Maó és una ombra del que era. La magnífica feina de
difusió del nostre patrimoni gràfic que estan fent entitats com Fotos Antigues
de Menorca i l’Arxiu d’Imatge i So ens permet de fer-nos una idea de l’aspecte
de la ciutat fins els anys cinquanta. Les descripcions dels llibres de viatges
també ens ajuden a ser conscients d’allò que li donava caràcter.
Carrer Sant Roc. Mary Boyd. 1911 |
La població era coneguda per la seva fisonomia
anglesa, en detalls com les finestres, les portes i els boínders,
però altres elements li conferien la seva aparença peculiar. El primer era la blancor: les
dones emblancaven les cases cada dissabte. Segons l’Arxiduc, són
pintades d’un blanc que enlluerna.
De forma sorprenent, el 1904 el batlle va prohibir
l’encalcinat de les façanes, per les presumptes malalties oculars que podia
causar. El Vigia de Ciutadella s’hi
refereix amb una extrema estranyesa i qualifica la pretensió d’“heroica”. Ningú
s’hagués pensat que un segle més tard el blanc esdevindria una raresa, sobretot
als carrers més comercials, envaïts per tot tipus de colors i materials.
L’Ajuntament ha consentit fins i tot que s’omplís un enfront amb rajoles blaves
de cambra de bany.
Un altre tret propi eren els passejos, dels quals
dóna compte la cançó Es Mahón. Potser el primer va ser L’Alameda
promogut pel comte de Cifuentes el 1782, tot i que era un lloc poc freqüentat,
reservat per als capvespres d’estiu i especialment les festes de Sant Joan i
Sant Pere. De fet, els dos passejos per excel·lència eren els d’Isabel II i la
Miranda. El primer ocupava la part nord de la plaça Esplanada, però era més
estreta que l’actual. Estava voltat d’un passamà i tenia alguns arbres i una
font.
L'Esplanada la dècada del 1930 |
El passeig més conegut era sense dubte la Miranda.
L’americà Schoeder el 1846 diu que “és un ampli bulevard on la gent de Maó
passeja”. Aquest lloc sempre fou molt
popular, perquè s’hi veuen els millors panorames del port. Alícia Davins
explica el 1925 que és una elegant placeta que cau sobre la mar, amb un banc de
pedra en forma de semicercle i un jardí. Estava rodejat per una balustrada i
ocupava quasi tota la plaça fins a l’entrada de l’actual Delegació del Govern.
D’alguna manera tenia la seva contrapartida a la plaça Espanya, a l’altre
costat del claustre del Carme.
La Miranda la dècada del 1930 |
Els
anys seixanta la plaça fou greument mutilada: per facilitar la circulació dels
vehicles es va prolongar el carrer sant Sebastià i a la part alta es delimità
un aparcament. L’antiga barana va desaparèixer i els edificis que donaven a la
mar van ser substituïts per construccions modernes, com el dels sindicats i
l’horrorosa nau de la Seat, davant de la qual s’aturaven els autobusos. Als dos
costats de can Làdico es van aixecar grans blocs que van deixar encaixonat el palauet.
Quant
el 1993 s’excavà un aparcament subterrani es va seguir amb la mateixa lògica,
dividint la plaça en dos sectors que trenquen definitivament amb la idea
original i s’alçà una pèrgola metàl·lica que deshumanitza encara més l’indret.
Pels mateixos anys es va espenyar el mercat veí, del qual Lady Sheppard
havia dit el 1936 que “amb les seves parades al voltant, el claustre del Carme,
és un dels més pintorescos que hagi vist mai”.
Barriada de Sant Pere. Dècada del 1930 |
El resultat va ser la pèrdua dels seus dos nuclis
més antics, que tenien un esperit similar al sector de la Marina d’Eivissa. Els
nous espais resultaren poc funcionals: els jardins del parc Rochina van ser
abandonats a mesura que creixia la vegetació i fa anys que una part està
tancada. La plaça Conquesta mai ha quallat com a lloc públic, segurament per
estar apartada del centre.
Projecte de Ses Voltes. 1911 |
Des de fa anys, l’Ajuntament vol donar
una comunicació mecànica al port, una idea que ja exposà Pere Montañés el 1926.
Actualment projecta un
ascensor exterior que desfigura el penyal. Alguns arquitectes ja han assenyalat
l’existència d’alternatives, com la seva integració dins del terreny o la
utilització de les costes (Miranda o des General) per instal·lar escales elèctriques,
solucions més respectuoses amb la fisonomia del paratge.
Primera impressió de Maó. Mary Boyd. 1911 |
Si
finalment es fa l’ascensor, la Corporació tornarà a escriure un nou episodi en
la destrucció de la ciutat, de manera que el Maó que avui tenim no té res a
veure amb aquell que admiraven els nostres avis.
No comentes una de les actuacions més desafortunades, l'esbocament del tram de murada de la plaça Bastió i si ens remontem a les darreries del segle XIX de l'antic mercat de queviures del Padró.
ResponElimina