La dècada del 1970
va veure com s’estenia la preocupació pel medi ambient entre col·lectius cada
cop més amplis. El 1977 un grup de professionals menorquins de l’arquitectura
van publicar un petit estudi sobre els nuclis turístics de l’illa. Tot i que
l’enfocament era essencialment tècnic, no es deixava de censurar
l’“especulació, la venda de paisatge i qualsevol element que suposi atracció
turística”. L’any 1980 Guillem López, a partir de la irreversibilitat del
desenvolupament urbanístic i l’exigència de solidaritat envers les generacions
futures, aconsellava graduar el creixement de les ofertes turística i
immobiliària.
Durant aquests
anys les entitats conservacionistes també van aixecar progressivament la seva
veu. Alguns dels autors de l’estudi del 1977 poc després van participar en una
taula redona promoguda pel GOB sobre l’ordenació del territori a Menorca. Joan
Gomila vinculava el canvi en el model urbanístic amb la potenciació de les
Illes [Balears] com a fet turístic. La construcció de grans hotels i edificis
prop de la mar comportava una sèrie important de problemes. Com a conclusió,
s’advertia que un bon nombre de paratges naturals estaven amenaçats per la
rapidesa del procés urbanitzador i es demanava que es fes un pla insular
d’ordenació.
Fruit d’aquest
impuls, el 1978 va tenir lloc a Ciutadella la primera manifestació en contra de
la urbanització del litoral, que reclamava la paralització dels projectes
prevists, especialment a cala en Turqueta i Macarella. Entre el 1980 i el 1981
es van realitzar diversos actes (concentracions i concerts) amb el mateix
objecte.
El 1980 la Coordinadora Insular per a la Defensa i
Ordenació del Territori va redactar “un projecte per
a la protecció de Menorca”, una proposta sobre l’ordenació territorial de
l’illa. Partia de la base que la sobreexplotació turística provocava una
sobreexplotació dels recursos i es convertia en un problema, ja que no tenia en
compte els interessos a llarg termini. Es plantejava un model que preservés
l’estat de l’illa en aquell moment amb la creació de tres tipus de zones
protegides, una, de reduïdes dimensions, que concentraven una gran riquesa
natural i paisatgística, i consistia en trenta-un espais que s’havien catalogat
i dibuixat en un mapa. Aquests espais, de s’Albufera des Grau a Punta
Nati, dels barrancs del sud a cala
Rafalet i de la Vall al Toro, coincideixen de forma sensible amb les àrees
naturals d’especial interès que s’aprovarien una dècada més tard.
La segona agrupació
estava formada per àmplies extensions de terreny que tenien la funció d’esmorteir
els efectes exteriors, mentre que la darrera consistia en una corona de camps
de conreu, bosc i mates, que regulava les altres dues. Les activitats
turístiques s’haurien de restringir a les zones ja urbanitzades i aquelles
situades en àrees d’interès ecològicopaisatgístic, s’havien de reestudiar.
Pels mateixos dies,
les associacions patronals relacionades amb la construcció van organitzar una
taula redona dedicada a turisme i urbanisme amb l’assistència d’agents del
sector turístic i representants dels partits polítics. Els participants
assenyalaven els perills del creixement i la conveniència de posar límits al
desenvolupament turístic. Més que incrementar la quantitat, se sostenia que
calia millorar la qualitat. Així mateix, es va parlar de la importància de
l’entorn per al turisme i de la necessitat de conciliar economia i ecologia,
una opinió que compartiria Joan Victory un mes més tard. També va ser objecte
de discussió el turisme residencial, que alguns veien millor que l’hoteler, per
les dimensió excessives que aquest podia assolir; en tot cas es reclamava que
les urbanitzacions estiguessin ben planejades i executades. Casals, en canvi,
defensava que els hotels proporcionaven majors beneficis econòmics que els
xalets i els apartaments.
El 1982, el
Consell General Interinsular aprovava els tràmits per modificar el Pla
Provincial d’ordenació. El GOB va protestar, ja que, mentre que els terrenys
que es projectava preservar a Mallorca suposaven el 15,4% de la seva superfície
(una proporció similar al Pla de Catalunya), a Menorca només abastaven el 3,5%,
quan havia un informe de l’ICONA que incloïa 2.428 ha (15,4%). Censuraven que
no s’hi incloguessin zones humides (s’Albufera des Grau, port d’Addaia, prat de
Son Bou, torrent de Tirant), així com cala Pilar, ets Alocs, cala Calderer,
Pregonda, Binimel·là, Ferragut, Morella, es Grau i cala Mesquida, Son Xoriguer i Son Saura. També demanava la
salvaguarda de zones boscoses de l’interior.
Poc abans de les
eleccions locals del 1983, el GOB feia un balanç sobre la gestió urbanística
dels quatre anys anteriors, on dibuixava un panorama molt fosc, denunciant un
incompliment sistemàtic de l’ordenament jurídic, la no aplicació dels
instruments de disciplina urbanística i l’afavoriment dels interessos
particulars en la gestió urbanística i l’elaboració dels plans urbanístics. El
grup ecologista denunciava que la manca de sensibilitat en la protecció de la
naturalesa derivava del fet que la majoria dels ajuntaments estaven dominats
per persones vinculades a la construcció, els negocis immobiliaris o la
indústria turística.
La situació estava a punt de canviar. El nou equip de
govern de signe progressista del Consell Insular de Menorca que sortí elegit en
les eleccions impulsà la redacció d’un catàleg, per a la qual cosa va demanar
informes a l’Institut d’Estudis Ecològics (INESE) i l’ICONA. El document es presentà l’estiu del 1986. El treball dividia
les àrees a protegir segons el seu valor: extraordinari, molt elevat i alt. En
total es plantejava que es preservés un 40% de la superfície de l’illa. Aquest
catàleg era un avenç respecte a l’anterior i s’acostava molt a la delimitació
final de les ANEI. El conseller d’Urbanisme, Benjamí Carreras, declarava que
Menorca estava molt diagnosticada però hi mancava elaborar el pla integral
d’ordenació, a la qual cosa es volia contribuir amb aquest treball. Un dels
seus objectius era impedir que s’hi desenvolupessin noves urbanitzacions. També
es propugnava l’adopció de mesures complementàries de protecció, com la
redacció d’un pla d’ordenació del litoral i la regulació de les activitats
extractives.
Catàleg actual de les ANEI |
La qüestió de les
àrees protegides seria la primera de la sèrie de topades que es produirien
entre les administracions autonòmica, governada per Alianza Popular i insular,
dirigida per una coalició d’esquerres. El mes de febrer del 1983 el Consell
Insular va aprovar un pla de protecció. La delimitació fou retallada el mes
d’agost pel Govern Balear en contra del parer del Consell Insular, que volia
una major preservació del litoral de Ciutadella i el barranc d’Algendar. L’any
següent l’Ajuntament de Ciutadella demanaria la suspensió del planejament de la
costa sud, de Son Xoriguer a cala Galdana, mentre es modificava el Pla General,
per possibilitar la seva conservació. El Ple del Consell Insular, pel seu
costat, va aprovar per unanimitat una proposta de gran calat: l’anul·lació de
la Llei de zones d’interès turístic nacional. L’Estat acabaria derogant aquesta
norma el 1991. L’any següent, el president del CIM al·ludia expressament a
l’existència d’un conflicte entre els interessos urbanístics i la protecció del
medi, així com problemes d’infraestructures.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada