Els
diaris catòlics de Ciutadella, tot i presentar algunes similituds amb els
conservadors, tenen uns trets propis. Hi són absents les col·laboracions de les
grans plomes de la premsa nacional i els comentaris són més directes. Desfiguren
més el pensament marxista, però proporcionen una perspectiva real de la
societat de la seva època.
Al
començament, la nota principal era l’acusació als deixebles de Marx de ser
incongruents en la defensa del proletariat, de prosperar gràcies a les seves
idees. El 1899 s’informa erròniament que Marx va morir a edat avançada (no va
arribar als 65 anys) gaudint d’una posició molt folgada (quan vivia en una
certa estretor); el seu amic Engels deixava una herència de milions (era fill
d’un important industrial tèxtil). Dos anys més tard, es publica un escrit
calumniós sobre els deixebles francesos de Marx: Jaurès era propietari de grans
finques i accionista de moltes societats; Lafargue, s’havia comprat una
magnífica vil·la i Vaillant era milionari. Tres anys més tard es tornava a
publicar. Encara el 1920 El Iris
comentava que els socialistes ficats en política cobraven bons sous, “com
Carles Marx, que els darrers anys de la seva vida vivia esplèndidament”.
No
tornam a trobar pràcticament cap nota sobre Marx fins la dècada del 1920 i,
especialment en la següent. Rússia torna a ser el catalitzador dels primers
escrits: s’escandalitzen que el nou Codi soviètic estigui fonamentat en el Manifest comunista de Marx i Engels. El
1921 s’indica que Marx mai havia pogut somiar una realització tan integral de
les seves doctrines, com l’assolida a Rússia, ni hauria pogut esperar un fracàs
tan rotund.
Més
endavant, apareixen denúncies sobre la desviació dels bolxevics respecte de les
doctrines marxistes. El 1924 s’informava de la introducció del salari agrícola,
com a la resta de nacions i es comentava que si s’aboleix l’estímul de la
propietat privada, disminueix la producció i apareix la fam: el socialisme
només es podria realitzar en una societat d’individus perfectes. La dècada
següent es reproduïen unes paraules de Stalin, qui assenyalava que fins llavors
quasi no existia diferència entre els salaris dels obrers experts i inexperts,
amb la qual cosa aquests darrers no tenien cap incentiu a perfeccionar-se. Açò
no es podia tolerar i calia superar l’obstrucció dels economistes sindicalistes
que pretenien interpretar el socialisme millor que Marx i Lenin.
Els
anys trenta assistim a una gran preocupació per l’èxit del nou règim, amb una
sinceritat absent en la premsa conservadora. El 1930 es prega que es resi “per
les víctimes del comunisme a la desgraciada Rússia”, afegint que és una
doctrina fundada en el socialisme pur, patrocinat principalment per Marx i
Engels a mitjans del segle anterior i que ha tingut en els seus temps fidels
continuadors en l’impiu Lenin i els seus sequaços. Dos anys més tard es publica
un article sobre “l’obra colossal dels soviets”. Tothom està astorat davant la
gegantina transformació obrada a Rússia pel partit comunista, que ha implantat
fèrriament la seva organització amb una eficàcia tan abassegadora com
desgraciadament tots estan presenciant. El 1935 s’indicava que els progressos
sorprenents del socialisme i el comunisme eren fets incontestables que exigien una
seriosa reflexió. El materialisme i l’evolucionisme, que constituïen les bases
de les doctrines dels deixebles de Marx, estaven en pugna amb el sentiment
religiós.
Respecte
a altres qüestions, abunden les crítiques. El 1926, amb motiu de la guerra del
Marroc, se censurava que el comunisme nacional defengués el principi “els
obrers no tenen pàtria” del Manifest
Comunista de Marx. L’any següent es comentava que la violència, com a mitjà
de propaganda, havia estat preconitzat pels més notables corifeus socialisme,
tot citant Marx en el Congrés de La Haia del 1892: “la força ha de ser la
palanca motriu de la nostra revolució”. El 1931 s’assenyala que el comunisme,
analitzat a fons, no ofereix res avantatjós per a l’obrer. Ni al Manifest
de Marx i Engels, ni a la literatura propagandística de Lenin i els seus seguidors
pot trobar el proletariat res que miri a la seva conveniència: l’increment que
es promet dels salaris es veurà compensat per la puja dels preus.
El
1928 es feia notar que els socialistes, tant a Espanya com a l’estranger,
cooperaven amb naturalitat amb els governs burgesos i amb prou feines tenien de
socialistes a l’estil de Marx una altra cosa que el nom. El 1935 Rodrigo de
Arriaga remarcava que Besteiro coneixia Marx de forma imperfecta, ja que quasi
sempre que en parlava oblidava la seva obra cimera, El Capital, així com l’experiència funesta dels darrers setanta
anys. Poc més tard, s’informava de les divisions del socialisme francès, que
constituïa, a pesar de la secció russa, el principal puntal de la pràctica de
les teories del “funest Marx”.
D’altra
banda, no és estrany trobar confrontacions entre el marxisme i la doctrina
social catòlica. El 1923 es feia una ressenya del llibre del pare Graciano Envers la solució pacífica de la qüestió
social, on l’autor traça el retrat de Marx considerat, “el major patriarca
del socialisme modern”, per passar a glossar després el catolicisme social.
El
1932, El Iris va publicar uns
comentaris de l’encíclica Quadragesimo Anno de Pius XI, on es feia un resum de
les teories de Marx, qui havia sistematitzat el socialisme i proposava una nova
organització de la societat basada en l’abolició de les classes socials i la
desaparició de la propietat privada dels mitjans de producció (terres i
instruments de treball). Calia socialitzar les indústries per evitar els abusos
del capitalisme: el valor de les coses depèn del temps de treball invertit en
elles i el capitalista dona a l’obrer només una part del preu de la mercaderia,
i així comet una rapinya. En un altre article, s’assenyalava que les teories de
Marx i Engels es basaven en tres postulats: lluita de classes, materialisme i
abolició de la propietat privada, que els partits comunistes defensaven
descaradament i per mitjà de tot tipus de violències i els socialistes
solapadament. El socialisme en aquells moments tornava sobre els seves passes
i, regirat per la seva pròpia obra, s’allunyava de la violència i pretenia en
certa mesura aproximar-se a la veritat i la justícia pròpies de la tradició
cristiana.
L’any
següent es feia, a petició d’alguns lectors, un resum del marxisme. Marx anava
per filòsof hegelià quan va donar amb la idea de la revolució social i s’acomiadà
de la filosofia per entrar de ple en l’economia. Tanmateix, conservà tal regust
de l’idealisme hegelià que la seva obra cimera, El Capital, era inintel·ligible, no només pel poble, sinó per
moltes persones cultes. Malgrat l’economia és eminentment experimental, Marx no
empra el mètode inductiu, sinó el deductiu, a partir d’uns principis dogmàtics.
És tan abstracte com un llibre de matemàtiques i les paraules que empra entren
en contradicció amb el diccionari.
També
hi ha notícies de diverses conferències del Cercle Catòlic. En una del 1932
sobre la pau social i el cristianisme, es referia als sofismes de Marx en
relació al valor del capital i el treball, i l’obrer davant l’església, segons
Wismann i Lleó XIII. Al dia següent es van exposar les teories de Rousseau,
Mably, Brisot i Marx per demostrar que, sense la cristianització de la
societat, totes menaven al fracàs. L’any següent, el pare Barrenechea
dissertava sobre el salari i l’origen del capital i, tot referint-se a Marx, concloïa
que la vertadera doctrina era la del salari just. El 1936 Bartomeu Amengual
parlà de cristianisme, marxisme i comunisme, confrontant les doctrines de Marx
amb les dels papes, per deduir que l’opressió era el destí de tots els que queien
en les seves malles. El comunisme era una religió que tenia la seva Bíblia, El Capital de Marx, el seu messies,
Lenin, i al qual s’havia d’oposar la religió vertadera, la catòlica, que era el
seu contrari, ja que si una defensa que el que mou les ànimes són fins
econòmics, l’altra apel·la a fins espirituals i atorga a l’home “la dignitat
excelsa de ser fill de Déu”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada