Les primeres
notícies sobre l’ordenació de la marina rocosa del cap d’en Font són del 1963,
quan es parla de la possibilitat de donar continuïtat a la carretera de
Binissafúller per arribar a aquesta zona. Els terrenys foren adquirits per
Joaquim Ensesa, segurament a principis del 1965, com a part d’un lot que
incloïa Biniparratx Gran i Binidalí, per un costat, i Binisafúller platja i
Torret, per l’altre. El mes de març va editar un fullet de propaganda sobre
tots ells.
El llançament del
centre d’estiueig es va ajornar dos anys. El 1967 es començava a comercialitzar
la urbanització Cap d’en Font (Biniparratx). Es venien parcel·les a primera
línia de mar, a preus d’entre 60 i 200 ptes./m2 i es donaven
facilitats de pagament durant tres anys. S’encarregaven de la promoció les
agències, la (urbanitzadora) platja de Binibèquer i el Sr. Lukacs (port Mahón),
a qui ja hem vist lligat a l’empresari a Binibèquer Nou. En el plànol hi ha
cent cinquanta solars d’entre 500 i 1.000 m2, així com devuit més de
7.500 a 13.000 m2. En un escrit a la Comissió Provincial
d’Urbanisme, Ensesa situa en aquest moment l’inici del nucli.
L’octubre
s’animava als clients a comprar, perquè el mes següent els preus pujarien 50
ptes. i el desembre s’anunciava que prest s’encetarien les obres de la
carretera que havia d’unir Binisafúller amb la futura urbanització, les quals,
en efecte, van arrancar a principis de l’any següent. El setembre del 1968
s’havia asfaltat fins al caló blanc i es prosseguia cap a la cala de
Biniparratx; s’estava a punt de començar el traçat dels carrers de
l’assentament i es preveia que a finals d’any estarien tots pavimentats. Des
del mes de juny una immobiliària comercialitzava parcel·les. La demanda era
notable: el 30% dels compradors eren anglesos i francesos; alemanys i espanyols
suposaven cadascun el 20% i la resta es distribuïa entre diverses nacionalitats.
El desembre s’havia pensat engegar la construcció d’un hotel de luxe amb bar i
restaurant, que, al final no tiraria endavant.
El nucli es va
anar poblant lentament: a principis del 1969, abans que els carrers estiguessin
oberts, ja havia qualque casa, però el 1971 encara no eren gaire nombroses.
L’any següent es destacava l’existència de subministrament elèctric. El 1980
només s’havien aixecat 72 xalets.
Un cop impulsats
els centres d’estiueig de Binibèquer Nou i cap d’en Font, el darrer projecte
d’Ensesa va ser el de la cala de Binidalí, a Maó, perquè Biniparratx, que se
situa abans, va quedar en un intent. El 1972 ja s’havia realitzat la
parcel·lació i es començaven a vendre solars. Al mateix temps van arrancar les
obres de la carretera d’accés des de cap d’en Font i, paral·lelament es feien
gestions per a l’ampliació i pavimentació del camí de Forma, que comunica el paratge
amb Sant Climent. La primavera del 1973 es van encetar els treballs, que
executava l’Ajuntament de Maó, amb la col·laboració dels propietaris dels llocs
i que no finalitzaren fins el mes de juliol del 1974, coincidint amb els del
vial que ve del cap d’en Font, tancant el cercle, tot i que les
infraestructures de la urbanització no estaven del tot llestes.
Quan la costa va començar a estar saturada de projectes,
els ulls d’alguns inversors es van girar cap a l’interior de l’illa. Es
tractava majoritàriament de persones de fora de Menorca, per als quals els pocs
quilòmetres que separen els terrenys de la mar no eren un obstacle i que, a
més, comptaven que els clients es farien una piscina. De fet, aquest fenomen s’havia
iniciat amb la compra de cases rústiques per forasters. El 1963, la premsa informava
que dos turistes havien adquirit dues cases a Biniparell i l’any següent
s’indicava que aquesta pràctica s’estenia i que alguns dels habitatges que els
estrangers havien comprat abans estaven abandonats.
Una de les primeres promocions d’aquest
tipus fou la de Binixíquer. El setembre del 1970 l’arquitecte Mateu Seguí havia
redactat un pla d’ordenació. A la parcel·lació, de més de 60 hectàrees, es
disposaven dos-cents solars d’uns 1.000 m2 en dos quadrilàters, a
l’interior dels quals es projectava construir un petit camp de golf de nou
forats. Així mateix, es volien convertir les cases del lloc en un hotel i a tot
plegat se li va donar el nom de San Clemente Golf and Country Club. El
propietari era Martí Mata, de Maó. La comercialització es va deixar en mans de
l’agència anglesa Melpond, possiblement associada amb el menorquí.
El 1970 es va editar un fullet i l’any
següent es publicaven anuncis a la premsa, on s’indicava l’existència de
subministrament d’aigua i xarxa elèctrica soterrada. L’agost del 1973 els vials
estaven asfaltats i el propietari, que havia obert el restaurant Binixica, amb
piscina, declarava que en dos anys s’havien aixecat seixanta xalets. Es
projectava alçar un hotel de cinc estrelles amb cent habitacions. Pel que fa al
golf, comentava que s’estava acabant l’explanació dels terrenys i que a
continuació se sembraria la gespa, uns plans que no van culminar. Fins l’abril
de l’any següent la Comissió Provincial d’Urbanisme no aprovà el pla general
d’ordenació del nucli i del golf mai més va haver notícies.
L’abrigada cala de Canutells, per les
seves bones condicions, era un lloc tradicional de pescadors. L’any 1960 ja
s’hi afegien aficionats a la pesca, que allà guardaven les seves embarcacions i
es desplaçaven els caps de setmana per preparar una caldereta amb el peix que
agafaven. Prop del penyal hi havia un petit moll, al qual s’arribava per una
escala rústica i, al costat, unes coves artificials ben endreçades per estojar
les barques i on la gent que anava a romandre dormia en lliteres i feia el
menjar en una senzilla llar. Als voltants, s’havien aixecat algunes casetes.
L’estiu del 1973, Martí Mata, el
promotor de Binixíquer, situat a escassos quilòmetres, però sense costa,
anunciava la seva intenció d’urbanitzar la cala, que hem d’entendre com una
segona fase del projecte. En aquell moment s’estava pavimentant la carretera de
Forma que comunica la zona amb Sant Climent, obres que van continuar l’any
següent, durant el qual es va executar el vial que mena as Canutells.
El gener del 1975 s’anunciava el nucli
turístic, que disposava de carrers asfaltats, aigua i electricitat subterrània.
Les parcel·les de la primera fase tenien 800 m2 i es venien des de
400 ptes./m2; el 1977 el seu preu havia augmentat a 600 ptes./m2.
Els primers xalets es devien de realitzar tot d’una, perquè el 1978 ja existia
un primer grup de cases, però encara es venien solars. L’any 1980 es
comercialitzaven parcel·les i xalets acabats i es remarcava que el pla parcial
havia estat aprovat per la Comissió Provincial d’Urbanisme. La crisi econòmica
va alentir el desenvolupament aquest sector, com molts altres, fins mitjans
anys vuitanta, quan es va expandir amb força.
Els francesos, pioners del turisme actiu
L’estiu 1964 el Club France-Voile va
muntar as Canutells un campament on els joves practicaven la vela, per a la
qual cosa es va arranjar el camí d’accés. El complex s’havia començat a gestar
la tardor de l’any anterior i les obres s’iniciaren el mes de desembre. A més
de casetes, hi havia tendes de campanya. Aquests pioners del turisme actiu
disposaven de vint embarcacions de tres categories diferents, dues de classe
olímpica. L’organització fins i tot va celebrar la festa nacional francesa, amb
actuacions i focs artificials. Malgrat la relativa afluència de turistes,
l’experiència no es tornà a repetir i les construccions van ser-hi molt de
temps, cada any més arruïnades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada