La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va començar a funcionar a ple rendiment el 1983, després d’uns anys de govern “preautonòmic”. L’any següent, l’Estat Central li transferia la competència de turisme i iniciava una nova era, que suposava passar d’un plantejament únic a que cada territori decidís les seves estratègies turístiques.
El Govern Balear
es va trobar amb un panorama bastant complicat: els touroperadors pressionaven
perquè s’ampliés l’oferta, fonamentalment amb apartaments, i una de les
primeres tasques de la Conselleria de Turisme va ser ordenar aquest sector i
marcar les regles del joc. En general, a tot l’arxipèlag encara eren
perceptibles els estralls del creixement esbojarrat dels anys del boom
(1955-1973). Part de l’oferta estava obsoleta i calia una reconversió que
assentés el desenvolupament sota bases més sòlides. D’altra banda, la població
demanava que es limités l’expansió urbanística, preservant la part de la costa
on encara no s’havia construït.
Per aquest motiu,
els anys vuitanta es van aprovar les lleis d’ordenació i modernització del
sector turístic, de reforma de les urbanitzacions i de creació de les Àrees
Naturals d’Especial Interès. Aquesta darrera vetava la introducció de nous
nuclis residencials en aquestes zones.
L’esforç normatiu va venir acompanyat d’una profunda
anàlisi del sector. La Conselleria de Turisme encarregà a la Universitat de les
Illes Balears la redacció d’un llibre blanc, que va veure la llum el 1987. El
seu impacte va ser enorme, ja que marcà l’orientació de la política turística
durant tres dècades, fins que la crisi del 2008 i la consolidació de les noves
realitats del segle XXI (internet, companyies de baix cost, lloguer vacacional)
transformessin el panorama turístic i plantegessin nous reptes que exigeixen una
resposta diferent. No debades, fins el 2009 no es va elaborar un altre Llibre
Blanc, el qual, tanmateix, no fou encarregat pel Govern Balear, sinó que sorgí
de la iniciativa privada (Sa Nostra i la UIB).
El Llibre Blanc
del 1987 comença realitzant una revisió exhaustiva de la situació d’aquell
moment, la qual permet als autors d’obtenir un conjunt de conclusions de gran
volada. Si bé l’articulació del discurs en aparença es basa en la juxtaposició
d’arguments, en realitat la seva concepció es fonamenta en la teoria moderna de
la Hisenda Pública, que es pot resumir en la idea de què el lliure mercat és
una font de distorsions que l’Estat té la missió de contrarestar.
En concret, es parteix de la base que l’activitat
turística crea desequilibris. Aquests tenen diferents causes. En primer lloc,
hi ha la seva dependència de factors externs (tipus de canvi, situació
econòmica dels països emissors, actuació dels majoristes). En segon lloc,
l’oferta turística és constant a curt termini i per açò l’ajust davant les
variacions de la demanda, en especial a la baixa, s’ha de fer via preus.
Finalment, el monocultiu turístic fa que la inestabilitat del sector es
traslladi a tota l’economia balear. Així mateix, el turisme utilitza el medi
ambient com un factor de producció bàsic i genera efectes externs negatius:
degradació de l’entorn, contaminació,...
Per apaivagar els desequilibris que crea l’activitat
vacacional es defensa que la millor opció és un turisme de major qualitat, que
hauria de ser l’objectiu de la política turística. En aquest sentit, si els
visitants atrets pel factor preu són poc fidels, els de major poder adquisitiu
són més constants. Així mateix, els beneficis socials només superen els costos
socials en productes de qualitat.
D’altra banda, la demanda turística està sotmesa a
canvis. En general, les arribades de visitants tenen una tendència decreixent,
ja que el seu increment percentual és molt menor que en els anys seixanta. El
mercat vacacional està segmentat i mentre els turistes de renda baixa responen als
preus, els de renda més alta tenen altres motivacions, més diverses, i depenen
de l’existència d’una oferta adient. Amb l’entrada a la Comunitat Econòmica
Europea (que s’acabava de produir el 1986), es preveia que es reduirien les
diferències de preus i seria més difícil competir amb aquesta arma.
Aquesta visió pessimista sobre el futur turístic de la
Comunitat Autònoma, que també remetia de forma implícita al concepte de cicle
del producte turístic, que arriba a un màxim després del qual ve una fase de
maduresa, és clar que no es va acomplir. En contra hi van jugar l’augment
imparable del nombre de turistes a tot el món i en particular a Europa, i la
renovació del producte turístic balear que, gràcies a la modernització empresa
aquests anys, es va rejovenir, la qual cosa li va permetre d’absorbir
quantitats de visitants molt superiors a les ja altes xifres d’aquells anys.
Per aquest motiu, cal planificar l’augment de l’oferta.
En el pla quantitatiu s’opta per una contenció global. Al mateix temps, s’han
de preservar les zones amb major valor natural. També es proposa subordinar la
planificació municipal a la turística, per evitar desenvolupaments indesitjats
en productes com els apartaments turístics. Alhora, es fa notar la necessitat
de tenir en compte la disponibilitat dels recursos naturals, sobre tot l’aigua.
En el pla qualitatiu s’aposta per l’increment dels hotels de luxe i dels
agroturismes com a via de regeneració de l’activitat agrària. Paral·lelament,
es defensa la potenciació de productes de qualitat com els camps de golf i els
ports esportius, si bé en aquest darrer cas, prèvia ordenació del litoral. En
darrer terme s’havia de diversificar el producte turístic, perquè els visitants
d’elevat poder adquisitiu estan guiats per motivacions variades, més enllà del
sol i platja.
Dos factors rellevants per a la política turística són la
promoció i la formació. La primera, tant la pública com la privada, és menor de
la que caldria, en especial si es vol captar un turisme de qualitat. L’oferta
de formació no era adequada en cap dels nivells educatius i la demanda era
baixa. Tanmateix, aquest element és clau per millorar la qualitat dels serveis.
Per finalitzar s’introduïen dues reflexions de gran
calat. Per un costat, es feia constar que el turisme té una baixa capacitat de
creació de renda, per la qual cosa era important la redistribució, indicant de
forma implícita la conveniència de transferir rendes des del sector al conjunt
de la població. Per l’altre, es remarcava que el finançament de la Comunitat
Autònoma era insuficient per cobrir els requeriments de les activitats
turístiques, principalment pel que feia a infraestructures (depuració d’aigües,
carreteres, conservació de platges), promoció, formació, i protecció de zones
costeres. Per aquest motiu es proposava la creació d’un impost que recaigués
sobre els turistes, assenyalant en aquest sentit com a punt més convenient el hàndling
dels aeroports.
Aquesta idea va tardar més d’una dècada en fructificar i
el 2002, després de dos anys de debats, es va implantar el primer tribut d’aquest
tipus. Tot i que es va estudiar la seva imposició als aeroports, la manca
d’encaix legal i l’oposició del Govern Central van determinar que s’acabés
fixant sobre les estades en establiments turístics (com a la majoria dels
països on existeix aquesta figura). L’experiència només durà dos anys, però ha
estat ressuscitada el 2016 i encara perviu. Tanmateix, en general, les despeses
finançades amb aquests fons s’han allunyat de les propostes del llibre blanc,
que se cenyien a les connectades d’alguna manera, ni que fos indirecta, amb
l’activitat turística.
En resum, el Llibre Blanc del 1987 incidia en els
mateixos elements sobre els quals apuntava la normativa, sobre tot l’aposta per
la qualitat de l’oferta i la protecció el medi. No totes les seves propostes es
van portar a la pràctica en el seu moment, com la limitació de l’activitat
urbanística municipal, per frenar el turisme residencial o la introducció d’un
impost turístic, però aquestes qüestions continuen formant part del debat
turístic del segle XXI.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada