara volem ser més proactius amb l’estranger per impulsar
les exportacions.
La
destil·leria del port de Maó és un bon punt d’atracció i teniu una botiga ben assortida.
Es ven gaire?
Les
vendes a la fàbrica encara són considerables, però els darrers anys s’han
reduït, per les dificultats d’aparcar i perquè ara hi ha més llocs per visitar,
ja siguin cellers de vi o altres establiments.
A
part de gin, produïu altres licors?
Avui
en dia el 80% és gin i un 15% pomada. La resta és poca cosa: conservam
productes tradicionals com el calent, l’estomacal, les roses, que abans es
donaven a bodes i comunions i és una beguda tradicional de la Mediterrània,
encara vigent a Grècia. També fem herbes, que podríem vendre molt més a
Alemanya, però no ens interessa perquè amb el gin ja en tenim prou.
El
gin està emparat per la Indicació Geogràfica Gin de Mahón. Quins són els
avantatges d’aquest reconeixement?
Té
un doble efecte. Primer és una protecció contra còpies foranes. Un senyor va
voler fer gin a Andorra i li van prohibir. D’altra banda, com que hi ha poques
ginebres que estiguin reconegudes com Indicació Geogràfica, açò ens dóna
prestigi i facilita les vendes a l’exterior, on aquest denominació es valora
molt. S’ha de tenir en compte que en la revisió que ha fet la Unió Europea, el Gin
de Mahón és de les poques que s’han mantingut.
Perdó,
gin de Menorca, de Maó o Mahón?
Quan
es va obtenir el reconeixement, el 1989, era gin de Mahón. El 1997 el
Govern Balear li va intentar canviar el nom per gin de Menorca, però la Unió
Europea ha decidit que açò no és possible si no es tramita des del principi i
el 2008 es va recuperar la denominació gin de Mahón. Tampoc pot ser gin
de Maó, pel mateix motiu. Realment aquest nom empara tothom que vulgui posar
una destil·leria a Menorca.
Quin
ginebró emprau per fer gin?
En
la destil·lació és molt important que l’alcohol sigui fi i els ginebrons
frescos, perquè conservin el seu oli natural. El ginebró té al voltant d’un
vuit per mil d’oli i viu a llocs frescos, a les muntanyes. Ho vam intentar
cultivar a Menorca i l’estiu es crema. Intentam que sigui de Catalunya, el
Pirineu o el Montseny, però quan hi ha mala collita, hem de recórrer a ginebrons
de l’Est, Itàlia, Grècia o Turquia. Com que no donen el mateix resultat, ho
evitam sempre que podem. El ginebró s’agafa com les olives, batent l’arbre amb
bastons. Dóna molta feina i no sempre es troba gent disposada.
Heu
provat d’envellir el gin?
Sí,
i no funciona. Els aromes que pren de la llenya no el milloren. De fet, abans
que s’emprés l’acer i el plàstic, es guardava en barrils de llenya i s’havia de
vendre tot d’una, perquè si no agafava gust i els consumidors es queixaven. Fa
anys els ginebrons venien dins de sacs de tela i fins i tot açò es notava, i
s’han eliminat.
La
destil·leria, és una empresa rendible?
Molt
menys del que la gent es pensa. Miquel Pons Justo deia que és com un forn: es
guanya molt poc en cada pa, però cada dia es ven. Els comptes surten a base
d’un marge molt petit en cada producte i fer una producció gran. Els clients
paguen a seixanta o noranta dies i les nòmines i altres despeses s’han d’abonar
cada mes. Hi ha un cost financer important i sense autofinançament l’empresa no
funcionaria.
El
que sí fem és pagar molts impostos, perquè l’alcohol està molt gravat. Hem de
posar un aval davant d’Hisenda com a garantia, que fins fa poc era el local, i
per açò ningú volia llogar-ne un per a una destil·leria.
Miquel Pons Justo |
Facem
un repàs de la història de les destil·leries Xoriguer. L’empresa va començar el
1945?
El
fundador, Miquel Pons Justo, treballava a la licoreria de Rafael Pons
(Fornero), que es va incendiar el 1939 i causà la mort de l’empresari. Primer es
va dedicar a la importació de licors, però el 1945 es decidí a fer gin. Després
de diverses proves ho dugué a Ciutadella i els “gineros” li van dir que era
igual que el d’abans. Va comprar un alambí de segona mà a Artà (procedent de
Marsella) i començà a produir l’any següent.
Com
era l’elaboració de gin al començament?
El
procés era igual que ara; l’únic que ha canviat és que abans tot es feia a mà i
actualment està mecanitzat. Tenim bombes per moure els líquids i treballam en
vertical: pujam l’esperit al segon pis i després tot va davallant fins que surt
el gin a la planta baixa. Amb els anys s’han afegit alambins; ara en tenim
quatre que poden fer 3.000 litres al dia. Fabricar un alambí és costós, perquè
són de coure. La darrera vegada en vam encomanar dos, maldament només
necessitàvem un; avui en dia seria quasi impossible aconseguir un altre.
Fa
anys els consumidors tenien el paladar molt fi i s’adonaven de qualsevol
incidència tant en l’alcohol, que en ocasions no era prou fi, com en el
ginebró. Com que la collita és anual, quan arriba és més fresc i després es va assecant
i la nova anyada, encara que es mesclin fruits vells i nous, els clients
protesten pel canvi. Encara queden alguns bons tastadors, però ja no tants.
També
ha variat la venda?
Fins
els anys vuitanta bàsicament es venien garrafes retornables de vidre, perquè
els impostos eren més baixos que en els bòtils. La gent tenia a ca seva un caneco,
un recipient ceràmic, com un càntir, que l’estiu mantenia el líquid fresc. Quan
es va eliminar aquest sistema vam haver de retirar 2.000 garrafes. Perquè
surtis a compte es van comprar una gran quantitat de bòtils; la primera vegada
12.000, més de la venda anual. Estàvem preocupats perquè era una inversió
important.
I
els envasos que no són de vidre?
Els
envasos de fang són per regal i, per tant, es venen en quantitats reduïdes.
Xavier Mora |
Què
explica el creixement de les vendes de gin?
Al
principi era una beguda de carreters i pagesos. La venda de gin va créixer quan
les dones van començar a anar als bars; abans bevien anís a ca seva. També es
van expandir els anys cinquanta quan es van introduir els combinats. Llavors
van créixer les vendes de ginebra, rom, vodka i es van esfondrar les d’altres,
com el conyac. Així mateix influeix el preu: el gin és més econòmic.
Fa
uns anys hi havia quatre o cinc destil·leries. Què explica l’èxit de Xoriguer?
Noltros
no vam anar a comprar cap fàbrica, sinó que ens van venir a cercar. Miquel Pons
Justo tenia molta il·lusió en la indústria i reinvertia els guanys en el
negoci. Ell tenia un cotxe petit, però sempre modernitzava la fàbrica. Va
introduir l’acer inoxidable, enrajolà les habitacions i comprava el que feia
falta. Després de l’escàndol de l’oli de colza, la legislació d’Indústria i
Sanitat es va endurir molt i feia falta més espai per magatzem. Xoriguer fou l’únic
que es va poder adaptar i els altres li van vendre. Beltran tenia altres
ocupacions; a més, l’alambí per fer estomacal no anava bé pel gin. Algun
fabricant no deixava que els fills treballessin amb ell i quan es jubilà, es
quedà sense continuadors.
Petrus, de gin Mica va
vendre el 1979, Son Petit, el 1983 i Beltran, el 1985. Vam comprar tots els
alambins i el material, que encara conservam, així com les marques i patents.
Xoriguer és professional i té un laboratori per controlar la qualitat i açò es
nota en el producte final. Son Petit era irregular: tenia calderades molt bones
i altres no tant.
Com
és que només veneu gin Xoriguer i no les altres marques?
De
fet, encara fem gin Beltran i Son Petit, però la demanda és molt reduïda i
només destil·lam un poc en temporada baixa. Vam deixar de fer gin Mica per
manca de clients. En el fons el que ha passat és que som un productor petit i
si ens dividíem, era impossible competir i per açò ens hem decantat per la
marca més forta.
Adolfo Vilafranca |
Quina
diferència hi ha entre aquestes marques?
Encara
que no te puc explicar les fórmules, perquè són un secret professional, sí diré
que a gin Xoriguer, descendent de Fornero, es nota l’ascendència holandesa. En
canvi Beltran, Mica i Son Petit són receptes diferents, més modernes i imitació
de la ginebra anglesa.
El
gin, ¿té els seus orígens en les dominacions angleses del segle XVIII?
La beguda
tradicional de la Mediterrània és l’aiguardent, que es beu amb aigua fent un
nuvolet. A Espanya és cassalla, a Grècia ouzo i a Turquia raki. Llavors, ¿com
s’explica que aquí tinguem gin? Havia d’haver una demanda. Els anglesos són
bons bevedors i a Menorca hi ha referències al gin des de l’inici del segle
XIX, però segurament es feia abans. L’alambí més antic de la fàbrica deu ser
del segle XVIII.
Con 61 años aún creo que un xoriguer a Tota hora cau be..salud
ResponElimina