Donald Trump, el
pròxim president dels Estats Units, té un clar ideari d’extrema dreta. La seva
elecció ha suscitat el rebuig de la major part dels líders europeus i l’adhesió
de Marine Lepen, del Front Nacional Francès i altres formacions afins. Ja
durant la campanya electoral s’ha enfrontat a l’aparell del Partit Republicà,
al qual representa, pel seu discurs proteccionista i xenòfob, amb declaracions
sexistes i plenes de tics antidemocràtics.
La preocupació
s’ha aguditzat pel brexit: el mes de juny, els anglesos van votar que la
Gran Bretanya abandoni la Unió Europea, opció defensada per l’ultranacionalista
UKIP. Farage, el seu cap, s’ha entrevistat amb Trump en un ambient de
cordialitat. La sortida de les institucions europees s’ha plantejat com una
barrera a l’arribada dels treballadors forans.
La consolidació
d’aquestes noves forces ha immers la política en el desconcert. És freqüent
titllar-les de populistes i atribuir la seva ascensió al fet que planten cara
als poders establerts i capitalitzen els temors dels ciutadans envers la
globalització. Açò no obstant, el vot de la por té unes arrels profundes.
La denúncia de
les èlits les converteix en un moviment antisistema, que posa damunt de la
taula dues qüestions que són una font d’ansietat per molta gent: l’emigració i
la llibertat de comerç. Per aquest motiu, el seu avanç sembla imparable. Les
receptes que propugna la ultradreta escandalitzen els partits tradicionals,
però si volen conservar el poder hauran d’oferir respostes als nous reptes del
segle XXI, que fins ara han exclòs de l’agenda de prioritats.
Trump trobarà
enormes resistències al seu programa proteccionista, perquè els Estats Units
són el major defensor del planeta de l’eliminació de les traves a les
exportacions, que constituïa el cor del “Consens de Washington” dels anys
noranta, per promoure el desenvolupament dels països pobres. Tanmateix,
l’experiència britànica prova que l’oposició popular al desmantellament de
fronteres comercials és enèrgica.
La rebel·lia de
Valònia, la regió francòfona de Bèlgica, que va estar a punt de frustrar el
CETA, l’acord de la Unió Europea amb Canadà, ens demostra que també a Europa
sonen tambors en contra del lliurecanvisme. Diverses regions industrials
europees estan en crisi i es veuen perillar per la competència. Menorca n’és
una. Malgrat açò qüestiona un dels principis fonamentals de la Unió Europea: el
comerç com a eina d’integració econòmica, sinó rectifica corre el risc
d’esdevenir una institució odiada.
La teoria
convencional explica que amb la disminució dels aranzels baixen els preus de
les importacions i beneficia els consumidors, sobre tot els més pobres, ja que
els articles barats són els que tenen més pes en els intercanvis
internacionals. En canvi, perjudica les empreses que tanquen i els treballadors
que perden la seva ocupació.
Al llarg de la
història ha existit un agre debat sobre la liberalització. Després de la II
Guerra Mundial fou acceptada per conservadors i socialdemòcrates, que abans
n’eren reticents. Aquesta postura es va afermar amb la fallida del comunisme.
Durant dècades fou la doctrina dominant, perquè l’economia creixia i els obrers
es recol·locaven.
L’ingrés de la
Xina a l’Organització Mundial de Comerç, el 2001, va suposar el major procés
d’obertura de mercats de la història. Els preus han caigut dràsticament i la
indústria dels països occidentals pateix una erosió considerable. Milions de
xinesos estan sortint de la pobresa, però multitud d’operaris europeus i
americans han perdut la feina i estan alarmats pel seu futur. El canvi
tecnològic i Internet són aprofitats per determinades multinacionals que, amb
la coartada de la llibertat i la reducció de costos, incompleixen les lleis i no
paguen impostos. Així han emergit els nous rics i la desigualtat escala a cotes
alarmants
Al cap de poc, la
Unió Europea va engegar la gran operació d’incorporar-hi els països de l’est.
El còctel resulta explosiu i ha estat el ferment de la decisió britànica de
fugir de la Unió, perquè no volen tants forasters. És cert que el Regne Unit és
un dels territoris amb menys taxa d’atur; ara bé, la immigració no és només una
qüestió de càlcul racional. L’entrada de col·lectius importants d’estrangers
amb una cultura pròpia transforma el país. Els paisans senten que la nació està
perdent la identitat i poden reaccionar de forma virulenta.
Coneixem aquesta
inquietud, ja que era viva a Menorca els anys de forta afluència de nouvinguts.
Els intensos corrents migratoris del darrer segle i mig eren controlats pels
governs. Les pel·lícules que mostren les barreres policials al peu de l’Estàtua
de la Llibertat són la imatge d’aquest estat de coses. Al segle XXI,
l’emigració irregular, que sempre havia estat residual, s’ha desbordat i,
sumada a la desindustrialització, genera una impressió d’inseguretat.
Encara que la
llibertat comercial a la llarga és una bona opció, perquè crea economies
competitives, no pot ser una carrera desenfrenada: s’ha de fer a un ritme que
permeti a la societat reconvertir el seu teixit productiu, amb polítiques
industrials adients. Cal extreure recursos dels guanyadors per ajudar els
sectors en crisi. Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en
dignitat i en drets. L’emigració és
positiva per al país; amb tot, s’ha de regular a fi que encaixi amb les seves
necessitats econòmiques i socials; els il·legals fan que la gent se senti
amenaçada.
Els nous
radicals, envoltats de l’èpica populista, ofereixen solucions equivocades, però
els partits convencionals han donat l’esquena a les autèntiques inquietuds de
les persones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada