El 1926 Chamberlin, un autor de
llibres de viatges, declarava que no tenia cap sentit editar una guia de Menorca per atreure turistes anglesos, atès que no hi havia hotels per
allotjar-los. El periodista afegia que aquest era el primer problema per
fomentar el turisme, però era el peix que es mossega la coa, ja que les fondes
eren insuficients i no oferien les comoditats que els viatgers adinerats exigien
perquè no existia prou afluència de turistes.
D’aquesta
manera començava el debat sobre la planta hotelera, que demostraria la
sensibilitat dels menorquins davant el fet turístic, encapçalada per l’Ateneu de Maó. En aquells mateixos dies, el seu president, Antoni Victory, remetia una
persona a Jacint Montllor, el president de la Federació Hostelera Espanyola,
per tal d'«interesarlo sobre
el asunto de montar un buen hotelito en esa [ciudad de Mahón] para
el fomento del turismo menorquín».
La cristal·lització d’aquesta
inquietud fou la transformació de la secció d’Esports i Excursions de l’Ateneu
de Maó, que abans de la I Guerra Mundial havia tingut un paper en el foment del
turisme. El 30 de juny es reconvertia en secció de «Turisme i Esports»,
sota la presidència de Pelegrín de Moncada (exbatlle i regidor), amb l’objectiu
d’«ampliar
el seu radi d’acció suplint en la mesura del possible un organisme de
propaganda i atracció de forasters».
No es tractava d’un canvi cosmètic.
Els membres de la nova secció estaven ben informats del moviment turístic i
disposaven d’alguns contactes. No en va Marià Rubió, el president de la Sociedad
de Atracción de Forasteros de Barcelona, tenia estrets vincles amb l’illa,
ja que sa mare era menorquina i la família solia passar l’estiu a Menorca, on
el seu germà Fernando es compraria el lloc de Mongofra prop del port d’Addaia,
amb platges d’arena.
El mes d’agost la premsa local
informava de la constitució a Barcelona de la «Compañía Nacional de Industrias del
Turismo», de la qual era delegat a Menorca Pelegrín de Moncada. El
seu objecte era la construcció d’una xarxa nacional de cinquanta hotels. Les
dimensions dels establiments serien majors o menors en funció de la població on
s’ubiquessin, però les habitacions de tots ells serien idèntiques i moblades de
la mateixa manera. Comptarien amb les comoditats i el confort més moderns, però
sense luxes, per tal de no resultar excessivament cars. Per atraure la demanda
es pensaven realitzar intenses campanyes de propaganda a l’estranger. Aquesta
entitat, que mantenia relacions amb la Sociedad de Atracción de Forasteros,
fou bastant activa: es va integrar en el comitè organitzador de l’Exposició
Universal de Barcelona de 1929, i el 1927 va fer gestions perquè es realitzés
un Congrés Nacional de Turisme.
La companyia no disposava de capital
per construir els hotels i la idea era que els ajuntaments cedissin els
terrenys i demanessin un crèdit al Banc de Crèdit Local; l’entitat retornaria a
les corporacions locals les càrregues financeres. Aquesta fórmula es va
intentar posar en funcionament a Maó, així com a altres indrets, com Sant Feliu
de Guíxols. El fet que cap dels dos projectes reeixits suggereix l’existència
de dificultats, probablement de tipus financer.
La societat havia estat fundada per «aristòcrates madrilenys i financers
catalans»
i comptava amb la cooperació directa de les principals companyies navilieres
del país. El president era el Duc de la Unió de Cuba, en nom de la Companyia
Trasatlántica, i en el consell d’Administració hi eren representats la
Companyia Trasmediterránea i el Banc de Crèdit Local. El conseller delegat era
Antoni Muntañola, propietari de l’editorial homònima i membre de l’Ateneu
Barcelonès, i el director gerent,
l’enginyer Lluís Peipoch.
La relació de la companyia amb Menorca
fou molt primerenca, ja que, quan aquesta encara s’estava formant, Pelegrín de
Moncada s’hi va donar a conèixer. Quan es va signar l’escriptura de
constitució, hi tornà a entrar en contacte Josep M. Taltavull, el delegat a Maó
de la Companyia Trasmediterránea. Posteriorment, Antoni Victory va continuar
les gestions i aconseguí que l’agost del 1926 es desplacés a Menorca el
director gerent de l’empresa per tractar l’assumpte de la construcció de
l’hotel. Durant la seva estada, es va entrevistar amb els regidors de
l’Ajuntament i concedí una àmplia entrevista a la premsa local. El mes
d’octubre van venir Muntañola, acompanyat del conseller delegat de la
Trasmediterránea i l’arquitecte de la societat, per triar l’emplaçament més
adient.
La manca d’un hotel es feia notar. El
1927, pocs dies després de la visita del creuer turístic Oronsay, el
representant de l’agència Thomas Cook enviava una nota al vicecònsol britànic
en la qual l'informava que l’expedició només va estar poques hores a la
població a causa de l’absència d’un establiment on els turistes poguessin
prendre un lunch, cosa que els impedí anar després a veure «la casa de Nelson, l’Ateneu, l’església i els talaiots».
El juliol del 1927, Moncada, que havia
estat nomenat diputat provincial, anunciava a Palma que les gestions relatives
a l’hotel estaven molt avançades. S’havia reunit amb el capità general de la
província i el governador civil per tractar qüestions que afectaven el
Ministeri de la Guerra (que havia d’autoritzar totes les construccions situades
a la vorera de la mar). Es proposava que l’emplaçament fos al passeig de la
Miranda i se li donaria el nom de Port Mahon Hotel, una denominació coneguda a
l’estranger. Moncada es va traslladar a Barcelona per seguir fent gestions
sobre el tema.
Marià Rubió |
Una confirmació que el projecte estava
avançat és la publicació al diari El Sol
de Madrid d’un article en què s’anunciava que la Companyia Nacional
d’Indústries de Turisme, amb la col·laboració de l’Ajuntament, presidit per
Antoni Victory, i el diputat Moncada, es proposava bastir un hotel per
turistes. Així mateix, es blasmava que l’illa hagués romàs ignorada per la
majoria de les persones «que gasta els diners viatjant», ja que només era freqüentada per uns
pocs «arqueòlegs, literats, pintors o
turistes».
Tanmateix, Menorca comptava amb uns clars atractius com a destí turístic: «un rosari de cales i platges, la bellesa dels penya-segats
que s’endinsen en la mar i els magnífics monuments megalítics». Així i tot, els pocs viatgers es
trobaven desorientats per l’absència d’agents de turisme que organitzessin les
visites.
Aquesta és la darrera notícia de
l’intent d’aquesta empresa de construir un establiment a Maó. El maig del 1928
va proposar al govern una acció conjunta per fundar hotels i fomentar el
turisme estranger. Es brindava a invertir vint milions de pessetes per aixecar
i reformar hotels a tota Espanya, en aquells llocs on fossin necessaris i la
iniciativa particular no els promogués. La Companyia trauria els hotels a
concurs d'arrendament i els oferiria en venda a terminis. A canvi, demanava que
se li atorgués una subvenció d’un milió de pessetes per a garantir els
interessos del capital. La fracàs d’aquest darrer projecte suposaria la seva
fi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada