Al
calor del gran impuls que estava agafant la indústria turística menorquina a les
acaballes dels anys seixanta, el capital estranger, principalment anglès i
alemany, va intentar engegar una sèrie de nuclis residencials bastant
ambiciosos, que van quedar estroncats per la crisi dels setanta i les creixents
exigències legals per urbanitzar. Aquestes iniciatives es van reactivar una dècada
més tard, però les reticències dels ajuntaments, davant de la pressió social en
contra dels nous desenvolupaments i la política de la comunitat autònoma en el
mateix sentit va acabar per fer-los inviables.
El
1972 la societat Ets Alocs, SA, depenent de la companyia radicada a Munic, Internationale Treuhand
Handelsgesellschaft, va adquirir la finca Santa Isabel, de
Ferreries, a la costa de la qual hi ha la cala dets Alocs. Al poc temps, edità un fullet en
alemany amb un petit plànol del centre turístic. L’any següent va obtenir
l’autorització de l’Exèrcit per urbanitzar el paratge i el subministrament de
8.000 kW de GESA. L’àrea afectada era molt extensa, i partint del litoral,
s’endinsava centenars de metres cap a l’interior. S’havien dissenyat més de
cinc-centes parcel·les que superaven els 1.000 m2, dos complexos
d’apartaments i vint terrenys de més de 13.000 m2 cadascun per
construir condominis, dos hotels, dues zones comercials i dues àrees
esportives. En una relació de preus d’aquests anys figuren nombrosos solars
venuts.
El 1973 es va tramitar un pla parcial,
però quedà en via morta perquè l’empresa no va esmenar les deficiències
existents en la documentació. La iniciativa es va reprendre el 1976 en un
sector del nucli, que va aconseguir l’aprovació oficial el maig del 1977, però la
tramitació quedà aturada fins que es va reactivar la segona part dels vuitanta,
esperonada per l’expansió turística d’aquests anys.
El febrer del 1986 l’Ajuntament va
denegar l’autorització del projecte d’urbanització per l’existència
d’importants deficiències. Tres anys més tard, una entitat bancària alemanya es
va fer amb dues terceres parts de les accions de la societat promotora, Ets
Alocs, SA, per respondre del deute que mantenien els propietaris originals. El
representant, Hans Schlieck, va garantir l’abastament d’aigua (el principal
problema) amb una captació situada a dotze quilòmetres. A final d’any es presentà
un nou projecte que pretenia construir una ciutat residencial per a la tercera
edat, però la idea tampoc prosperà. Al final la zona fou inclosa en la Llei
d’espais naturals com ANEI.
La història de Binimel·la, al terme des
Mercadal, presenta fortes similituds amb l’anterior. A finals del 1969, la
veterana agència immobiliària anglesa Tufnell & Partners (establerta
el 1930) va comprar el lloc esmentat, de cent hectàrees. La companyia va
dissenyar una vasta urbanització, amb dos-centes parcel·les de 1.000 m2
al costat est de la platja, per construir xalets i apartaments, així com tres
hotels de grans dimensions i un poblat de pescadors, a l’estil de Binibèquer
Vell, just darrera la platja. Es va editar un complet fullet publicitari i el
mes de desembre del 1970 es començaren a organitzar vols des de Londres amb un
centenar de potencials compradors anglesos (que també visitaven altres zones de
l’illa, com Sant Tomàs). La idea era enviar un avió cada mes fins l’inici de la
temporada turística.
L’estiu de l’any següent, la societat
publicà anuncis del centre turístic, però el desembre la Comissió Provincial
d’Urbanisme va desestimar l’aprovació del sector. Malgrat tot, a principis del
1972 es va seguir fent publicitat, on s’explicava el contingut del projecte, al
qual ara s’hi afegia una “marina”, és a dir una zona d’amarratges. Finalment,
només es van obrir uns pocs camins de terra i s’aixecaren un parell de
construccions. El 1975 Tufnell oferia la venda d’una parcel·la amb aigua i
electricitat a 300 ptes/m2, indicant que el preu normal era el
doble, comentari que fa pensar en un antic propietari que es volia desprendre
del seu terreny.
Els promotors de Binimel·là van
presentar el pla parcial a l’Ajuntament a començaments del 1987 i quinze mesos
més tard, la negativa municipal a tramitar-ho els va portar a dur el tema a la
Comissió Provincial d’Urbanisme, la qual es va mostrar conforme amb la
corporació, partidària de protegir el paratge, i que va iniciar la revisió de
la qualificació del nucli el 1989, de cara a la seva eliminació del
planejament.
Un altre intent que no reeixí al municipi
des Mercadal és el de sa Roca. Els primers mesos del 1970 es van vendre els
terrenys, d’una extensió de 387 ha, i es constituí la societat Urbanización Sa
Roca, SA, promoguda pel senyor Cappa. Els tres anys següents es van obrir els
vials (la major part dels quals van quedar sense asfaltar), es construïren una
vintena de xalets i es va aixecar un restaurant. L’assentament va experimentar
un bon ensurt el 1973, amb motiu d’un incendi declarat als costers del Toro.
Aquest any es va aprovar un pla especial, però sense capacitat d’ordenar el
sòl, únicament la xarxa viària i la protecció paisatgística. El 1976 la zona
havia passat a mans de l’empresari Josep Palliser Carreras, d’Alaior i es
comercialitzava com parc residencial Sa Roca, amb tennis, piscina, parc
infantil, minigolf i custòdia de cavalls, a més d’un restaurant amb barbacoa. L’àrea
urbanitzada al final quedà reduïda a unes vuit hectàrees i fou declarada com no
urbanitzable el 1988. El 1989, l’Ajuntament des Mercadal va paralitzar la
construcció de dues edificacions sense llicència.
Serra Morena: explotant els avantatges
de l’interior de l’illa
L’Ajuntament de Maó va aprovar l’abril
del 1971 la parcel·lació del lloc de Serra Morena, a la carretera de Fornells.
El mes d’agost es publicava a la premsa un anunci en anglès de la societat Melpond
Intercontinental (la mateixa que feia poc que estava urbanitzant
Binixíquer, també de Maó), en la qual es presentava el petit centre
residencial, remarcant que estava a tres quilòmetres del port de Maó.
S’explicava que, en aquell moment, viure a la costa de l’illa suposava haver de
suportar els renous i inconvenients de la indústria turística menorquina i,
que, pel contrari, en aquell indret hi havia pau i quietud. Els solars es
venien a un preu molt econòmic: 65 ptes/m2, segurament perquè es tractava de
terrenys rústics, i a més, eren parcel·les grosses, de més de 10.000 m2.
En tot cas, s’havia construït una petita xarxa de vials. L’abastament d’aigua
del sector es va aconseguir el mes de novembre gràcies a un acord conjunt amb
la promotora de Shangri-la i l’Ajuntament, a partir de pous municipals. El 1980
encara es venia algun solar, a 150 ptes/m2. Posteriorment l’oferta es va limitar
a xalets.
Finalment, el desenvolupament d’aquesta
zona, realitzat al llarg de quaranta anys, s’ha limitat a unes trenta cases,
una tercera part del volum projectat; així i tot, el PGOU de Maó permet seguir
construint, mantenint les condicions urbanístiques actuals. De fet, el nucli no
tenia unes grans expectatives, i només va mancar completar el camí més
exterior.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada