Els terrenys del prat de Son Bou van
ser comprats a finals del 1969 per la companyia anglesa Clarksons, a un preu de
105 milions de pessetes; es va avançar a una empresa mallorquina que estava
disposada a pagar 120 milions. La urbanització estava a càrrec de la societat
del grup Urbanizadora Cristal, SA, amb seu social a Madrid. La idea original
era aixecar catorze hotels, alguns dels quals ocuparien la zona humida. El 1970
es van planificar els dos primers a l’extrem sud. La seva construcció es va
executar a la vegada que es traçaven els vials del sector. Es demanà un crèdit
hoteler de noranta milions de ptes, que fou concedit a principis del 1972, quan
les obres dels dos colossos ja estaven ben avançades.
Urbanizadora Cristal no es va veure gaire afectada per la fallida de la matriu
britànica. El 1974 va ser autoritzada pel Ministeri a instal·lar el servei de
subministrament d’aigua, a pesar que els hotels ja duien un any funcionant, la
qual cosa fa pensar que es legalitzava una situació de fet. El 1975 s’aprovà el
pla parcial, que abastava 250.000 m2, que ocupaven part de la
maresma, on es preveien alçar quatre hotels de vuit plantes, blocs
d’apartaments, un “poblado”, una “aldea” i diversos sectors per construir
xalets. L’any 1979 l’empresa rebia ofertes per a l’adquisició de la zona hotelera,
que tenia taxada en cinquanta-cinc milions de pessetes.
El 1982 l’Ajuntament negocià
l’adaptació del pla parcial a la Llei del sòl. El pacte preveia la declaració
del prat de Son Bou com espai natural inedificable, reduir un 20% el volum
d’edificació i cedir al consistori l’aprofitament mitjà, que s’avaluava en
55.000 m2. El 1984 es va intentar obrir un vial per facilitar
l’accés a un dels xiriguitos de la platja, actuació que taponaria el pas d’una
gola de comunicació de la bassa amb la mar. Davant l’informe desfavorable de
l’ICONA, l’Ajuntament denegà la concessió de la llicència. El 2003, el PTI
desqualificà urbanísticament part dels polígons hotelers del nucli, fet que va
originar demandes judicials, alguna de les quals podria suposar el pagament
d’importants indemnitzacions, en una operació molt controvertida.
El gran crack del
1974: la fallida de la Clarksons
El conglomerat britànic Court Line va protagonitzar
l’episodi més dramàtic de la crisi dels setanta. Era el propietari, a través de
la companyia Clarksons i la seva subsidiària espanyola Cristalotel, de quatre
grans hotels en bones platges de Menorca: cala Galdana, Sant Tomàs i els dos de
Son Bou, amb un total de 2.150 places, el 16,3% de la capacitat hotelera de
l’illa del 1974.
Els problemes del conglomerat anglès no eren nous. El mes
de juny del 1972 l’Express informava que davant de les pèrdues de l’any
1971, de 2,7 milions de lliures esterlines, American Express es feia amb el 49%
del capital de Clarksons Holidays. El desembre, el seu director anunciava que
el dèficit del 1972 seria molt superior al de l’any anterior (de fet va pujar a
4,8 milions de lliures), però que esperava anivellar els resultats el 1973.
L’origen de tot estava en la guerra de preus que l’empresa
havia iniciat el 1970 i afectava a tota la competència. Malgrat tot, la
companyia millor posicionada era Thomson, que el 1974 féu el darrer moviment a
la baixa. La inflació i la pujada dels preus dels combustibles van erosionar
els marges de la Clarksons i se la va acusar de vendre per davall de cost i
sobreviure a compte dels ingressos d’anys futurs.
La pujada dels preus del petroli que es va produir el 1973
afectà totes les agències i reduí la contractació de paquets de viatges un 30%.
La matriu Court Line va haver de rescatar Clarksons i, així mateix, el mes de
febrer del 1974, es feia amb un altre potent grup en dificultats, Horizon
Holidays, sense assumir el passiu, tot i que les companyies aèries van demanar
que liquidés els deutes.
L’agressiva política de la Court Line li va permetre
operar amb aparent normalitat fins el darrer moment. Havia començat la
temporada del 1974 ben aviat, amb l’obertura de l’hotel Saronga de cala Galdana
els primers dies de març, per a la qual cosa va portar tres vols xàrter amb 500
turistes. El tour operador anunciava que tenia les places ocupades tota
l’estació turística. Tanmateix, l’ofegament financer arribà a ser prou
important perquè l’estiu negociés una línia de crèdit amb els bancs, però
aquests no devien veure els nombres prou clars i van demanar el suport del
Govern britànic, el qual va plantejar, a canvi, la nacionalització de la seva
secció de drassanes. Quan la premsa va publicar l’existència d’aquestes
converses es va desfermar el pànic. Per tranquil·litzar el públic i els
proveïdors, la societat va organitzar rodes de premsa, no únicament al Regne
Unit, sinó també als destins turístics. A Menorca, el 16 de juliol vingué el director
de relacions públiques, Colin Collins, així com els responsables de Balears i
Menorca.
Finalment, l’ajut del Govern no va ser suficient i el 15
d’agost la Court Line es declarava en fallida i anunciava la suspensió de tots
els vols a partir del dia següent, afectant uns 40.000 turistes que estaven al
seu lloc d’estiueig, la meitat a Espanya; a Menorca va enxampar uns 2.000
viatgers. A més, 200.000 persones tenien viatges contractats amb el majorista.
Els hotels no van tancar immediatament, sinó que les autoritats espanyoles van
promoure una clausura ordenada per no perjudicar els clients, de manera que
fins el dia 26 no acabaven de sortir tots de l’illa. El deute que deixava
l’empresa no era excessiu, 13,5 milions de pessetes, perquè des de la compra d’Horizon
els proveïdors demanaven pagaments per anticipat. La pèrdua més gran eren els
milers de turistes que deixarien de venir als hotels del grup la resta de
temporada, uns 20.000, segons el Foment del Turisme.
El desembre del 1974 es va anunciar que el hòlding Rumasa,
a través de la seva divisió hotelera, Hoteles Agrupados, SA, es faria amb els
establiments de la Clarksons. La notícia s’acabaria confirmant, però els
tràmits van ser llargs i el 1975 van romandre tots tancats. La temporada del
1976 van obrir els hotels de cala Galdana i Sant Tomàs, rebatejats com Los Gavilanes i Los Buhos, respectivament. El mes setembre la companyia va fer
pública la propera obertura dels dos edificis de Son Bou. Açò no obstant, el
1977 només va funcionar un d’ells, que ara es deia Los Milanos, ja que les obres de reparació van ser considerables i,
a més, la temporada era fluixa; a principis de juliol la idea era que, en cas
necessari, s’utilitzessin les habitacions de l’altre, Los Pingüinos, però emprant els serveis de restauració i
manteniment de Los Milanos. Arran de
l’expropiació de Rumasa, els hotels van passar a la cadena Sol, els anys
vuitanta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada