Com a excepció a la regla segons la
qual les qüestions internacionals són examinades amb fredor per la ciutadania,
la crisi grega està provocant un intens debat social i mediàtic. Tanmateix,
prima l’opinió sobre la informació, la projecció de debats en clau interna i el
posicionament previ a l’anàlisi de la realitat.
La gent de dreta tendeix a estar en
contra de Grècia i els d’esquerra al seu favor, com si es tractés d’un partit
de futbol. Per aquest motiu, el que escriu sobre aquest debat corre el risc de
rebre garrotades dels dos costats, perquè tothom té un criteri format i no
accepta que se’l dugui la contrària. Es viu millor refugiat en creences
indestructibles que a la intempèrie de la pluja fina dels fets.
I el cert és que el cas grec ofereix un
conjunt molt útil d’ensenyaments sobre el funcionament de l’economia i les
seves relacions amb la política. Els dos bàndols tenen bones raons en alguns
aspectes i s’equivoquen en d’altres. No és que s’hagi de cercar
l’equidistància, sinó que el món es resisteix a ser separat de forma maniquea
entre bons i dolents i la veritat es troba en el punt en què l’han arraconat
els dos rivals, no sé si més a la dreta o a l’esquerra.
Humanament és molt comprensible donar
suport als grecs com a acte de solidaritat o compassió. Filant prim, és una
opció èticament perfecte. En ser la part més dèbil, que pot ser aixafada per la
poderosa Europa amb un petit cop, tots estem prop dels grecs. A més, els
hel·lènics formen part del sud, i alguns sectors dels països del nord ens han
posat a tots en el mateix sac dels PIGS, la qual cosa ha convertit la simpatia
per Grècia en un sentiment dominant. Però no hauríem de permetre que els bons
sentiments acabin empaperant l’infern i, sense perdre la deguda simpatia, podem
considerar com ha cavat cadascú el pou.
Les dades econòmiques mostren que el
2001 Grècia va entrar a l’euro amb un dèficit i un deute excessius. Així i tot,
aquest handicap podria haver estat superat si els successius governs haguessin
aprofitat els anys de bonança que es van estendre fins el 2008 per reconduir la
situació; per contra, a partir d’aquell any els dèficits, lluny de disminuir, van
anar creixent. Aquest és el pecat original de la crisi grega.
Un corrent d’opinió confon austeritat
amb equilibri pressupostari, però el segon, en el fons no és més que matemàtica
simple: dos més dos són quatre. En canvi, l’austeritat suposa fer recaure el
pes de la crisi sobre els més desafavorits, cosa que es pot evitar si hi ha
voluntat política. Quan introduïm el factor temps la confusió és més subtil i
consisteix en no tenir en compte que el dèficit d’avui l’han de sufragar els
ciutadans de demà. L’estat no pot viure indefinidament en desequilibri, però sí
pot repartir beneficis ara i deixar el compte per al futur. Grècia ens ofereix
un exemple de llibre de gabinets que van gastar durant molts anys traslladant
aquesta càrrega als ciutadans actuals.
Les penúries hel·lèniques neixen de
tenir que reequilibrar el pressupost en un context internacional advers, la
crisi més fonda dels darrers trenta anys. Però açò només explica la meitat.
Quan el 2011 el primer ministre grec va demanar ajut a la Unió Europea, aquesta
va adoptar l’enfocament del Fons Monetari Internacional (que també va posar una
part dels diners) i no va tenir en compte que l’ajust pressupostari agreujaria
la situació de crisi i penalitzava la societat.
Aquest error es deu a l’oposició de la
troika al pensament keynesià, que propugna que l’augment de la despesa fa
créixer de forma més que proporcional la renda d’un país, el PIB. Quan s’actua
al revés, i es redueix la despesa pública, l’economia cau més i es fa més
difícil reequilibrar el pressupost. Per tant, les institucions van infravalorar
el sacrifici que havia de fer el poble grec per tancar l’escletxa
pressupostària.
Addicionalment, és tradició que quan el
Fons Monetari Internacional deixa doblers a un país que s’ha quedat sense recursos,
no es conformi amb demanar-li que equilibri el pressupost. Açò és completament
legítim, perquè el deute serveix per pagar el dèficit i sinó s’eliminés, sempre
farien falta més diners i no es podrien tornar els crèdits. Però la troika,
seguint les pràctiques del FMI, va imposar les “reformes”, mesures concretes,
als executius que obtenien ajuts: grecs, portuguesos, irlandesos i espanyols.
Tots recordam la famosa carta que va rebre Zapatero o la que fa dies han donat
a Tsipras, amb retxes escrites en vermell.
Aquesta actitud és inacceptable. Cap
governant hauria de ser obligat a fer una política determinada per assolir els
objectius pressupostaris i molt menys en democràcia, on els ciutadans triam els
nostres dirigents. Basta amb controlar i, si cal penalitzar, el compliment de
les metes fiscals. A diferència dels objectius, que emanen de la matemàtica i
la salvaguarda de les generacions futures, els mitjans són una qüestió política
i només un govern legítim pot establir uns o altres. Aquest és el sentit últim
del referèndum grec i de la reivindicació de la democràcia contra els
creditors.
Els poders econòmics s’han acostumat a,
sota el pretext d’auxiliar nacions en un mal pas, trepitjar la voluntat
popular, i així s’han fet odiosos. A més, és notori que han impulsat mesures
neoliberals, que la realitat econòmica en ocasions ha contradit. Aquesta regla
val també per temps de pau financera. No s’entén perquè el Banc d’Espanya, el
Banc Central Europeu o el FMI han de donar lliçons sobre la manera implementar
la política econòmica. Poden alertar de les dificultats del mercat de treball o
de la sostenibilitat de les pensions, però no tenen cap autoritat per dir com
s’han de resoldre aquests reptes.
Grècia ens ha demostrat que només amb
la retirada de les institucions de l’àmbit de la política els ciutadans podran
recuperar la responsabilitat d’una gestió financera sostenible.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada