Les darreres dades sobre l’atur, que afecta
a quasi cinc milions de persones, han posat un altre cop sobre la taula les
greus dificultats que té Espanya per crear ocupació. La destrucció de llocs de
treball és constant i els col·lectius afectats augmenten. La primera reacció
davant d’aquesta dura realitat és la lògica preocupació per la situació dels
aturats i, especialment pels que es troben en situacions més vulnerables, com
els aturats de llarga durada, les famílies amb tots els seus membre en atur o
els joves. Es demanen solucions urgents al Govern i els polítics declaren que
es tracta d’una situació inacceptable i que la prioritat ha de ser la creació
de llocs de treball.
Des del punt de vista humà és evident que
l’atur actualment és el principal problema de la societat espanyola i que hem
d’estar al costat de les víctimes d’aquest drama social. També és clar que
s’han de cercar solucions, tant per mitigar les dificultats que crea la pèrdua
de la feina a un aturat com perquè aquest pugui trobar feina al més aviat
possible. Tanmateix, com que es tracta d’un repte tan important, és necessari
reflexionar sobre com se’l pot combatre de forma efectiva.
Per començar és necessari recordar que les
dificultats per crear ocupació són una constant a l’economia espanyola com a
mínim des de després de la Guerra civil, sinó abans. Així la situació de plena
ocupació dels anys seixanta i primers setanta es va aconseguir al preu d’una
intensa emigració als països d’Europa occidental i Sud-Amèrica, la qual cosa
evidenciava la impossibilitat de donar feina a la població activa del país. A
partir de la crisi dels anys setanta es van sumar els efectes del tancament
d’empreses amb la impossibilitat de continuar amb la via de l’emigració, de
manera que l’atur va augmentar de forma espectacular. Des d’aquest moment la
taxa d’atur espanyola s’ha mantingut com una de les més altes d’Europa. Durant
la crisi del 1992, la taxa d’atur va escalar fins al 24,6%: en el pitjor
moment, el primer trimestre del 1994, sobre una població activa de 16 milions
de treballadors hi havia gairebé 4 milions en atur. Els anys següents, tot i
que van veure un desenvolupament econòmic molt prolongat, que alguns anys va
assolir taxes de creixement del 5%, la taxa d’atur només va estar per davall
del 10% durant tres anys, amb un mínim del 8% el 2007, uns valors que són
considerats com preocupants a qualsevol país de la Unió Europea. Convé remarcar
aquí una de les constants del mercat de treball espanyol: la necessitat d’un
creixement important de l’economia per crear ocupació, la qual cosa fa que
puguin coexistir durant molts anys una elevada taxa d’atur i un alt creixement
del PIB. És possible que els propers anys una part de l’ajustament de l’atur
vengui d’una reducció de la població activa, amb la represa de l’emigració.
De forma sorprenent, durant la recuperació
econòmica dels anys 1994-2007, malgrat tenir una taxa d’atur molt alta, el país
va rebre una important immigració: la població estrangera va passar de mig
milió el 1996 a 5,5 milions el 2009. Això explica la major part del creixement
de la població activa, que ha augmentat en set milions de treballadors, fins a
superar els 23 milions. Els espanyols van deixar de treballar en algunes feines
poc remunerades (treball de la llar, comerç i alguns serveis, construcció) que
van passar a ser ocupades per immigrants, una actitud que potser caldrà tornar
a reconsiderar. Aquesta nova prosperitat es va sustentar en un creixement del
sector de la construcció, totalment desproporcionat per la dimensió de
l’economia espanyola. La crisi començà el 2008 als Estats Units i afectà al
sector immobiliari i als bancs, la qual cosa ha fet que fos més difícil de
gestionar. Espanya la està patint amb especial virulència, pel gran volum que
van assolir les activitats
immobiliàries.
Tots els països occidentals van concertar
polítiques expansives per compensar amb demanda pública la disminució de la
demanda privada, les quals van fer augmentar el dèficit públic. Al cap de dos
anys les dificultats per pagar el deute públic d’alguns països (Grècia,
Irlanda, Portugal), els han posat en la necessitat de rebre ajuts
internacionals, la qual cosa ha espantat els creditors, ha encarit el
finançament del dèficit i ha obligat a molts països, entre ells Espanya, a
posar fi als estímuls econòmics i fer una política contrària, de reducció del
dèficit. La conseqüència ha estat un nou augment de l’atur. Per tant, ens
trobam en que, per un costat el Govern ha acabat els recursos per minorar els
efectes de la crisi sobre el mercat de treball a traves de la despesa pública
i, per l’altre, la despesa privada no és capaç d’avançar prou per compensar la
retirada dels estímuls públics. Açò explica l’augment de la taxa d’atur fins el
21,5% que s’ha produït el segon trimestre del 2011 i fa témer que els propers
mesos continuï la destrucció de llocs de treball.
De la descripció anterior es pot concloure
que la lluita contra l’atur serà lenta.
El Govern, malgrat les bones intencions de tots els partits polítics, no té
possibilitats reals d’actuar a curt termini, per manca de finançament i, al
contrari, els propers mesos les retallades de la despesa pública provocaran la
destrucció de més llocs de feina. Perquè el sector privat pugui crear ocupació
precisa que es restableixi el crèdit bancari, que ha col·lapsat degut a les
crisis del sector immobiliari i del deute públic. És possible que el fet que
s’hagin adoptat mesures per resoldre aquests dos problemes permeti que l’any
que ve millori el finançament de les empreses. Aquest serà un punt crucial en
la superació de la depressió i la recuperació de l’ocupació. Però açò no basta:
caldrà que, a més, la demanda privada creixi, la qual cosa, amb les xifres
d’atur de partida i la incertesa dels treballadors respecte al seu futur, no
serà ràpida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada