L’ampliació de la carretera general
està rebent una forta censura de la societat menorquina. Més enllà de la
campanya organitzada per SOS Menorca, el GOB i altres associacions cíviques i
polítiques, cada cop s’escampa més la sensació del “no era açò”. Molta gent que
està a favor de millorar les condicions d’aquesta via no veu bé que no s’hagi
compatibilitzat la seva reforma, totalment necessària, amb un major respecte al
paisatge.
I així i tot, l’equip de govern del
Consell Insular es resisteix a rectificar. Irònicament, el que no ha aconseguit
una mobilització ciutadana que feia molt de temps que no es veia, ho ha fet
l’empresa adjudicatària de les obres, que ha posat al Consell davant
l’evidència que el pressupost del projecte licitat no és suficient per
escometre la renovació desitjada. Segurament el sobrecost que demana el
contractista és excessiu, perquè en aquests temes tothom sap que s’acaba
negociant, però el que està clar és que construir les quatre macrorotondes
costarà basant més del que s’havia projectat i que saber les causes no evitarà haver
de pagar la diferència.
Un govern raonable hauria intentat
conjugar la demanda social –reduir l’impacte paisatgístic– i la necessitat
econòmica –no augmentar una despesa ja de per si molt elevada–. Segur que és
possible eliminar una o dues rotondes i complir amb el pressupost inicial, però
de moment no sembla que aquesta sigui la intenció del Consell Insular. El
resultat és que les obres estan aturades i quan per Setmana Santa comencin a
venir turistes es trobaran amb l’escenari dantesc de la nostra roqueta oberta
en canal. Així tothom hi perdrà: no tindrem una millor carretera i la nostra
imatge turística patirà un cop notable.
Ha esdevingut un ritual que quan un
partit guanya les eleccions, el president in
pectore prometi governar no només per aquells que l’han votat, sinó per
tots els espanyols i, tanmateix, dos dies després impulsa les actuacions
previstes, sense tenir en compte la realitat social i d’aquesta manera es fa
política partidista pura i dura,... fins que les urnes hi posen fre.
No es tracta d’una qüestió de partit ni
és diferent al Govern Central de les autonomies o altres àmbits de govern. No era
menys partidista la Llei de l’Avortament de Gallardón (que només va aturar el
resultat de les eleccions al Parlament Europeu) de l’ecotaxa (promoguda per un
pacte d’esquerres; derogada als pocs mesos per un govern de dretes). En aquest
darrer cas a Catalunya, gràcies al diàleg i el temps, s’ha acabat implantant el
mateix impost turístic que aquí va ser tan polèmic que ningú s’atreveix a
tornar a plantejar.
A Espanya, com a molts països europeus
tenim una concepció de la democràcia com l’elecció de dictadures temporals. El
govern de torn, si té majoria absoluta, comanda sense tenir en compte l’estalonament
popular de cadascuna de les seves accions, però realment els ciutadans només li
han donat un mandat general, però açò no vol dir que estiguin d’acord amb totes
les seves polítiques.
Als Estats Units, en canvi, funciona
l’equilibri de poders, i només es poden realitzar les polítiques que tenen un
gran suport públic. El President, el Congrés i el Senat s’elegeixen amb
procediments i en moments diferents, de manera que difícilment tenen el mateix
color polític; a més, no hi ha disciplina de partit. L’acord només s’aconsegueix
quan hi ha una majoria social darrera.
És evident açò té com a inconvenient un
biaix conservador: costa molt aprovar una nova llei. Així s’explica que Cuba
pateixi un bloqueig que ja dura més de mig segle o que la Sanitat no sigui un
dret universal. En contrapartida, l’acció de govern no està sotmesa als canvis
brutals de direcció que veiem a Espanya i la seguretat jurídica és sòlida: les normes
tenen vocació de continuïtat i no es prohibeix avui el que ahir es va
autoritzar.
Tanmateix, a la llarga el model europeu
no promou canvis radicals. En ocasions s’aproven polítiques avantguardistes,
però la majoria de les vegades s’acaben derogant, de forma que Europa no
destaca gaire per la seva capacitat d’innovació social. A França es va aprovar
la jornada laboral de 35 hores setmanals, però avui ja pocs se’n recorden. La
veritat és que els polítics no poden anar més ràpids que la societat. Els
canvis que són generalment acceptats, com el matrimoni homosexual o les lleis
antitabac, avancen de forma veloç, però les altres van lentament, o acaben al
bagul de les belles idees sense futur.
De fet, perseverar en polítiques sense prou
base social és la millor manera de perdre vots, com va comprendre Rajoy a les
eleccions europees. La setmana passada ha anul·lat les taxes judicials que
havia aprovat fa dos anys en contra de l’opinió de jutges, advocats i
ciutadans. Molt cec estava quan les va aprovar; però ha actuat com els savis,
que saben rectificar.
L’actual equip del Consell Insular
hauria de valorar si es vol jugar les eleccions a la carta d’una reforma que no
agrada a la majoria dels menorquins i dels forans que, amb casa pròpia o en un
hotel, ens visiten cada any.
No es tracta de l’única actuació
polèmica. Pels propers quatre anys queda la revisió del PTI, que va impulsar
l’esquerra sense tenir prou en compte l’opinió del Partit Popular i dels promotors.
Algunes àrees no van quedar ben resoltes i es van introduir certes limitacions
que s’han demostrat excessives. Aquests problemes els hauran de solucionar els
guanyadors de les eleccions, però s’erraran si no tenen en compte les opinions
dels perdedors i de tots els afectats per un tema com el territorial, que té
implicacions tan àmplies.
El futur es construeix amb el consens,
tota la resta és un pèndol de realitzacions contradictòries que no duen enlloc.
Amb la carretera general, encara som a temps de recuperar un acord respectuós
amb el sentiment dels menorquins i posar la llavor d’un comportament polític
menys partidista.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada