Una filleta de dotze anys acaba de morir de coma
etílic. Estava en un descampat amb els seus companys, es va enfadar i s’envelà
un bòtil de rom sencer. Acostumava a anar de botellada els caps de setmana,
però, llevat d’açò, era una al·lota normal.
Aquests fets han passat a un poble del sud de
Madrid, però com que el costum de beure sense mesura a carrers, places i parcs
públics és compartit, i l’edat d’introducció a l’alcohol davalla sense aturall,
podria passar qualsevol dia a Menorca, si és que no ha succeït ja i els
familiars, les autoritats o els mitjans de comunicació ho han ocultat a
l’opinió pública. S’informa de qualsevol acte de violència de gènere, però
d’aquesta violència contra els infants es procura no parlar.
La venda d’alcohol a menors d’edat és una infracció
greu que pot comportar sancions de fins a 15.000 euros que, si es reincideix, arriben
als 600.000. Tanmateix, malgrat l’extensió a què ha arribat aquesta pràctica,
les autoritats miren cap a una altra banda. Seria bastant senzill que la
policia esbrinés on han comprat els adolescents els elixirs que trascolen els dissabtes
i a festivitats com el Halloween o el Carnaval. Sembla que la Llei 11/2010, de
prevenció del consum de begudes alcohòliques en menors de d’edat és una altra
d’aquelles normes fetes per a la galeria, sense intenció d’aplicar-la.
A Menorca, les festes padronals són la universitat
de la gatera, on els joves aprenen a xumar de forma desenfrenada. Cada
generació inventa les seves tradicions. No fa falta ser molt vell per saber que
açò no sempre ha estat així i que fins els anys setanta, la presència dels
licors era moderada, de fet la pomada ni existia. L’hàbit de traspassar grans
quantitats de begudes fortes és propi dels països del nord, anglosaxons, nòrdics
i eslaus. A la Mediterrània, ens acontentàvem amb el vi i la cervesa i estava
mal vist embriagar-se. El hard drinking
és una moda recent que, de la mà del cinema i el turisme ha canviat la manera
autòctona de relacionar-se amb l’alcohol.
Els
pares som els responsables legals de l’educació dels nostres fills. Si els
menors beuen és perquè els seus pares els ho consenten; els més precoços solen
ser esperonats pels seus progenitors que els animen a edats infantils que
provin una cerveseta o una pomadeta. Sobta que persones que són intolerants amb
els independentistes catalans, amb el Govern del PP o amb l’abstenció traïdora
del PSOE, s’arronssin d’espatlles davant de les disbauxes etíliques dels seus
fills. És més fàcil pontificar respecte de la salvació del món que sobre destí
dels nostres hereus.
L’alcohol
és una droga, una substància tòxica que perjudica el nostre organisme. Crea
dependència psicològica (necessitat de prendre’n per realitzar certes
activitats, com divertir-se), tolerància (ànsia d’endrapar quantitats creixents
per obtenir el mateix estímul) i addicció (resistència a abandonar el consum i
símptomes desagradables quan es fa). Causa més mal als adolescents que als
adults, perquè el seu cervell no està acabat de formar. Durant el creixement la
beguda pot ocasionar un dany permanent al cervell, principalment a la memòria,
la coordinació i la mobilitat. Els joves que comencen a beure abans dels quinze
anys tenen quatre vegades més possibilitats de desenvolupar una dependència que
els que ho fan després dels vint-i-un.
Així
i tot, a les escoles molts professors són comprensius respecte a la xacra de
les botilades i força gent, quan es comenta el tema de l’abús alcohòlic,
aixequen les celles i diuen que l’autèntic problema són les pastilles i el
haixix. En canvi, els estudis indiquen que és al revés: el contacte prematur amb
les begudes espirituoses és el principal factor de risc en la introducció a les
drogues.
La
passivitat enfront al consum d’alcohol juvenil és un dels resultats de la
renúncia a educar. Per a la majoria, els fills tenen dret a fer el que vulguin
i els pares no se senten responsables, perquè “ho fa tothom”.
Aquesta
actitud em sembla una recaiguda en el servilisme feudal. La Il·lustració ens va
portar l’emancipació del ser humà, que trencava amb les cadenes de la
ignorància, la tradició i l’autoritat, religiosa o civil, i s’atrevia a
planejar la seva vida amb autonomia. La raó era capaç d’assolir la veritat i el
coneixement acostava la felicitat. La llibertat de l’individu significa fer el
que es vol i respondre del que es fa. Aquesta filosofia abeurà els moviments polítics
dels segles següents.
Serà
per la fi de les ideologies, però el cert és que l’educació per assolir la
felicitat i la responsabilitat envers les conseqüències de les nostres accions
han deixat pas a l’actitud còmoda de deixar-se dur per la comunitat i els
mitjans de comunicació, com abans s’abdicava en l’església, la pàtria i el rei.
Fins i tot les persones que es diuen d’esquerres s’ensorren en un
conservadorisme que els mena a acceptar resignadament el que diu la gent.
Permetre
que els nostres fills s’embriaguin i minusvalorar els efectes nocius de
l’alcohol són actituds que ens retrotrauen a èpoques pretèrites on el costum
dictava els actes i ningú se sentia culpable, perquè el que passava era
voluntat de Déu. Hem baratat la divinitat per la societat i l’església pels
mitjans de comunicació.
En
una escena memorable, Lawrence d’Arabia contestava a un beduí sorrut que no hi ha
res escrit, sinó que cadascú escriu el seu destí. Posar punt final a les ominoses
botellades està en les mans de tots: autoritats, mestres i pares.
Molt bon article. Ja és hora que les famílies s'impliquin més amb l'oci dels fills i deixin de delegar l'educació a "els altres". Es difícil anar a contracorrent, però més val lluitar-ho que haver-se de lamentar més tard.
ResponElimina