Fa
uns dies durant un judici, als Estats Units, un pare va demanar a la jutgessa
permís per estar sol durant cinc minuts amb el violador de la seva filla, amb
el clar propòsit d’apallisar-lo. Davant la reconvenció del tribunal, “la
justícia d’aquest país no funciona així”, intentà agredir l’acusat cridant que
no pensarien igual si la violada fos la seva filla.
Segur
que molta gent pensa que el pare té raó. El Govern espanyol, apel·lant a “la
demanda majoritària de la societat”, pretén augmentar els delictes sancionats
amb la presó permanent revisable, una versió maquillada de la cadena perpètua,
la qual és reclamada pel pare de Diana Quer, víctima d’un horrorós assassinat.
Tanmateix,
els experts estan d’acord que aquest càstig no dissuadeix els malfactors i
només enrareix la convivència carcerària. Al segle XXI un rosari de reformes
del Codi Penal han augmentat el rigor del tractament de multitud de delictes,
de manera que s’ha agreujat el seu caràcter repressiu i està cridat a ser el
més sever d’Europa, tant pel que fa a l’amplitud de les conductes sancionades
com per la durada de les penes. Tot i que la taxa de delictes del nostre país
és un 27% inferior a la mitjana europea, el nombre de presos per habitant és un
32% superior i encapçalam aquest rànquing.
La
deriva del Codi penal ha acabant debilitant un dels principis vitals del dret
penal: in dubio pro reo, en cas de
dubte, en favor de l’acusat. Els menorquins coneixem la trista història de Joan
Cardona, condemnat per agressió sexual a una dona, malgrat declarar-se
homosexual, ja que en el seu cas es va donar més crèdit a la víctima, una
conseqüència directa de l’enduriment de les penes per violència de gènere.
Vivim
immersos en un clima de linxament. Quan es destapa un delicte la gent exigeix
que es tanqui l’inculpat a la presó i si al final la pena no està a l’altura es
mostra decebuda. Tant és que parlem de la Infanta Cristina com d’un violador,
un terrorista o un polític corrupte o independentista. La sentència és massa
suau i la declaració d’innocència un signe de la submissió dels jutges al
poder.
La
natural commoció dels familiars de les víctimes és amplificada pels mitjans de
comunicació per estalonar el missatge que el crim mai paga prou. Tanmateix, com
deia la jutgessa americana, el nostre sistema no funciona així. Un dels primers
articles de la Constitució espanyola proclama que les penes privatives de
llibertat resten orientades envers la reeducació i la reinserció social. No es
tracta de rescabalar les víctimes que, d’altra banda, mai podran recuperar el
que han perdut. La justícia no es pot confondre amb la revenja.
Un
dels escassos elements esperançadors de la violència criminal de l’ETA ha estat
el perdó de les víctimes i el penediment dels terroristes. La viuda de Juan
Mari Jauregui, entrevistant-se amb l’assassí del seu marit. José Luís Álvarez
Santacristina, Txelis, demanant perdó
a les seves víctimes. Aquesta és la única via humanament admissible, especialment
en una societat que es proclama hereva de la tradició cristiana.
L’esperit
de revenja és atiat per un ambient social d’intolerància. La lletania de
“tolerància zero” n’és un clar símptoma. Sempre hi ha actuacions socialment
rebutjables, però de cada vegada hi ha més comportaments dels quals no se’n pot
fer broma, ni poden ser tractats per la literatura o l’art fora d’unes rígides
normes de correcció. Activistes socials volen reescriure la història des de la perspectiva
actual i antics filòsofs escriuen pamflets incendiaris.
Els
contes per infants són censurats com masclistes i fruit d’una cultura
patriarcal. Les novel·les on un personatge maltracta una dona expressen
degeneració moral. Discutir sobre els límits a l’arribada d’immigrants suposa
ser titllat de racista. Anar als toros és de salvatges. Declarar-se de dretes o
espanyol significa que ets un “fatxa”. Aquesta setmana, examinant les bases del
concurs de relats de l’Ajuntament de Maó per al Dia de la Dona, una jove es
demanava si es tractava d’escriure un catecisme. A mi em recordaven les
novel·les soviètiques que pintaven de color de rosa el règim socialista.
El
fanatisme mena a la doble moral: els profanadors d’una església invoquen la
llibertat d’expressió que neguen en qüestió de gènere. Els que aproven les
caricatures de Mahoma no accepten que s’ironitzi sobre els immigrants. Els que
estan tan contents de premiar un relat sectari s’han manifestat en contra de
l’empresonament d’uns titellaires per apologia del terrorisme. Els que reclamen
respecte per als gais i les lesbianes riuen amb acudits obscens sobre el rei
Felip. Els que passegen l’estelada independentista pels carrers abominen que la
bandera espanyola onegi als edificis públics.
Al
procés català n’hi vegem de tots els colors: del boicot als productes catalans
al fet que a les universitats catalanes qualsevol alumne que estigui en contra
de la independència és estigmatitzat com a traïdor. Un Parlament que nega a
l’oposició la capacitat de controlar el Govern i uns jutges que no donen permís
a diputats en presó preventiva per acudir al Parlament i no tenen inconvenient
que reclusos en ferm vagin a una comunió.
El
bloqueig institucional en què estem sumits des de fa més de dos anys és el
fruit d’aquest ambient de rancor. A diferència d’Europa, on els partits són
capaços de pactar, perquè accepten les doloroses renúncies necessàries per
arribar a un acord, aquí ningú vol cedir ni un centímetre i s’aplaudeix la
intransigència, convertint en eslògan el vergonyós “no és no”, més propi d’un
mafiós que d’una persona civilitzada.
La
intolerància ens ha menat al Brexit i ha propiciat l’elecció de Donald Trump
com president dels Estats Units. Amb aquestes actituds s’estan sembrant les
llavors de la propera guerra, que esclatarà quan els ciutadans d’un estat
reaccionin indignats davant del crim produït a un altre país, com a la Primera
Guerra Mundial amb l’assassinat de l’Arxiduc Ferran a Sarajevo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada