El port de Maó ha tingut en diversos
moments històrics un tràfic important, per la qual cosa no és d’estranyar la
presència de tot tipus d’embarcacions. Per aquesta motiu, l’arribada de
vaixells en viatge de plaer, al principi coneguts com yatchs, fou bastant primerenca. Així, un cop superades les
turbulències associades a la Revolució Gloriosa, la Primera República i la
darrera guerra carlina, a partir del 1877 el seu pas augmenta ràpidament, fins
al punt que el 1879 la premsa local ja n’era ben conscient i el 6 de juny advertia
que en el que es duia d’any n’havien comptat sis.
Dauntless, US. Atracà al port de Maó el 1883 |
L’entrada de iots va ser més intensa
entre el 1875 i el 1902 (5,1 per any), que a partir d’aquesta data i fins el
1913, en què la mitjana cau a 1,5. De fet, el nombre real és més alt, perquè,
la premsa no informava de forma sistemàtica i he descartat els mesos de menor
moviment (el de major activitat era abril, i l’estiu gairebé no n’hi havia). D’altra
banda, el predomini de les embarcacions angleses és aclaparador, ja que
representen el 72% del total. A continuació, es troben americans i italians (8%
cadascun), francesos (6%) i espanyols, amb el 4%. Finalment, els alemanys
suposen el 2%, i en una data ben tardana.
Pel que fa a la seva procedència, destaca
la Costa Blava (29,3%), principalment francesa, en especial Niça, però també
Mònaco i Gènova. En segon lloc, es troben els ports de l’est: les illes, sobre
tot Còrsega, i Sardenya, però també Sicília i Malta, i Nàpols, que en conjunt
representen el 24,4% dels punts d’origen. Fora d’aquí, hi ha les ciutats
espanyoles de Palma (17,1%) i Barcelona (9,8%) i, a la cua, el nord d’Àfrica,
amb el 9,8% i Gibraltar i altres poblacions anglesos, amb el 7,3%. Els llocs de
destí són similars, però disposam de moltes menys dades, segons les quals
dominarien els mallorquins, amb el 33,3%, i la Costa Blava, amb el 26,7%,
seguits del nord d’Àfrica, amb el 20% i, en darrer terme, les illes italianes
(13,3%). Com es veu Menorca aprofitava la seva situació al centre de la
Mediterrània occidental per atraure naus de les regions del voltant.
En aquesta època, quasi totes eren de
vapor i hèlix. Tenien dimensions considerables: una mitjana de 219 tm, amb 22,7
tripulants i 5,6 passatgers; per tant, ens trobam davant de veritables iots de
luxe. La tendència va ser augmentar la seva mida: si abans del 1897 comptaven
al voltant de 162 tm, a partir d’aquest data aquesta s’incrementa fins les 340
tm; el nombre de tripulants va passar de 19,6 a 30. Els passatgers no van
créixer en la mateixa proporció, ja que només van pujar dels 5,2 als 6,3, la
qual cosa indica que el grau de confort va créixer de manera notable. No sempre
sabem qui són els viatgers i, quan es dona aquesta informació, es tracta
habitualment de dos grups socials: per un costat, personatges públics, la
majoria pertanyents a la noblesa, però també algun polític (un exprimer
ministre anglès), i, per l’altre, grans empresaris, com el fill del fabricant
d’armes Colt, l’industrial de màquines de cosir Singer, el constructor de
material bèl·lic alemany Krupp, l’instal·lador de cables telegràfics Eastern o
el Marquès de Comillas.
Valhalla, UK. Vingué el 1902 |
Els iots no solien estar gaire dies a
port, tot i que alguna vegada van arribar a fer deu dies i també hi ha estades
de cinc; la mitjana era de 2,4 dies. A mesura que passa el temps, els diaris proporcionen
més informació sobre les activitats d’aquests visitants. El principal punt
d’atracció és l’orgue de Santa Maria, que s’esmenta el 73% de les ocasions. En
una d’aquestes, el 1897, una turista americana declarava que havia sentit grans
elogis de l’instrument, que ella, després d’haver-lo sentit, compartia.
Normalment, els turistes s’acontenten a escoltar el programa de l’organista,
però algun cop li porten partitures. Una vegada es dirigeixen a la premsa
perquè publiqui els seus elogis; en una altra oportunitat, es convida
l’organista a dinar a bord.
El
segon element d’interès són les rodalies de Maó i els seus jaciments talaiòtics
(45%). Fora d’açò, i al marge de quan es diu de forma genèrica que donen un
tomb per la ciutat, hi ha una visita al museu particular de Cardona Orfila i a
una altra a un taller de fotografia. El 1902 un vaixell transportava un
automòbil, amb el qual els passatgers van fer un tour per l’illa. En alguns casos, es comenten les compres que fan
els viatgers, entre les quals hi havia postals. Com es veu, els turistes
freqüentaven els llocs que ja coneixem de les guies de viatge, sense
allunyar-se gaire de Maó.
El Valhalla pintat per Antonio de Simone |
La I Guerra Mundial va trastocar els
fluxos turístics que passaven per Menorca, no gaire nombrosos, però que havien
mantingut una certa continuïtat. Durant gairebé una dècada no hi ha
pràcticament cap notícia sobre els turistes. Només es troben unes notes a la Revista de Menorca sobre l’interès
turístic de la muntanya del Toro i d’un jaciment talaiòtic.
L’indicador més fidel d’aquest
estancament, el tenim en les estades de iots. Després de la Gran Guerra, fins
al 1923 (en què en vingueren dos), no tenim notícies de la presència d’aquest
tipus d’embarcacions. Tanmateix, a partir d’aquest moment, es van superar amb
facilitat les xifres prebèl·liques, (1,5 el 1903-1913). La recuperació fou
progressiva: el 1924 i el 1925 n'arribaren tres, el 1926 i el 1927 quatre, els dos
anys següents sis, i a partir del 1930 la mitjana és de tretze.
Hi
ha dos elements rellevants: el 1924 ve a Menorca Alícia Davins, la primera
autora d’un llibre de viatges posterior a la guerra europea (els anteriors eren
del 1911); els anys següents torna a
aparèixer assíduament aquest tipus de literatura. En segon lloc, el mes d’agost
del 1928 la premsa local publica un article sobre «El turismo», en el qual s’assenyala que aquell any
han visitat el port més embarcacions d’esplai que els anys anteriors.
Queen of Scots, US. Atracà el 1931 |
El 1936, als mesos anteriors a
l’esclat de la Guerra ja havien entrat al port de Maó nou iots i el dia 21 de
juliol n’hi havia cinc, fet que va cridar l’atenció d’un periodista. Es va
produir un canvi en la nacionalitat dels vaixells. Els britànics, a pesar de
seguir sent els primers, han baixat del 72% al 37,5% i el seu buit es reparteix
entre francesos (21%), nord-americans (18,4%) i espanyols (16%). Els d’altres
nacionalitats sumen el 8% restant. En aquesta època, els primers menorquins,
tots ells industrials, adquireixen vaixells d’aquesta mena: Femenias, Pons
Menéndez, Codina i Fernando Rubió, català amb vincles familiars amb Menorca,
que també es comprà una finca a l’illa.
L’increment quantitatiu de les estades
de barques d’esbarjo ens mostra que els fluxos de visitants estaven assolint
uns valors considerables, en particular a partir del 1930, cosa ben
significativa si tenim en compte que són anys de crisi internacional i
demostren que hi ha una tendència de fons que fa que el turisme sigui una activitat
a l’abast de grups cada cop més nombrosos de persones. L’enlairament turístic
fou un fenomen especialment marcat a les illes Balears. Cirer parla
d’efervescència turística a l’Eivissa de la dècada del 1930, després d’un ràpid
creixement en els anys anteriors. El mateix autor es refereix al “boom dels
anys trenta” a Mallorca, amb una notable ampliació de la planta hotelera i un
volum molt important de creuers i altres naus estrangeres.
Thalassa, US. Vingué a Maó el 1928 i el 1933. |
Menorca, durant els anys
vint, fora dels iots, sembla que el nombre de turistes també anà creixent, malgrat
que no es va produir la preparació del gran salt endavant que suposarien els
anys trenta a Mallorca i Eivissa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada