Els
successos de Catalunya són tristíssims. Ciutadans processats per fer política;
governants incomplint la llei per fer política. La missió dels tribunals és
solucionar els conflictes suscitats entre les persones, no intervenir en la
política, que és el que de cada vegada més es veuen obligats a fer.
La
societat catalana està tan crispada, amb punts de vista tan oposats, que no és
possible debatre de manera racional. Tanmateix, els problemes de fons són els
mateixos en molts més àmbits i trasllueixen un mal profund del nostre sistema
institucional: la substitució de la política pel dret.
Un
exemple il·lustratiu és el de les plusvàlues municipals. Aquest impost, sobre
el paper, grava l’increment de valor dels terrenys producte d’una transmissió,
però la seva configuració real no tenia en compte si s’havia obtingut un guany.
Mentre el mercat immobiliari anava a l’alça no hi va haver problemes, però
arran de la darrera crisi es donava la paradoxa que qui es veia forçat a vendre
una propietat incorrent en pèrdues també estava condemnat a pagar.
Es
tractava d’una situació a totes llums injusta. Van passar els anys i el tema
arribà als jutges, que hi donaven respostes divergents, fins que el Tribunal
Constitucional fa uns mesos va anul·lar el precepte per permetre justificar la
pèrdua de valor. Com que el Govern encara no l’ha adaptat, la inseguretat
jurídica és total i cada ajuntament aplica la solució que li sembla millor.
És
evident que els qui han fallat són els governants que no van reaccionar a temps
enfront una mancança clara de la normativa, ja que és de sentit comú que no es
pot fer tributar qui perd en una venda. La feina dels polítics és adaptar les
lleis a la realitat social, no emprar les lleis per posar barreres als canvis
econòmics i socials del món.
Amb
la corrupció s’ha esdevingut altre tant. Davant cada investigació judicial, el
primer reflex dels polítics ha estat posar com escut la seva elecció popular i
deixar el tema en mans de la justícia, quan la lògica dels dos és ben diferent.
Els tribunals estan sotmesos al principi de la presumpció d’innocència i en cas
de dubte, l’encausat és innocent; els requisits de les proves són escrupolosos
i els delictes prescriuen amb el temps.
És
ben raonable que sigui així: ningú pot ser enviat a la presó amb declaracions
sense control judicial. Tanmateix, res d’açò és aplicable en la gestió pública.
Si s’arriba a saber que una persona ha desviat doblers públics, no pot seguir
ostentant càrrecs dins de l’administració, per molt que els testimonis no
comptin amb l’aval d’un jutge o hagin caducat. Els aspectes formals no exculpen
un comportament immoral.
La
corrupció ha tacat tots els partits que han manat, però les investigacions i
algunes condemnes han estat especialment severes amb el Partit Popular i
Convergència i Unió. Autoritats de l’Estat estan acusades de malversar fons
públics, en alguns casos en benefici propi i sempre en el del partit. Els
màxims dirigents de la formació del Govern tenien l’obligació d’estar al cas de
l’existència d’aquesta trama. Si més no, es van beneficiar d’uns fons captats
per procediments il·legals per millorar els seus resultats electorals. Açò sol
ja bastaria perquè, si fossin autèntics demòcrates, presentessin la dimissió.
Els
extremistes perverteixen la paraula democràcia. No és anar a votar: fins
i tot les pitjors dictadures, com la de Franco, convoquen els ciutadans a les
urnes. No és complir les lleis: tirans com Pinochet exigeixen el seu acatament
de manera implacable. El fonament de la democràcia és el respecte a la voluntat
popular i per açò s’han de complir una sèrie de principis elementals: la
participació, la responsabilitat, la tolerància i la divisió de poders.
A
Espanya es confonen els valors amb les normes. La transparència en la gestió
pública és un principi i no una llei. La llei té les seves llacunes i
insuficiències; el principi hauria d’inspirar l’acció de tots els òrgans de
l’Estat.
En
la situació actual, el conflicte català és pràcticament insoluble. S’hi ha
arribat perquè en la política els temps són vitals. Passat l’1 d’octubre, amb
les posicions cristal·litzades després d’un llarguíssim rosari d’afronts mutus,
la negociació és una quimera. Els problemes són com les epidèmies, que s’han de
tallar quan comencen i no s’han estès gaire. Censurar el victimisme dels
sobiranistes és una actitud cínica quan els que ho fan sabien que el seu
immobilisme acabaria creant víctimes.
És
cert que la Generalitat, emanada de la Constitució, ha actuat de forma
deslleial en impulsar lleis i declaracions d’independència. Tanmateix, en
impugnar l’Estatut català, que havia estat aprovat pels parlaments de Catalunya
i l’Estat i validat en referèndum, el Partit Popular traslladà a la justícia
una qüestió que mai havia d’haver sortit de l’esfera política. També va ser un
acte deslleial. Per la mateixa regla de tres, el 1980 la UCD podria haver
recorregut el resultat del referèndum d’autonomia d’Andalusia, ja que a Almeria
i Jaén el sí no va assolir la majoria. La responsabilitat dels partits impedí
que la paralització del procés frustrés les aspiracions ciutadanes, com ha
succeït a Catalunya.
Per
agreujar les coses, la sentència del Tribunal Constitucional del 2010 no va
merèixer cap resposta política, ni tan sols després de la massiva manifestació
de l’11 de setembre del 2012. Quan els historiadors substitueixin els
tertulians, repartiran culpes entre els que trenquen les lleis per promoure
objectius polítics i els que van dinamitar la voluntat popular i s’han negat a
dialogar durant anys.
Quina
diferència amb Suïssa! Allà, els polítics pacten de forma constant i el poble
vota sobre els temes més diversos. Allà, incomplir la llei és un acte
pecaminós. Al revés que aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada