El còmic, nascut com un simple
entreteniment, al llarg del segle XX ha anat prenent carta de naturalesa com a
part de la nostra cultura; de fet se l’anomena el novè art, després del cinema
(setè) i la fotografia (vuitè). Tal vegada alguns s’estranyaran d’atorgar el
qualificatiu d’artístic a un mitjà que associïn més a una distracció pueril,
però aquest qualificatiu queda justificat tant per l’evolució de l’”Art”, que
el segle XX va superar l’academicisme en què s’havia arropat durant els segles
anteriors, com per la deriva de les historietes humorístiques cap a un mitjà
expressiu dotat d’un llenguatge propi, que és, precisament, el que defineix
tota creació artística.
Qui agafi un novel·la gràfica convindrà
que, més enllà de si a un li agrada més o menys, el creador intenta transmetre
un missatge a través d’una sèrie de codis propis. Per aquest motiu no és
d’estranyar que el còmic Maus: Relat d’un supervivent d’Art Spiegelman
el 1992 rebés el premi Pulitzer, el major guardó a obres de ficció de les
lletres nord-americanes.
El còmic modern intenta explicar
històries, com ho fa la novel·la, però utilitzant com a medi d’expressió una
combinació de dibuix i text. Ha estat característic del seu desenvolupament que
en cada país hagi nascut un personatge que, si bé en cap cas es pot considerar
com fundador del còmic nacional, sí ha influït de forma poderosa en la majoria
dels autors posteriors. El primer fou Tintín d’Hergé, aparegut per
primer cop el 1929 a Bèlgica i que influiria fortament els autors francesos i a
través seu a tot el món. Als Estats Units apareixerien dos herois que també
marcarien la via per la qual circularien els còmics posteriors: El príncep
Valent de Harold Foster, publicat per primer cop el 1937, i l’any següent Superman.
Després de la Guerra a França es començaren a publicar Astèrix el gal (1959),
obra de Goscinny i Uderzo i el Tinent Blueberry (1963) de Jean Girauld i
Michel Charlier. El 1967 l’italià Hugo Pratt va donar vida a un altre heroi
equiparable als anteriors. Ens referim, és clar, a Corto Maltés.
Entre els personatges apareguts a la
segona meitat del segle XX hem de situar el Capitán Trueno, que veié la llum el
1956 de la mà del guionista Víctor Mora i el dibuixant Ambrós. Com en els casos
anteriors, abans d’ell al nostre país havia hagut altres personatges, com
Roberto Alcazar y Pedrín o El Guerrero del Antifaz, però Trueno ràpidament va
eclipsar tots els anteriors, assolint un èxit sense precedents. La popularitat
d’aquestes historietes s’ha mantingut al llarg del temps, fins al punt de ser
capaç de sobreposar-se al tràgic episodi del tancament d’Editorial Bruguera el
1986, la casa mare on havia nascut i s’havia desenvolupat el personatge.
Des del principi el nostre heroi va haver
de patir els inconvenients d’un país de baix nivell de vida, la qual cosa
obligava a què les primeres edicions es moguessin dins d’una modèstia que
dificultava el desplegament artístic de la sèrie. Les primeres publicacions
eren uns senzills quadernets apaïsats de deu pàgines impresos en un paper
d’escassa qualitat. Al cap de poques setmanes Trueno va aparèixer en les
pàgines centrals de la revista Pulgarcito i el 1960 va donar nom a una altre
revista, El Capitán Trueno Extra, on compartia presència amb altres
historietes.
La dècada del 1960 Bruguera va intentar
donar al personatge una edició a l’alçada de la seva vàlua. El 1963, va
aparèixer en els llibres de la col·lecció Héroes, la qual cosa suposava trencar
amb les publicacions de poques pàgines i sotmeses a les servituds del
“continuarà” i encetar la publicació d’històries completes. L’any següent es va
iniciar la publicació d’El Capitán Trueno. Album Gigante, que continuava amb
aquesta lògica. Tanmateix, el ritme de publicació era tan intens que
l’editorial simplement va remaquetar els primers nombres, sense intentar crear
noves històries concebudes com a històries íntegres.
El gran salt endavant es va donar el
1969 amb Trueno Color; l’any anterior havia finalitzat l’edició de les
publicacions anteriors. Amb la nova revista l’editorial tractava d’adaptar-se
als nous temps, que veien una creixent competència de còmics estrangers, la
introducció del color en les historietes i la consolidació de la televisió,
fenòmens que transformaven les formes d’entreteniment dels infants. Pel que fa
al contingut, com en el seu precedent Album Gigante, es remaquetaven els
episodis apareguts als quadernets, i més tard les dels Pulgarcito i els primers
Trueno Extra. Tanmateix, la principal novetat era que les històries,
originalment en blanc i negre, passaven a ser en color. Per potenciar aquest
efecte, es va contractar un dibuixant de portades, Bernal, que va fer una feina
que ha estat molt reconeguda. Des del punt de vista editorial es va combinar un
format econòmic de 20 pàgines a un preu de 8 ptes, amb un altre en cartoné de
68 pàgines, similar a l’utilitzat per Tintín o Astèrix i que enquadernava
quatre dels nombres senzills. Aquest intent per donar un tractament digne a
Trueno devia de xocar amb la lògica d’un mercat encara no prou madur i després
de publicar 19 nombres, l’edició es va rebaixar a rústica: les tapes passaven a
ser una simple cartolina, en el que seria Trueno Color Extra, a un preu inicial
de 35 ptes.
La publicació venia patint la pressió
de la censura des del 1963, la qual cosa va portar a publicar unes històries de
cada cop més infantils, amb lluites sense armes ni gairebé morts. Quan es va
llançar Trueno Color es retocaren els episodis inicials, per complir amb els
dictats dels censors, i es van eliminar les fletxes, punyals i espases que
mataven, amb la qual cosa els personatges morien sense que es veiés l’arma
homicida. D’altra banda, quan Bruguera va començar a remaquetar les primeres
històries va retocar els episodis, suprimint moltes vinyetes i alguns episodis
sencers. El resultat va ser realment catastròfic i els primers lectors van
fugir horroritzats d’aquestes històries mutilades. Per sort, a partir del
nombre 17, l’editorial canvià d’estratègia i va recollir les històries sense
talls.
Trueno Color fou un nou èxit, que
perllongà la vida del Capità fins al 1981. De fet el 1975 la publicació va
finalitzar amb el nombre 297 i els anys següents es van realitzar tres
reedicions, que mai van arribar a l’extensió de la primera: la segona va tenir
104 nombres senzills, recollits en 26 extres; la tercera i quarta només es van
editar en la versió extra, i només van arribar al nombre 12. Bruguera va
intentar rellançar el personatge el 1986. Per primer cop des del 1968 Víctor
Mora va escriure noves històries que van il·lustrar nous dibuixants, donant
llum a una revista amb el títol de “El Capitán Trueno”, i que també contenia
altres històries.
Aquesta renovació del personatge va ser
estroncada a les poques setmanes per la fallida de l’editorial. Com que
persistia l’interès de reprendre la història, Planeta-De Agostini el 1987 va
encetar en la publicació de nous episodis dins de la col·lecció Aventuras
Bizarras. Tanmateix quan s’iniciava la publicació de la tercera història,
Víctor Mora arribà a un acord amb Ediciones B (Grupo Z), en què, a canvi del
reconeixement dels seus drets d’autor de tot el material, concedia
l’exclusivitat a l’editorial, que havia adquirit el fons de Bruguera. Ediciones
B va intentar seguir aquesta veta i el 1991 i el 1993 va publicar dues noves
històries, però el públic va donar l’esquena a aquests nous còmics, que
s’havien endinsant en els terrenys de la ciència-ficció, molt popular aquests
anys, però massa allunyats de la idiosincràsia del personatge.
Des del 1987 Ediciones B ha seguit una
política continuada de reedicions, que amb el pas dels anys s’ha estès a totes
les publicacions històriques de Bruguera. A partir del 2006, amb motiu del
cinquantenari de l’heroi ha tornat a publicar noves històries, però sense la
intervenció de Víctor Mora.
La trajectòria del Capitán Trueno fa
que sigui mereixedor d’un reconeixement com l’heroi clàssic del còmic espanyol
per excel·lència, a l’alçada dels personatges similars d’altres països. Al meu
parer la diferència bàsica rau en el caràcter espanyol que, potser encara sota
el fatalisme del desastre del 1898 ens fa bandejar massa fàcilment les obres
nacionals, que molt cops només són reconegudes quan són acceptades a
l’estranger. Recordem que aquest va ser el cas del Quixot, el qual només va
rebre atenció a Espanya quan els autors anglesos van començar a estudiar i
apreciar els seus valors literaris. És necessari, per tant, revalorar el
Capitán Trueno i situar-lo a l’alçada dels seus paral·lels dins del còmic
mundial, perquè les seves històries bé s’ho valen, malgrat la difícil vida
editorial que han patit.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada