Fins la Guerra Civil el partit republicà fou la
principal força política de Maó. En la seva premsa trobam la major quantitat de
referències sobre Karl Marx, que, en general, tenen un cert aire polèmic, si bé
amb molta menys acritud que en els diaris conservadors. En bona part són
reproduccions d’articles de la premsa nacional, que se solien publicar en la
primera plana.
Les teories de l’alemany eren reputades com
errònies. Un dels primers punts de controvèrsia fou la concepció materialista o
economicista de la història, que el diari El
Liberal el 1900 jutjava com una interpretació simplicíssima. L’any següent
es cridava a raó als obrers de Maó, tot apuntant que Marx, tan gran per altres conceptes, es va
equivocar amb açò, ja que no és “el vientre lo primero”, sinó el
cervell. El 1933 a La Voz de Menorca
es reprotxava que Marx pensés que els valors morals eren un resultant de les
condicions econòmiques, perquè les transformacions econòmiques s’havien de
produir per un imperatiu de justícia.
Una altra qüestió a la qual es va prestar atenció
fou la relació entre els marxistes i els anarquistes. Al principi es critiquen
els mitjans violents d’aquests darrers, però més tard es dona suport al
sindicalisme, que s’estimava més moderat que el socialisme, ja que “l’organització
somiada pels deixebles de Karl Marx convertiria la terra en un quarter i cada
home en un nombre”.
El grup més nombrós de col·laboracions es refereix a
la teoria del valor treball i la lluita de classes. El 1905, Alfred Calderon criticava
que, segons Marx, la producció es devia únicament al treball, sense tenir en
compte el capital, la qual cosa menava els obrers a considerar-se desposseïts
de tota riquesa. Altres autors propugnaven la cooperació d’obrers i patrons i
eren partidaris de la participació dels treballadors en el capital de les
empreses, com als Estats Units, on els operaris guanyaven bons sous i així no
es produïa la misèria del proletariat de la qual parlava Marx, sinó el
millorament la classe obrera.
Shusui Kotoku, ajusticiat el 1911 |
L’oposició dels republicans no els impedia sentir
simpaties pels socialistes. Era habitual que denunciessin la seva persecució per
motius ideològics. El 1911 es feien ressò de les protestes contra de la
condemna a mort al Japó de Kotoku i vint-i-quatre activistes més per difondre
les obres de Marx, Bakunin, Kropotkin i Tolstoi. El 1933 censuraven que a Malta
alguns ciutadans havien estat condemnats a presó per tenir llibres de Marx,
Tolstoi i Shaw. El 1933 Zozaya apuntava que Marx, Kropotkin i Tolstoi, en
actuar de forma desinteressada en favor del proletariat, tot exposant-se a ser
perseguits, eren més nobles que els capitalistes que demanaven càstigs
terribles per als qui reclamaven reformes justes.
El 1920 La Voz
de Menorca celebrà la primera commemoració de l’1 de maig a Espanya amb un
nombre especial, que contenia biografies de Kropotkin, Bakunin, Marx i Lenin.
De Marx s’esmenta La misèria de la filosofia i la redacció amb Engels del Manifest Comunista. Es fa notar
que fundà amb Bakunin la Internacional dels Treballadors. Després de l’edició
de la seva obra magna, El Capital, el darrer acte a què acudí fou el
Congrés de La Haia, el 1873 i passà els darrers deu anys de la seva vida
apartat de l’acció política. El 1931 el diari publicà una biografia de Stalin en
un to bastant neutre: als 19 anys fou expulsat de la carrera sacerdotal. Des de
llavors destinà totes les seves forces al bolxevisme i patí empresonaments i
fugues. Era un fervent estudiós de Marx i podia citar llargs passatges d’El
Capital.
La premsa republicana recollia informacions sobre
els familiars de Marx: el suïcidi de Paul Lafargue i la seva esposa, Laura Marx,
i l’estada a Madrid de Longues, net de Marx, el 1929. També era freqüent que
publiquessin notícies sobre les activitats dels socialistes, en especial els
actes commemoratius de l’aniversari de la mort de Marx i de la Comuna de París.
El 1931 es parlava en favor de la coalició dels republicans amb un partit de la
classe obrera, afegint que també Lenin, “el formidable realitzador de les idees
de Marx i Engels”, va haver de donar marxa enrere.
No era rar
trobar referències a les obres de Marx o del marxisme. El 1922 es va anunciar
durant tres mesos la venda d’El Capital, de Karl Marx, en rústica, per 5
ptes. Sis anys més tard es remarcava el fet que el primer traductor al castellà
d’El Capital havia estat el periodista Correa i Zafrilla, el 1886, al
diari La República. El 1931 se saludava l’aparició del llibre El marxismo. Origen, desarrollo y transformación, de Marín
Civera, perquè mancava a la bibliografia espanyola un llibre serè i clar que
orientés sobre les controvertides doctrines de Marx. Els anys 1932, 1933 i 1936
s’anunciava la venda de diverses obres de González Blanco, incloent-hi El socialismo expuesto por Marx.
Amb el
temps, es van fer freqüents els textos que parlaven en favor del reformisme i
en contra de la revolució. Ja el 1905 s’exposaven les resolucions del partit
socialdemòcrata rus el qual, després d’afermar els principis de la democràcia
socialista, tal i com els havia formulat Marx, plantejava un programa polític
que defensava l’abolició de l’autocràcia i l’establiment d’una república
democràtica que emparés els drets i llibertats individuals.
El 1919 La Voz de Menorca reivindicava les idees
de Kautsky, qui entenia que, per Marx, el socialisme només podria triomfar quan
aconseguís l’assentiment de la majoria del poble i criticava que els bolxevics
només tenien el suport d’una minoria. El 1922, davant l’ingrés d’una part del
partit socialista en la III Internacional es comentava que “els socialistes
espanyols giren la mirada als temps distants de l’envellit Manifest del
1849, quan Marx i Engels necessitaven anomenar-se comunistes per diferenciar-se
d’uns socialistes burgesos, sentimentals i utopistes”.
En paral·lel
amb la qüestió anterior, es van debatre els vincles entre els republicans i el
socialisme. El 1912 es reproduïa un discurs de Melquíades Àlvarez, per a qui la
República havia de tenir un contingut social, però no podia ser col·lectivista;
entre els partidaris de Marx i els republicans existien diferències profundes,
ja que aquests estaven en contra de la lluita de classes, la socialització dels
mitjans de producció i la dictadura del proletariat. El 1919 s’afirmava que els
republicans conscients havien d’acceptar les reivindicacions de mínims del
partit socialista. El 1929, Rovira i Virgili assenyalava que havia lloc per a
una esquerra republicana que no fos específicament socialista, segons les idees
de Pi i Margall i Proudhon: l’absorció del capital pel treball i la creació
d’un capitalisme obrer.
Des del
començament, la Revolució Russa fou decretada com un fracàs de les teories
marxistes. El 1917 s’anotava que Lenin en els seus mitjans de propaganda i
acció s’acostava més a les tradicions “d’aquell immens agitador que fou
Bakunin” que a Marx. El 1928 es destacava que Rússia no era sinó l’aplicació
del fòrceps que Marx considerava necessari en l’infantament de les societats a
les entranyes duríssimes i anquilosades d’aquell país.
Els anys
trenta aquestes crítiques s’exacerben. Es remarcava que la Revolució Russa era
el fruit de causes que no existien a l’Europa occidental, perquè no es donaven
els fonaments socials i econòmics que Marx creia imprescindibles (la fase de la
gran indústria capitalista). Els anys 1933 i 1934 se sentenciava que el
marxisme havia fracassat a tots els països, fins i tot a Rússia. La seva
aplicació pràctica era la fam i la desolació i la seva obra social s’havia
reduït a l’extinció de l’aristocràcia i la classe mitjana, sense una millora
ostensible per al proletariat.
Amb la consolidació del règim soviètic, una de les
crítiques més repetides fou el caràcter religiós que prenia el socialisme:
certs cercles extremistes rebaixaven Marx, Engels i Kautsky a sacerdots d’una
vella església sobre les ruïnes de la qual es construïa una de d’estil purament
rus. Després d’haver-se alliberat del dogmatisme catòlic, no es podia acceptar
la infal·libilitat del déu Marx i el seu profeta Sant Lenin.
Aquests anys se subratlla el fiasco del socialisme.
Els principis teòrics del comunisme constituïen la més excelsa concepció d’una
societat, però posats a la pràctica eren una utopia. La modernitat d’El Capital
era aparent i, en realitat, remetia a idees i procediments d’Esparta i Roma.
Marx era un perfecte il·lús i la
socialització dels mitjans de producció convertirien Espanya en un poble
de captaires i miserables.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada