Amb
l’abandonament de les esquadres estrangeres del port de Maó com a lloc
d’hivernada, el lloc de les seves bandes de música va ser pres per les dels regiments
del quarter de l’Esplanada, que van passar a actuar al recentment construït passeig d’Isabel II. El 1859 ja trobam una notícia que explica que els dies
primaverals han impulsat molta gent a ramblejar pel camí de cala Figuera i que
també acudiran al passeig d’Isabel II per veure una de les brillants formacions
dels cossos militars de la plaça.
El
1864 la premsa anunciava que la banda del regiment de Granada tocaria els
capvespres del diumenge al passeig d’Isabel II, que es veia molt concorregut.
No hem de pensar que les actuacions es limitessin a la temporada del bon temps.
El desembre del 1866 s’advertia que el diumenge començaria a sonar al passeig,
“com és costum quasi tots els anys”. la brillant banda del Regiment
d’Infanteria d’Amèrica. Uns dies més tard es comentava que havia assistit un
públic elegant, aprofitant que el dia era primaveral.
L’afluència
no es reduïa als aficionats a la música. Segons una gasetilla del juliol del
1867, el dijous una assistència més que regular va anar a gaudir de les
delícies que oferia l’indret, però havia estat materialment impossible
passejar-se amb la tranquil·litat que requeria la calorosa estació. Les colles
d’al·lots que habitualment anaven a aquell punt, amb els seus crits, empentes i
altres escenes gens agradables, eren una gran molèstia, per la qual cosa es
demanava a les autoritats que enviessin el guarda del passeig a posar ordre.
El
costum era que aquestes orquestres sonessin tots els diumenges a la tarda i,
durant l’estiu, a més, els dijous. Els regiments no estaven fixos a Maó, sinó
que anaven canviant de destí. El juliol del 1870 sonava la banda del de Toledo
i els anys successius es van poder sentir les d’Hellín (1877), Infanteria de
Marina (1879), Almansa (1880-1881), Mindanao o Filipines (1882-1886), Baza (1890-1893)
i, des del 1896 fins el 1899, la de Balears. A partir del 1905 finalitza la
rotació de tropes i sempre actua la del Regiment de Maó 63.
Banda de música d'un regiment d'infanteria |
En
alguna ocasió van comparèixer bandes foranes, com el 1893, en què ho va fer la dels
al·lots dels tallers salesians de Sarrià (Barcelona), interpretant simfonies de
Weber, Corrideri i Balfe, així com un vals i, per cloure, un pasdoble. La
presència d’altres tipus de formacions era molt rara, com la que va fer l’Orfeó
Maonès per les festes de Sant Pere del 1894.
Aquestes
funcions atreien un públic nombrós. Les cròniques periodístiques no deixen de
fer notar les ocasions en què la gent abarrota el passeig o, al contrari, quan
l’assistència és fluixa, per exemple perquè el dia amenaça pluja. Algun cop les
bandes van tenir un èxit majúscul. Una vetlada d’estiu del 1899, el periodista remarcava
que les dues hores que va sonar la música del Regiment, dirigida pel músic
major Pérez, “nos deleitaron de tal manera que nos parecieron un sueño”.
La
banda municipal de Maó no es va començar a formar fins el 1902, quan va
realitzar algunes actuacions durant les festes patronals, si bé el pes
principal l’assumia la banda militar. El gener de l’any següent va fer una
funció benèfica i a partir del mes de maig sonava al carrer de s’Arravaleta. No
va ser fins el dia de Sant Joan que oferí un concert al passeig d’Isabel II.
Segons la premsa, es tractava d’una petita formació d’aprenents, integrada per
asilats de la casa de la Misericòrdia. A partir del 10 de juliol, i sense avís
previ, començà a tocar al passeig els dijous, per la qual cosa el primer dia
l’assistència fou escassa.
Banda del Regiment Mahón 63 |
Els
anys següents es van seguir alternant la banda militar, que sonava els diumenges,
amb la municipal, que ho feia el dijous. Amb el pas del temps, aquesta darrera
es va consolidar: el 1909 ja actuava tots els dijous i diumenges, la qual cosa
no impedia que també ho fes la del regiment, en horaris diferents (normalment
el capvespre, mentre la municipal ho feia de nit). A l’altura del 1916, l’orquestra
del Regiment Maó 63 ja només compareixia els diumenges, cosa que va fer fins
l’adveniment de la República, el 1931. La formació no va desaparèixer, però només
es presentava de manera esporàdica.
Les
funcions d’aquests conjunts solien durar dues hores i constaven d’unes cinc
peces. No era estrany que s’indiqués el nom del músic major del regiment. En
ocasions també s’anunciava el programa, que amb el temps es va anar
sofisticant: entrat el segle XX s’indicava si l’obra se sonava per primera
vegada.
Segons
una mostra d’aquests programes, la representació començava o finalitzava amb un
pasdoble (algun cop al principi i al final), la peça més repetida. Fins a la Primera
Guerra Mundial era habitual que hi hagués un vals així com, de tant en tant, una
masurca i, eventualment, una polca. El xotis, en canvi, va perdurar al llarg de
tot el període, tot i que no s’interpretava sempre. El tango tampoc era gaire
freqüent, però apareixia de forma circumstancial en la programació. Molt
rarament es va presentar algun ball exòtic, com el 1879, la “Samacuella” xilena.
Alguna
vegada es van interpretar obres senceres, el que era un reclam per a una gran
afluència. El 1868 la banda del regiment d’Amèrica donà a conèixer la fantasia
“La Cabalgata”, composada per José Aragón, músic
contractat pel regiment, que hi era present. Es tractava d’una peça al·legòrica
dividida en set parts sobre diversos elements. Pel periodista, la part anomenada
“El dia” oferí una música “de difícil combinació i que mostrà el geni musical
de l’autor”, però amb menys originalitat que l’anomenada “El alba”.
El
1884, el conjunt del regiment de Mindanao va executar la fantasia “Un viaje por mar”,
composada pel músic Rodríguez Piedra. La premsa indicava que la concurrència, principalment
de classe benestant, va ser més nombrosa que d'ordinari. El públic tot just va
esperar la conclusió per trencar en nodrits aplaudiments, tan nodrits com
poques vegades, potser mai, s’havien sentit en un passeig on comunament no es
prestava gaire atenció als concerts de les bandes. Hi va haver un moment en què
la natura es va associar a l'art per completar la il·lusió: mentre el bombo imitava
el tro, al cel llampegava. Després de l’actuació del dijous, l’obra es va
repetir el diumenge i aquell dia la gernació ocupà tot l’espai a l’entorn del
passeig.
També
s’oferien obres de tipus instrumental: el 1870 l’obertura composada per Auber
per a l’Exposició de Londres del 1851 i el 1896 la “Meditación de los Bardos” de Gounod. És remarcable que les bandes executaven amb
una certa freqüència fragments d’òpera: el 1870 la simfonia de Semiramide de
Rossini; el 1879 la gran marxa d’Aida de Verdi i l’obertura de l’òpera còmica
“Si jo fos rei”, d’Adam; el 1887 la simfonia de Nabuco, també de Verdi, i el
1893 la festa i ball d’“Un ballo in machera” de Verdi, que com
veiem era l’autor més popular. Aquest any també es va tocar el preludi de
l’òpera “La muerte de Garcilaso” d’Espinosa.
Encetat
el segle XX, l’òpera es va eclipsar durant alguns anys. Quan va reaparèixer,
els gustos havien canviat: el 1908 la premsa felicitava el músic major del
regiment de Maó per l’execució d’un “escogido y
hermoso”
programa wagnerià, que va merèixer calorosos elogis de l’abundant concurrència.
El mateix conjunt, el 1916 tocava Parsifal de Wagner, el 1923 interpretà el
preludi del tercer acte de Lohengrin i, el 1931, la marxa de l’òpera Tannhäuser,
totes del mateix compositor.
A
partir de la fi del segle XIX, i amb major freqüència a inicis de la centúria
següent, es comencen a executar fragments de sarsueles: el 1887 el preludi de
la molt famosa “El Anillo de Hierro”; el 1896 un popurri de “Lobos marinos”
de Chapí; el 1916 la “Canción de Lima y romanza de Puch” de “Las Golondrinas”,
del mestre Usandizaga; el 1926 va tancar un concert “Vaya Jarana”,
paròdia de la sarsuela “La Bejarana”.
El
canvi de gustos també es detecta en els arranjaments per a banda anomenats
“fantasia”: si el 1896 s’interpretava la de l’òpera “La Gioconda” de Ponchelli,
el 1906 es tractava de la de “La Gatita Blanca” de Vives; el 1923 li
va arribar el torn a “La Reina Mora” de Serrano i el 1926 a “La Linda tapada”
d’Alonso. També deu formar part d’aquest grup de composicions el mosaic de la
sarsuela “El amigo del alma”, de Vives. No deixen d’aparèixer altra mena
d’obres, normalment de músics espanyols, com ara la melodia “Primera llàgrima”
de Marquès, el 1893; el popurri “Aires Andaluces” de Lucena, el 1906,
o l’entremès musical “Rosita” de Peñalva, el 1916.
La
renovació dels gustos musicals que es produeix passada la Gran Guerra es constata
també amb la introducció de balls forans, en especial el foxtrot, encara que
fossin composats per autors espanyols, com la “Canción persa: fox trot”, d’Auli i Benlloch, que es va executar el 1923, o “Filadelfia”,
de Peñalva, el mateix any.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada