Un investigador alemany acaba de
descobrir que els Babilonis, fa 2.200 anys aplicaven tècniques matemàtiques per
estudiar l’òrbita de Júpiter, com es faria a Europa al segle XIV. Galileo
Galilei va afirmar que el llibre de la naturalesa està escrit en llenguatge
matemàtic, volent indicar que aquesta disciplina és l’única que permet conèixer
els fenòmens del món.
Ja fa molt que la matemàtica ha desbordat
el marc de les ciències naturals per aplicar-se a les ciències socials.
Actualment, és la base de l’economia i s’utilitza per explicar els
comportaments socials. Per exemple, és l’aritmètica la que fa que els
pressupostos de les administracions públiques només admetin un nombre limitat
d’opcions. En política, determina quines són les alternatives viables per
formar govern.
El 2003, les eleccions autonòmiques
catalanes van donar un resultat molt fragmentat. Un investigador en teoria de
jocs va anunciar que l’única combinació estable era un tripartit (PSC-ERC-IC).
Al principi tothom el va titllar de boig, perquè la força amb més volts era
CiU, però la seva predicció va encertar.
Els comicis del 20 de desembre passat
també han dividit la representació parlamentària entre moltes formacions. Si es
compta el nombre de diputats, només hi ha tres combinacions que poden obtenir
majoria absoluta: la gran coalició PSOE-PP (213 escons), l’aliança multicolor
PSOE-Ciutadans-Podem (199) i el pacte d’esquerres i nacionalistes (176-187).
Les enquestes realitzades després de
les eleccions indiquen que la gent vol que hi hagi un acord d’investidura.
Tanmateix, des del dia dels comicis sembla que els polítics no tenen gaire
interès d’arribar a una entesa que doni un govern viable. És estrany que
formacions que han fet bandera del respecte a la voluntat popular ara li donin
l’esquena; el joc dels partits no pot menystenir l’opinió dels ciutadans, sinó
en les properes eleccions seran penalitzats.
Pactar significa renunciar. No es pot
assolir un pacte sense prescindir de propostes que estaven en el programa
electoral, però altres forces no accepten. La transició, entre el 1976 i el
1981 va ser un temps de renúncies, imprescindibles per forjar acords, però a
partir de la gran majoria del PSOE, el 1982, la política espanyola ha funcionat
més sobre la imposició que sobre la cessió. Tanmateix, tothom admet que els
governs en minoria, com el primer d’Aznar o els de Zapatero, han estat més
fructífers que les majories absolutes, que han provocat contestació social i
donen peu a pràctiques corruptes, que avui tots rebutjam.
En el període de la guerra freda
l’única divisió rellevant era la que separava dreta i esquerra. En el món
actual s’hi han superposat l’oposició entre nacionalistes i centralistes i
entre partits nous i vells. Per acabar-ho d’adobar, la corrupció ha afectat
greument una de les dues grans formacions, el PP, cosa que l’ha separat de la
resta. És evident que aquestes línies de ruptura dificulten que s’aconsegueixin
acords sòlids.
Així mateix, els problemes acumulats a
Espanya des de l’aprovació de la Constitució han fet que, de forma majoritària,
tant la societat com els polítics hagin arribat a la conclusió que el país
necessita una àmplia transformació que posi uns nous fonaments a la convivència
democràtica. L’estat de les autonomies, el mercat laboral, el sistema educatiu,
el Senat i el règim electoral han de ser adaptats al segle XXI. Les reformes
constitucionals han de menester una majoria qualificada que no té garantit cap
coalició de govern i caldrà el
consentiment de forces addicionals.
Per aquest motiu, les converses per formar govern no poden
deixar de banda que, si realment es volen emprendre els canvis que reclamen els
ciutadans, en una segona ronda hi haurà d’haver una entesa amb partits de
l’oposició, igual com va passar amb la Constitució del 1978. Per tant, no es
poden trencar les vies de comunicació amb grups polítics que seran
imprescindibles quan sigui l’hora dels grans pactes.
Hem d’admetre que, des del 20 de
desembre, l’actuació de les forces parlamentàries ha estat totalment contrària
a la que s’esperaria per forjar un govern capaç de promoure la renovació que
precisa el país. Les línies vermelles que la majoria de partits han desplegat
estaven bé en la campanya electoral, però són un obstacle insalvable per
arribar a un compromís.
La dinàmica partidista del passat ha
triomfat per damunt de les veus transformadores del futur. Els vetos no fan més
que utilitzar els votants com a coartada per a no governar. El moment de
mesurar forces s’acaba el dia de les eleccions; després ve el temps de posar en
funcionament la força que a cadascú li han donat els ciutadans per
materialitzar el mandat rebut, en unes negociacions on es posi en valor tot
allò que es comparteix. El resultat de les comicis, amb el vot repartit entre
els partits, era conegut per endavant; tothom el donava per descompta i
acceptava que els programes no es podrien complir íntegrament perquè s’hauria
de pactar.
L’aritmètica ens ha descobert que els
espanyols estem dividit en diversos blocs, però a la vegada que som una
societat madura que desitja que se signin acords per engegar les reformes que
el país demana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada