Des de la invasió
napoleònica, l’administració espanyola està inspirada en la francesa.
Tanmateix, en massa ocasions n’ha fet seus tots els vicis, sense adoptar-ne cap
de les virtuts. Els nostres veïns van concebre un sistema bastant enrevessat,
però el seu racionalisme imprimeix un ordre i una racionalitat que fa que els
procediments es desenvolupin, sinó amb agilitat, sí amb un ritme que permet que
finalitzin en uns terminis raonables.
Repassant vells
papers, he trobat exemples de com fa un segle la llicència d’obres per
construir una casa, o aixecar una indústria, no havia d’esperar més d’una o
dues setmanes. Els edificis es van alçar i segueixen dempeus, sense que el fet
d’haver-se estalviat els mesos o anys que avui en dia caldrien hagin afectat la
seguretat de la construcció.
L’aplicació actual
del sistema burocràtic consisteix en un garbuix de lleis, interpretades de
forma draconiania per uns departaments amb greus mancances organitzatives. El
resultat és una tendència inexorable a allargar el temps de resolució. Malgrat
que la Llei de procediment administratiu indica que s’ha de conjugar l’eficàcia
amb la salvaguarda dels drets dels ciutadans, en la realitat els dos resten
malferits per la dilació dels expedients.
L’intent del
govern del Partit Popular d’alleugerir alguns tràmits no ha complert amb les
expectatives aixecades. L’impuls de les declaracions i comunicacions prèvies
com a substitut d’algunes autoritzacions s’ha estancat per la tradició
administrativa, que ha aconseguit reconstruir els procediments amb l’exigència
d’aportar documents i pagar taxes que xoquen amb la simplificació planejada.
El pretès abreujament
en la concessió de llicències, com les d’obres, en la majoria dels casos no ha
passat del paper. En realitat, l’administració autonòmica i organismes
estatals, com Costes, han estat aliens a aquest moviment i han continuat voler
fer-se valer a través de la imposició de diversos informes que eternitzen
qualsevol gestió.
En aquest sentit,
la normativa sectorial ha estat especial perniciosa, ja que, amb l’excusa de supervisar
determinats comportaments, ha expandit fins a extrems kafkians la necessitat d’obtenir
dictàmens favorables d’ens que no es caracteritzen per la seva diligència. La
iniciativa privada ho pateix de valent, però fins i tot la creació d’una simple
rodona ha hagut d’esperar anys la tant desitjada autorització, que des del
primer dia tothom sabia que seria atorgada. L’avanç tècnic hauria de permetre
d’utilitzar formes de control menys invasives.
L’establiment de
l’administració electrònica ens ofereix la prova del nou que, amb la cultura
administrativa actual, qualsevol canvi, per molt promissori que sembli, pot
entorpir un funcionament ja deficient. La digitalització està fracassat per una
manca absoluta de planificació, l’incompliment flagrant d’alguns organismes i
un oblit notori de la formació de les persones.
D’aquesta manera,
poques entitats admeten el registre electrònic, els ciutadans i les empreses
aprenen els principis de la tramitació en línia a garrotades i tots patim la
insuficiència de les empreses informàtiques per donar solucions efectives. Al
capdavall, els organismes que han provat d’implantar el tràmit electrònic es troben
amb dificultats creixents i, a mesura que els dossiers es multipliquen, el caos
es va expandint, fins al punt que ara s’extravien més documents digitals que
quan eren en paper.
El problema de
fons és que l’administració està impregnada d’una cultura burocràcia que es
recrea amb els procediments, com si l’objectiu final fos omplir l’expedient de
la major quantitat possible de documents i redactar informes que rivalitzin amb
les sentencies judicials en prolixitat i complicació.
Les noves normes,
redactades en moltes ocasions per persones que procedeixen del món de l’administració,
d’on arrosseguen els pitjors vicis, van complicant les anteriors en un procés
inexorable. La llei francesa de contractes té cinquanta articles; l’espanyola,
set vegades més. La normativa francesa destil·la confiança envers els gestors
públics; l’espanyola recela d’ells i els obliga a justificar qualsevol actuació.
El resultat és que el que a l’altra banda dels Pirineus és qüestió de dies aquí
es transforma en mesos.
Comparar la legislació
urbanística, tributària o de contractes públics amb la que es va elaborar fa
trenta anys és un exercici nostàlgic, però il·lustratiu, de com els mateixos
objectius es poden assolir amb un augment sorprenent de l’obscuritat i la complexitat.
La multiplicació
de lleis cada vegada més abstruses ha provocat una alarmant descoordinació, ja
que és fàcil que una llei agrària afecti a l’ús del sòl, sense tenir en compte
la normativa urbanística, per posar un exemple. Aquest fet en dificulta l’aplicació i exacerba la tendència
dels funcionaris a “interpretar” les lleis, quan els únics als quals la
Constitució confereix aquesta delicada missió són els jutges. El prurit
excessiu dels buròcrates en la qualitat jurídica té com a conseqüència que cada
departament acabi obtenint les seves conclusions i així el que és trivial a
Mallorca pot ser impossible a Menorca.
La lentitud de l’administració
té efectes nocius sobre els programes vitals de les persones i els projectes
econòmics de les empreses. No hi ha res més decebedor per a un emprenedor que
aconseguir una autorització després d’anys d’esforços. Com diuen els anglesos,
“temps és diners”: excel·lents iniciatives es veuen compromeses per
l’allargament desmesurat dels terminis. És una situació generalitzada: la demora
infinita de l’obertura de les coves de cala Blanca no té res a envejar a diverses
inversions hoteleres i empresarials.
La democràcia implica governar atenent a les necessitats
de la gent. Els darrers quaranta anys potser hem errat el camí. L’administració
hauria de deixar de pensar que el ciutadà és l’enemic i actuar amb més
proporcionalitat i respecte pels interessos individuals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada