La
premsa socialista només està present des del 1931. Ens manca la revista Aires
de Fuera, òrgan de l’Agrupació Socialista de Maó, que es va començar a
editar el 1919.
La
presència de Marx en aquests mitjans és notable, però amb un grau d’elaboració
baix. Hi abunden les consignes, la més repetida “proletaris de tots els països,
uniu-vos”, del Manifest Comunista d’Engels i Marx, que es troba al llarg
de tota la dècada. Més endavant, se li afegirà “l’emancipació (o redempció)
dels obrers ha de ser obra d’ells mateixos”, que també havien emprat els
anarquistes.
La
temàtica més tractada és la lluita de classes. En ocasions consisteix en un
simple lema o cita de Marx i Engels: “La Historia de toda sociedad no ha sido
otra cosa hasta nuestros días que la historia de la lucha de clases” o “La
sociedad se divide cada vez en dos campos opuestos, en dos clases de enemigos,
la Burguesía y el Proletariado”. Altres vegades és una senzilla glossa: “la
doctrina [de Marx] es pot resumir en què els obrers, per aconseguir la seva
emancipació han de lluitar contra les classes explotadores; l’antagonisme no és
espiritual, sinó econòmic”.
Altres
textos més elaborats afegeixen comentaris d’obres com la Misèria de la
filosofia: “els industrials s’uneixen per defensar-se col·lectivament dels
assalariats. La unanimitat obrera davant del capital és més necessari que la
defensa del salari”. A mesura que passen els anys, el to esdevé més agressiu: el
1936 Justicia Social cita el Manifest
Comunista: “La burgesia és incapaç de governar perquè és incapaç
d’assegurar als seus esclaus l’existència com esclaus i no pot evitar que
arribi una situació en la qual, enlloc de ser alimentada per ells, la burgesia
es vegi obligada a alimentar-los”.
El
proletariat s’havia d’organitzar. Marx preconitzava, amb la seva actuació i en
els seus textos, que al capdavant se situés el partit socialista. Els primers
anys es recorda l’oposició que va rebre dels anarquistes: la fundació de la
UGT, el 1888, es va trobar amb “dues forces igualment hostils: una burgesia
feréstega que s’estalonava en l’egoisme insà de mantenir uns privilegis absurds
i injusts, i els deixebles de Bakunin que enfront de Marx, en la Primera
Internacional es van pronunciar contra la lluita política”.
Aquesta
postura al començament es troba tenyida d’apel·lacions a un cert humanisme. Un
article indica que al segle XIX la trinitat de Marx, Engels i Lasallle havia
defensat un sistema humà, just i adaptable a les noves necessitats de l’home.
Uns mesos més tard s’apunta que la justícia és la base essencial del
socialisme. Més endavant apareixerà la famosa frase “De cadascú segons les
seves capacitats; a cadascú segons les seves necessitats”.
En
tot cas, la postura dominant era diferent. El 1932 Justicia Social diferenciava el socialisme utòpic, “que només es
basa en el punt abstracte de la naturalesa humana” del socialisme científic,
introduït per Marx i Engels, que li proporcionen una base sòlida. Poc després
es reproduïa un text de Plejànov on se sosté que el punt central del socialisme
científic és el materialisme històric, tot reproduint la definició de Marx:
“les relacions de producció determinen l’estructura econòmica d’una societat i
sobre aquesta es construeix la superestructura jurídica i política. L’evolució
històrica porta les forces productives a entrar en contradicció amb les
relacions de producció, fet que fa esclatar la revolució social”.
Les
abundants al·lusions al materialisme històric normalment són vulgaritzacions
més fàcils d’entendre que els textos de Marx, com un article de Julian Besteiro
o eslògans com ara “el socialisme és una imposició històrica, perquè a mesura
que el capital creix, es cava la seva pròpia tomba” o “No és la consciència de
l’individu la que dona forma a la seva vida, sinó la vida la que forma la
consciència”.
També
es troben referències esparses a les teories de Marx. Així, la disminució del
nombre de milionaris als Estats Units (que s’indica que van passar de 513 el
1929 a 75 el 1931) és aportada per confirmar els seus postulats sobre la
concentració del capital. Amb motiu de la celebració de l’1 de maig, s’esmenta
que un dels principals descobriments de l’alemany són “les relacions entre el
capital i el treball, tot demostrant el mètode capitalista d’explotació”, és a
dir la teoria de la plusvàlua, que no s’explica.
En
canvi, s’insisteix en la importància d’El capital, especialment als
aniversaris de la mort de Marx o l’1 de maig, ocasions en les quals, a partir
del 1933, se solia reproduir un dibuix amb el seu rostre. Aquest any s’apunta
que “se’l considera generalment com la Bíblia, el llibre sagrat del socialisme
contemporani”, En aquestes celebracions, s’elogiava Marx: “cèlebre autor de
“Das Kapital”, recordat avui com el clàssic escriptor dels socialisme”. Es
destacava que Marx unia teoria i pràctica i es remarcava que la classe obrera
podia comprendre les seves obres, fins i tot El Capital. El 1932
s’informava de la donació d’un lot de llibres rebuda a la Casa del Poble, entre
els quals es trobava un exemplar de la primera edició d’El Capital, amb
un autògraf de l’autor. Malgrat tot, no era un obra popular: els llibres a la
venda eren edicions econòmiques, al preu de dues pessetes, del Manifest comunista, Misèria de la filosofia i Revolució i contrarevolució.
En
realitat, als socialistes els interessaven qüestions més pràctiques. El 1933 es
publicava un discurs de Largo Caballero qui, citant Marx, subratllava que el
període de transició entre el capitalisme i el comunisme havia de ser
forçosament un règim de dictadura del proletariat i no era possible
interpretar-lo en un sentit democràtic. El 1935 Adelante assenyalava que Marx i Engels havien arribat a la
conclusió que el món caminava cap a la dictadura del proletariat en la qual la
classe treballadora s’imposaria fins a l’abolició de les classes socials.
El
1934 es feia notar que, segons Marx, la classe treballadora només podia
conquerir el poder polític violentament, a través d’una revolució, amb la qual
els obrers no podien perdre més que les seves cadenes i en canvi tenien un món a
guanyar. L’any següent es ressaltava que pensar que les aspiracions del
proletariat terminaven en una república burgesa era propi de republicans, però
no de partidaris de la lluita de classes. Un més abans de la Guerra Civil, un
jove censurava un discurs d’Alexandre Jaume, qui defensava que la revolució no
tenia que comportar la guerra civil, tot remarcant que, per Marx i Engels, la
revolució era un combat a vida o mort, una lluita sangonosa.
Marx
podia donar per molt. El 1935, en contradicció amb l’anterior, es comentava que
l’alemany aconsellava a les classes treballadores formar coalicions amb la
burgesia liberal, perquè en un règim democràtic els obrers podien organitzar-se
amb més llibertat i així augmentaven la seva potència de classe. Un altre
article es mostrava a favor de l’aliança amb la petita burgesia propugnada en La filosofia del dret de Hegel, ja que
perquè una classe conquereixi el poder necessita representar els interessos
fonamentals de tots els col·lectius oprimits, per aconseguir l’hegemonia.
A
les envistes de la Guerra Civil es matisava que la revolució era “un impuls
noble envers un ideal”; Marx va revolucionar les consciències proletàries sense
algarades ni revoltes. En plena contesa es criticava Bakunin, a qui no li
importava res construir ni organitzar. Marx promovia la conquesta del poder
polític com un mitjà per arribar al comunisme, però el realisme dels
socialistes els portava a negar l’eficàcia de l’abolició de l’estat, que
existiria mentre hi hagués classes socials. Poc després se citava Lenin i Marx
per rebutjar el terror que “la major part de les vegades són atrocitats inútils
comeses per gent poruga”.
Durant
la guerra, els comunistes de Nostra
Paraula apuntaven que Marx havia desaparegut, però la seva lluita
continuava gràcies als seus continuadors, Engels, Lenin i Stalin, sota els
quals guanyarien la guerra. Pocs dies abans de la derrota s’elogiava el partit
bolxevic, l’únic que es guiava per la doctrina de Marx, Engels, Lenin i Stalin,
que havien estat la seva brúixola i encarnaven el camí cap a la victòria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada