Les promocions esmentades al llarg del
darrer any no esgoten els projectes concebuts a Menorca, sinó que hi va haver
d’altres que no van ser viables; alguns no van sortir del paper, mentre que la
resta, per un motiu o altre, només van fer les primeres passes.
El terme des Mercadal concentra un gran
nombre d’iniciatives fracassades. Així el 1962 la premsa informava que un grup
de metges catalans havia comprat cales Morts, entre na Macaret i l’Arenal d’en
Castell. Posteriorment els terrenys, que ocupaven 39 hectàrees, arribarien a
ser declarats aptes per urbanitzar, amb una previsió de 1.950 habitants, però
el sector mai es va desenvolupar i finalment les Normes Subsidiàries el van
qualificar com a paratge preservat.
Una altra parcel·lació ben antiga és la
de cala Barril, a la finca de son Ametller, del mateix municipi, promoguda per
la família Moysi, propietària del lloc. El projecte fou dissenyat per
l’arquitecte Mateu Seguí Pons l’octubre del 1965 i, sembla que l’any següent es
va vendre qualque tros de terreny. El 1967 aquesta urbanització es va incloure
en el suplement turístic del diari Menorca. S’havia previst que els solars
tinguessin una extensió mínima de 10.000 m2, la major part amb accés
a la mar i disposarien d’electricitat i telèfon. L’any següent una immobiliària
anunciava la seva comercialització, però aquí s’acabà tot.
El gener 1978 es va intentar repetir a
Pregonda l’especulació que havia estat projectada feia més d’una dècada a cala
Barril, que forma part del mateix lloc. S’edità un bon fullet publicitari que
defensava la qualitat de la promoció, en la qual tots els xalets serien
diferents. La parcel·lació estava formada per cinquanta-cinc solars de grans
dimensions (entre 15.000 m2 i 20.000 m2); segons el
plànol cada porció consistia en una franja perpendicular a la platja, de la
qual distava uns cent metres, si bé la majoria quedava darrera del penyal que
hi ha a l’oest, sense vistes a la mar. Aquest desenvolupament s’estalonava en
la possibilitat que oferia la normativa urbanística de realitzar una
construcció en rústic si es disposava una quantitat mínima de terreny, però,
com que el conjunt no podia formar un nucli de població, l’Ajuntament des
Mercadal s’hi va oposar i el projecte quedà estroncat.
Parcel·lació de Pregonda. Publicitat del 1978 |
Tanmateix, els anys 1986 i 1989, aquí
es van iniciar construccions sense llicència, que van suscitar un fort rebuig
social i van ser paralitzades per la corporació; al cap dels anys serien
esbocades.
Un dels projectes més seriosos fou el
de cala Tirant. El 1967 es va dibuixar un primer esquema de xarxa viària. Dos
anys més tard, Carlos de Salord i Albertí, propietari dels terrenys i delegat
insular del Govern, sol·licità la declaració dels terrenys que envolten la
cala, de 106 hectàrees, com a centre d’interès turístic nacional, la qual cosa
equivalia a l’aprovació del pla urbanístic, així com l’accés preferencial als
crèdits turístics. El mes d’abril del 1971 es publicava la concessió d’aquesta
qualificació. Es constituí la societat Cala Tirant Development Group,
presidida per Fernando Caballero, que havia comprat els terrenys. El nucli estaria
dividit en zones per xalets, apartaments, hotels i àrea comercial, amb totes
les infraestructures, incloent la depuració de les aigües i cables soterrats
d’electricitat; no hi hauria edificis alts, ja que es volia fer una
urbanització de qualitat. El 1973 estava venut un primer bloc d’apartaments,
Las Sabinas I, de 47 unitats i es va planificar un segon complex, Binidelmar,
que mai s’arribaria a aixecar. Al mateix temps l’empresa s’encarregava de la
venda de parcel·les de 600 a 1.000 m2 per construir xalets.
Segurament la lentitud en desenvolupar la zona va determinar que, en arribar la crisi, les infraestructures del sector, malgrat tenir tots els permisos oficials, no estiguessin executades, excepte un vial d’accés molt ample, que dóna la mida de l’ambició del centre residencial projectat, així com alguns carrers sense asfaltar amb unes poques cases. La manca d’obres suggereix una empresa poc solvent, o una comercialització no gaire eficient.
La majoria dels ajuntaments democràtics no van veure amb bons ulls la creació de nous nuclis de costa. El successius consistoris des Mercadal estaven a favor de desqualificar els terrenys i es va mostrar en contra de la revisió del centre d’interès turístic nacional de Tirant, on ja s’havien marcat els vials i havia tres o quatre edificis. L’opció fou acceptada per la Conselleria de Turisme el 1986. Els anys següents la corporació va insistir en la seva derogació, entre altres qüestions per la manca de disponibilitat d’aigua. El 1989 no va aprovar el pla d’ordenació, decisió que van avalar diverses sentències. Al final aquest desenvolupament esdevindria impossible per la seva declaració com àrea natural d’especial interès.
El poblat de pescadors de l’illa des Revells
Una de les idees més forassenyades fou
la urbanització de l’illa des Revells. Es tracta d’un projecte d’inversió que
no transcendí, i devia congriar-se a finals de la dècada del 1960. Consistia en
construir seixanta casetes de pescadors de 30 m2 en aquesta illeta
del port de Fornells, cadascuna amb el seu amarratge. Es volia seguir el model
del poblat de Binibèquer Vell. El preu de l’illa és fixava en un milió de
pessetes, el cost de les edificacions en set milions i les infraestructures en
un altre milió. Per tant, la inversió total era de nou milions i es calculava
que es podia vendre pel doble. Malgrat l’optimisme d’aquests nombres,
sortosament el projecte no va sortir endavant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada