Durant els primers
compassos dels anys seixanta, els menorquins van començar a pressentir que,
sense l’aprovació d’un instrument d’ordenació que fixés criteris unificats per
a tota l’illa, el seu model turístic s’esfondraria. La motivació era doble: per
un costat la voluntat de concentrar els esforços i evitar que la diversificació
de les iniciatives restés potència al creixement turístic, i per l’altre,
defugir els errors de Mallorca i Eivissa, on l’especulació havia portat a
l’aixecament de construccions que minoraven el seu atractiu, per l’excés de
ciment prop de la mar.
En una enquesta
realitzada pel diari Menorca el 1961 entre les autoritats locals i els
principals agents turístics, una de les idees més repetides era la d’unificar
les iniciatives inversores a través de la redacció d’un pla general d’ordenació
turística. La tramitació de la Llei de zones turístiques va ser l’oportunitat
que el Foment del Turisme de Menorca va utilitzar per presentar la idea al
ministre d’Informació i Turisme Fraga Iribarne arran de la seva visita a l’illa
a començaments del 1963.
Un cop aprovada la
Llei, el març del 1964 la Junta del Foment es va entrevistar a Madrid amb el
secretari d’Estat d’Informació i Turisme, Pío Cabanillas; li sol·licità que
Menorca fos qualificada com “Zona de Interés Turístico Nacional”, la qual cosa,
a més de diversos avantatges en inversions en infraestructures i crèdit hoteler,
comportava l’obligació de redactar un pla d’ordenació. Amb aquest mateix motiu,
la Junta de l’entitat es va desplaçar a Mallorca per conferenciar amb el
ministre, que el mes de maig ordenà iniciar l’expedient.
El desembre,
l’arquitecte Oriol Bohigas tornava a incidir en la inexistència de planificació
urbanística a Menorca, general i municipal, i anunciava que si es mantenia
aquesta situació es produiria un caos d’especulació com el que havia tingut
lloc a Platja d’Aro o Castelldefels. En el Consell Econòmic Social de Menorca del 1965, el Foment del Turisme va plantejar la consecució de la declaració de
zona d’interès turístic com la primera prioritat de l’illa, per poder
planificar amb unitat de criteri. Tanmateix, malgrat les promeses oficials, la
idea quedà en via morta la resta de la dècada.
La preservació del
paisatge era un aspecte àmpliament assumit, i aquesta només es podia aconseguir
si es realitzava una planificació del territori. El 1966 el Col·legi
d’Arquitectes de Madrid va dedicar un nombre de la seva revista a Menorca, com
a lloc ideal per assajar la planificació urbanística; un dels articles es
titulava “El turisme com a trampolí de la industrialització”. El 1967 Vila
Fradera, director de la influent revista turística Editur, defensava la
planificació per fer les coses bé i l’execució d’infraestructures d’accessos i
serveis públics a les urbanitzacions.
El mateix any, uns
estudiants anglesos d’arquitectura indicaven que, per al desenvolupament del
turisme, calia redactar un pla general de Menorca, impulsat per
l’administració, per evitar un creixement anàrquic dels nuclis turístics. El
1969 Editur, parlant de Menorca, assenyalava la necessitat d’una ordenació que “rendís
el degut tribut a l’insubstituïble paisatge”, tot garantit un equilibri en les
superfícies de platja i el volum dels allotjaments, i prohibís l’aixecament de
construccions antiestètiques, per a la qual cosa calia que es declarés l’illa
com zona d’interès turístic nacional. En canvi, Gabino Sintes, el 1970, dubtava
de la planificació, perquè ni el sector públic ni els particulars tenien els
recursos per escometre les obres d’infraestructura necessàries.
Punta Prima. 1973 |
En aquest ambient
favorable a l’ordenació territorial, el 1970 es va intentar promoure de nou la
declaració de Menorca com zona d’interès turístic nacional. El primer en
esmentar el tema públicament fou el delegat insular d’Informació i Turisme, com
un element crucial per a la defensa del paisatge i el ser de Menorca, dins de
l’enfocament de controlar el creixement turístic per crear un enclavament de
qualitat. Uns dies després, la Junta del Foment del Turisme va acordar
plantejar l’afer en el marc de la II Assemblea Provincial de Turisme, la qual
ho informà favorablement, fet que va animar l’entitat a reiterar la demanda
davant del Ministeri. La petició també fou recollida en les conclusions del
Consell Econòmic Social Sindical de Balears del 1971, sense que l’Administració
emprengués cap acció.
A partir del 1971
les veus en favor de la planificació van augmentar. Aquell any l’Ateneu de Maó concedí
el seu premi a Miquel Mesquida pel treball “El fenómeno turístico en el futuro
de Menorca”, en el qual apuntava que no es podia frenar la iniciativa privada,
però s’havia de posar ordre a les construccions, vetllant per la seva qualitat,
i s’havien de rodejar de zones verdes. La planificació havia de tenir en compte
la unitat geogràfica de l’illa, tenir cura del paisatge i adaptar
l’arquitectura als seus condicionants. Els estudiants d’arquitectura Vicenç
Jordi i Enric Taltavull denunciaven l’existència d’una improvisació
generalitzada en la vessant urbanística del turisme: la manca
d’infraestructures era un problema greu, calia supeditar els interessos
particulars als de la comunitat i una mínima planificació de les inversions. Miquel
Coll, president del Foment, remarcava que, per impedir que els promotors
realitzessin grans construccions, l’administració havia d’intervenir.
Tot i que el nou
president de l’entitat, Carles Mir, rebutjava aquest plantejament i subordinava
la planificació al joc d’oferta i demanda, el director general d’Empreses
Turístiques l’any següent es pronunciava decididament a favor de la
planificació. El 1974 un tècnic de Glasgow considerava que l’urbanisme de
Menorca estava fatal i que alguns centres d’estiueig estaven destrossant la naturalesa, ja que no es realitzava una programació que afavorís la conservació del paisatge i
la dotació de serveis. Aquell any, la premsa reproduïa un article de La Vanguardia en el qual es qüestionava
la passivitat de l’administració davant de les actuacions dels particulars;
aquesta actitud permetia que el benefici privat passés per damunt del l’interès
públic. L’any següent, el delegat provincial de la Vivienda anunciava que la nova
Llei del sòl posaria fre a la política de fets consumats, una situació
àmpliament denunciada per la premsa.
El 1974, amb motiu
d’una nova Assemblea Provincial de Turisme, la Junta del Foment va decidir
tornar a demanar la declaració de zona d’interès turístic nacional. Per
reforçar la sol·licitud va obtenir el suport de les cambres de comerç i de la
propietat de Menorca. L’Assemblea va introduir la qüestió entre les seves
conclusions i fins i tot es proposà que s’inclogués en l’Assemblea Nacional de
Turisme del 1975. Així mateix, es pregava que es reconsiderés l’enfocament
general de la planificació urbanística en les àrees costaneres de Menorca. La
unitat de planejament havia de ser la zona turística, evitant la discontinuïtat
dels plans d’àmbit municipal. Es reclamava que els plans generals pendents de
Maó, Sant Lluís i es Castell fossin aprovats a través d’un pla comarcal, atesa
la forta relació que existia entre tots ells.
L’any següent, amb
motiu de la visita a l’illa del subsecretari de Turisme, la zona la d’interès
turístic va ser el primer tema que va plantejar el president del Foment,
recordant que ja s’havia suscitat els anys 1964, 1970 i 1975. El subsecretari,
preguntà si existia alguna oposició a aquest plantejament i després de rebre la
resposta negativa, va indicar que estudiaria la proposta. Els anys 1976 i 1977 el
Foment del Turisme seguiria intentant que es tramités aquesta declaració, advertint
que era un dels objectius fonamentals de l’illa per evitar els problemes de la
construcció anàrquica i salvaguardar l’entorn natural.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada