Menorca
ha estat molt freqüentada pels viatgers des del segle XVIII. Com afirma un
d’ells, Foltz, les peculiaritats històriques i geogràfiques de l’illa van
comportar que fos la poma de la discòrdia de les potències europees durant més
d’un segle. Aquesta situació continuà al segle XIX, quan els francesos la feren
un post intermedi per a la conquesta d’Alger i l’armada americana la va
convertir en la seva base a la Mediterrània, a la qual s’hi afegiren altres
països.
Aquest
tràfec va menar a menorca diversos visitants que vessaren les seves
experiències en un conjunt respectable d’obres que van ser ben rebudes pel
públic europeu, especialment anglès, però també francès, alemany i americà. La
segona part del segle XIX l’illa es va beneficiar de la proximitat a Mallorca,
que des de la visita de la cèlebre parella formada per Chopin i George Sand, va
esdevenir un punt d’atracció internacional. Les primeres dècades del segle
XX aquests visitants van donar pas a un
turisme cada cop més massiu.
Malgrat
estem parlant d’un lapse de temps de més de dos segles, dóna la impressió que
els elements que cercaven els viatgers no es van modificar excessivament. Es tracta
d’una Mediterrània somiada sota les boires del Mar del Nord. Al començament,
els autors il·lustrats forniran l’idea d’una naturalesa domesticada, de
confortants paisatges d’hortes, fonts i ports naturals, fets a la mesura de
l’home i que es poden vincular amb l’ideal clàssic del locus amoenus.
Ja l’obra
seminal d’Armstrong posa per damunt de tots els atractius de l’illa la vil·la
situada al port d’Addaia, amb les seves fonts, hortes i les vistes al port
natural. Els vergers de Sant Joan, al final del port de Maó, amb una exuberant
producció de fruites i verdures i visibles en perspectiva des d’un certa altura
també s’emmarquen dins d’aquestes preferències. L’anglès també destaca l’illa
de l’hospital que ofereix vistes pintoresques del port de Maó i “és un dels més
delitosos retirs per a una imaginació contemplativa”.
A mesura
que el romanticisme va penetrant l’imaginari europeu, aquesta ideal va
evolucionant cap a formes més rotundes, a la recerca de pobles típics del sud,
racons pintorescos i elements exòtics. L’esperit esdevé turmentat; ha nascut
l’esperit tràgic de la vida. Els artistes es tornen envers el passat; les
ciutats en runes de l’antiguitat els evoquen mites i llegendes i els fan somiar
en civilitzacions allunyades de l’odiada revolució industrial. Els viatgers,
inspirats per lectures sobre una determinada Espanya, lligada al món àrab i que
té la seva capital a Granada, focus d’atracció dels viatgers pioners del segle
XIX (Washington Irvin, Alexandre Laborde, John Ford), cercaran paisatges
dramàtics, amb muntanyes i espadats, pobles i monuments morescs.
A
Menorca, Grasset de Saint-Saveur és el pioner en la introducció d’aquesta nova
sensibilitat, en constatar com la ciutat de Maó està construïda dalt d’un
penyal minat per la mar que “fa por pensar que pugui caure damunt de les
persones que circulen per avall”. El port de Maó concentrarà l’atenció dels
viatgers durant dècades, que exploraran les seves caletes per descobrir punts
romàntics o pintorescos.
Com
no podia ser d’una altra manera, els viatgers cerquen les muntanyes i així
Grasset en ascendir al puig del Toro camina al costat de “precipicis tallats a
pic” i a santa Àgueda “experimenta alhora un sentiment d’admiració i de
terror”. No és d’estranyar que aquests viatgers sobrevaloressin l’altura del
Toro, que van elevar fins a 1.500 metres; és una exageració genuïnament romàntica.
Les petites valls encaixades que a Menorca s’anomenen barrancs formen part
d’aquest nou imaginari i per aquest motiu Vuillier parlarà de la contrada
d’Algendar com d’un paradís terrenal. Finalment l’Arxiduc Lluís Salvador
exaltarà per damunt de tot la salvatgeria dels penya-segats de la costa nord
menorquina, “paratge imponent on vola l’àguila peixatera”.
Els
viatgers del denou també trobaran a Menorca les seves estimades ruïnes
romàntiques. El castell de Sant Felip,
que “presenta un gran espectacle de caos
i destrucció, amb muralles destrossades”, és una d’aquestes i ofereix la
possibilitat de reflexionar sobre el pas efímer i del temps i la inutilitat
dels afanys humans. Aquesta fortalesa era ben coneguda pel públic anglosaxó, al
qual convocava dolorosos records de glòries pretèrites.
El
principal d’aquests tipus d’escenaris seran els monuments prehistòrics,
comparats amb els cairns i dòlmens bretons. Talaiots i taules adquiriran
un poder d’evocació indubtable, de nebuloses civilitzacions que adoren déus
guerrers amb ritus bàrbars a trenc d’alba. Com a Egipte, mai deixes de sentir
que ulls morts de pedra t’esguarden a través de vistes mil·lenàries. Cales Coves
reunirà aquestes elucubracions sobre l’aspecte dels seus primitius habitants
amb l’espectacularitat d’un paisatge grandiós a l’altura de les aspiracions
romàntiques.
La
recerca de l’exotisme farà que els viatgers valorin la vegetació que els és més
estranya, com els àloes o les figueres de moro. També cercaran tots els
vestigis del món islàmic en els monuments de l’illa i així atribuiran als moros
la fortalesa de Santa Àgueda, les muralles de Ciutadella, la porta de Sant Roc
de Maó i fins i tot l’Ajuntament i les esglésies de la ciutat. No hi ha dubte
que els romàntics posen la seva visió interior per damunt de l’experiència dels
sentits.
En
tot cas, l’aspecte més veritablement exòtic que troben a Menorca són els seus
pobles emblancats, que reben continuats elogis: Maó suscita una inesperada
esplendor; a Sant Lluís està emblancat tot, el que provoca una dolorosa netedat
i desperta “olor de santedat”; la llum de les fades omple els carrers de les
viles del centre de l’illa. A cavall del segle XIX i XX la monumentalitat de la
vila de Ciutadella anirà guanyant el pols a l’animació de la vida urbana de
Maó.
Tanmateix,
aquestes experiències no s’adiuen gaire amb el que els viatgers cerquen a la
Mediterrània. La llum dels llogarets de l’interior de Menorca que s’acaba de
descriure amb admiració, “no és la llum de la Mediterrània”; els monuments
menorquins són comparats amb els bretons i anglesos i amb déus nòrdics. El
paisatge també se sembla a les estepes cèltiques escombrades pel vent d’Anglaterra.
Els pobles de Menorca, no són com els del Sud ni gaudeixen de la pompa passada
de les ciutats mediterrànies. Maó sembla un gasiu port britànic del segle
passat. Menorca, tot i comptar amb alguns indrets pintorescos, en general és un
indret molt prosaic. Cada autor va acumulant la seva dosi de decepció. Per açò
un dels més sincers confessa que malgrat a l’illa no hi manquen atraccions
pintoresques, “per a un ull com el meu, aveciat per les pròdigues belleses de
Mallorca, el conjunt semblava fat i poc interessant”.
Un cop els
viatgers han tastat les belleses i la grandesa de Mallorca i l’exotisme i
l’encant d’Eivissa, Menorca, cosmopolita i aspra, perd la gràcia. El viatger
romàntic deixa en herència als primers turistes el seu desencís. A pesar que
les circumstàncies històries van fer que Menorca fos la primera illa descrita
pels viatgers i que aquesta situació es va perllongar fins a la dècada del
1870, el seu caràcter no respon a la Mediterrània somiada pels viatgers i fins
i tot els allotjaments no compleixen amb les seves expectatives. No és
d’estranyar que durant les primeres dècades del segle XX els nous visitants es
decantessin per les altres Balears i el moviment turístic de l’illa no aixequés
el vol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada