Espanya
travessa el moment polític més difícil des dels anys vuitanta, quan una fràgil
democràcia, assetjada per la dura crisi econòmica, s’intentava consolidar
davant la mirada hostil dels militars i els terroristes. Llavors, els enemics
estaven fora de l’estructura de l’Estat, mentre que ara els reptes són interns:
el sistema autonòmic, el mecanisme de finançament del qual és molt controvertit
i amb la comunitat catalana intervinguda per l’aplicació de l’article 155 de la
Constitució, i els partits polítics, corcats per la corrupció, que segons el
baròmetre del CIS, són el segon i el tercer grans problemes del país, només per
darrera de l’atur.
Per
fer front a aquestes qüestions, els darrers anys venen sorgint diferents veus,
des del món de la política, els mitjans de comunicació i les universitats, que
urgeixen a reformar la Constitució. De fet, el títol d’aquest article correspon
al llibre que Javier Pérez Royo, catedràtic de Dret Constitucional, va
presentar a Menorca fa uns dies, i en el qual defensa que aquesta no és només
la solució a les dificultats que ens assalten, sinó també la seva causa.
L’autor
argumenta que la Carta Magna té una naturalesa diferent a les lleis ordinàries,
que han de ser acatades, sense que la discrepància sobre el seu contingut n’alteri
la legitimitat. La Constitució, en canvi, precisa de l’adhesió activa dels
ciutadans, ja que si aquests no hi creuen esdevé paper mullat i es cau en una
crisi institucional com la que vivim.
Per
aquesta raó, la reforma constitucional és el mecanisme essencial de recuperació
de legitimitat de la Llei de lleis, a través de la qual aquesta restableix la
seva vigència, en sintonitzar de nou amb la voluntat popular. El problema no és
que la Constitució del 1978 fos defectuosa, al contrari, la seva llarga
pervivència demostra que era un text ben armat per respondre als desafiaments
de la societat espanyola de finals del segle XX, sinó que avui aquests són
diferents i necessita ser actualitzada.
El
diagnòstic, en el qual altres autors, des de diversos punts de vista,
coincideixen, no pot ser més encertat, però Pérez Royo intenta anar més enllà i
esbrinar els fonaments de la falta d’acord per escometre la reforma
constitucional que fa temps que està damunt de la taula.
El
professor parteix del fet indubtable que, des de Ferran VII, el rei no va
acceptar limitar-se a una funció representativa i exigí una quota de poder
actiu, la qual cosa va situar la seva figura en el centre de les confrontacions
polítiques, des de la Constitució del 1837 fins a la Guerra Civil. La història
del constitucionalisme espanyol, amb una muntanya russa de textos i dos règims
republicans, és la del paper que havia de jugar la monarquia en el govern del
país.
Aplicant
aquesta coneguda premissa a la Constitució del 1978, afirma que la divergència
sobre l’estatus reial és el motiu darrer de la manca d’entesa sobre la reforma
constitucional. És més, el sistema electoral espanyol, basat en la regla d’Hondt
sobre les circumscripcions provincials, hauria estat cuinat al final del règim
franquista per obtenir un biaix favorable al bipartidisme, amb predomini dels
partits de dretes.
Tanmateix,
em sembla que en aquest punt, els fets s’allunyen de la teoria. Els resultats
electorals han estat prou variables. Alguns entenen que la corona és una
relíquia del passat i una violació inacceptable del principi d’igualtat;
d’altres valoren la seva aportació a l’estabilitat. Amb tot, per a la majoria
dels ciutadans no és un debat fratricida.
La
monarquia és com la reforma agrària, un tema que durant un segle va provocar
l’enfrontament visceral dels espanyols, però que el temps ha arraconat. En un
cas, perquè l’agricultura va deixar de ser la base econòmica del país i en
l’altre, perquè el rei ha renunciat al poder executiu i s’ha alineat amb la
tradició parlamentària de les monarquies atlàntiques: Regne Unit, Holanda,
Bèlgica, Dinamarca, Suècia i Noruega. El seu protagonisme en la introducció de
la democràcia i en la derrota del cop d’estat del 23-F l’han legitimat per acomodar-se
en aquesta nova posició.
Ara
bé, és clar que existeix un motiu de dissensió civil que ens separa: la Guerra
Civil. Els seus estralls, amb assassinats de polítics, sindicalistes, capellans
i empresaris; el terror comunista en la zona republicana i quaranta anys de dictadura
franquista, basats en la revenja i l’aniquilació de l’enemic, van deixar una
societat extremament dividida en dos blocs gairebé irreconciliables que el
temps no ha llimat, com veiem amb la qüestió de les fosses comunes, la Vall
dels Caiguts i el nom dels vencedors a les vies públiques.
La
contesa va destruir els partits de centre republicà i polaritzà la societat. La
dreta, continuadora de la tradició monàrquica, posa per damunt de tot la
unitat, “España, antes roja que rota”, i l’ordre: la Constitució no és
l’emanació de la voluntat popular, sinó una llei (cosa que l’acosta de forma
paradoxal a l’odiat règim veneçolà). L’esquerra, per contra, accepta
l’existència d’una Espanya plural i considera la llibertat el pilar del nostre
règim polític.
La
reforma constitucional oposa els que veuen la Constitució com un principi que
ens ha de portar a noves metes i els que la prenen com un final, la concessió
màxima impossible de franquejar, en especial respecte al model territorial,
però també pel que fa als drets dels ciutadans.
Només
el dia que arribi la veritable reconciliació entre els espanyols sota el
principi de la sobirania nacional serà possible la reforma.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada