L’austeritat és la paraula de moda;
tothom en parla: polítics, sindicalistes, activistes, tertulians i la gent
corrent. Però que xerrin no vol dir que s’entenguin; les baralles i els
malentesos són freqüents. En part es deu als diferents punts de vista o els
interessos que cadascú defensa, però també passa que a vegades no tots es
refereixen a la mateixa cosa. I és que no deixa de ser habitual que quan una
paraula passa per tantes boques acabi assumint diferents significats segons qui
l’empri.
Fa pocs dies Antón Costas, el president
del Cercle d’Economia, reclamava la fi de l’austeritat i ho feia amb una aguda
cita de Sant Agustí. Si el Pare de l’Església demanava a Déu que li donés la
castedat, “però no ara”, ell es mostrava partidari de l’austeritat, “però no
ara”. És clar que aquí el mot significa la reducció del dèficit públic de
l’Estat. Aquest és el debat de la política econòmica europea actual: la
conveniència o no de rebaixar el ritme de reducció de dèficit públic per
estimular l’economia, especialment dels països que han patit fortes recessions.
El motiu per no reduir el dèficit
públic és atribuir-lo a la situació depressiva de l’economia, que fa reduir els
ingressos i augmentar les despeses. Tanmateix, els autors que han calculat la
situació estructural del pressupost han arribat a la conclusió que des del 2006
aquest ja era deficitari, la qual cosa explica que amb la crisi hagi augmentat
tant. De fet, actualment el pressupost no cíclic encara està en nombres
vermells. La castedat i l’austeritat no són virtuts gaire apreciades, però així
com de la primera en podem prescindir fàcilment, la segona precisa una
justificació que actualment és problemàtica.
Tanmateix, quan als carrers es clama
per la fi de l’austeritat, els ciutadans no tenen al cap els gran equilibris
econòmics, sinó senzillament situacions més immediates que afecten greument als
grups més dèbils de la societat. L’austeritat engloba la retallada dels serveis
socials, els fillets que han d’anar als menjadors escolars per estar
alimentats, la reducció de les beques d’estudi i de plantilles en educació i
sanitat. En summa significa com amples capes de la societat estan patint amb la
reducció dels serveis públics.
És evident, que els dos sentits de
l’austeritat estan relacionats: la disminució de la despesa pública s’ha fet a
base d’aprimar la despesa social i educativa, però la causalitat no és directa,
perquè la correcció del dèficit es podria haver aconseguit augmentant més
alguns impostos i disminuint altres despeses, com les d’inversió.
De fet el factor que connecta aquests
dos aspectes del problema també fou esmentat per Costas i és la desigualtat. La
diferència entre rics i pobres fa dècades que no deixa d’augmentar i les
polítiques econòmiques que s’han imposat han exacerbat aquest procés. La
indignació ve de l’augment de la desigualtat, de la percepció que, mentre uns
reben menys de la societat, n’hi ha que cada vegada en tenen més.
Aquest fet ve essent apuntat des de fa
anys per sociòlegs, politòlegs i economistes de tots els països desenvolupats.
Als Estats Units conviuen un petit estrat de multimilionaris, el famós 1 %, amb
persones que subsisteixen amb salaris de misèria treballant en condicions molt
dures. Aquest fenomen també ha arribat a Europa i Espanya és un dels països on
l’escletxa social s’ha fet més gran.
La darrera veu que assenyala aquesta
situació és l’economista Thomas Piketty, qui té el mèrit d’haver demostrat amb
estadístiques incontestables que és un tret propi del capitalisme modern. En un
període de dos segles, aquest procés només es va revertir entre el 1945 i el
1975, coincidint amb les polítiques dels estats per intervenir en l’economia i
redistribuir la renda.
Entre les dades aportades, n’hi ha una
especialment reveladora: la principal font de desigualtat és l’acumulació de
capital, que proporciona uns rendiments que van separant de forma exponencial
rics i pobres. Les darreres dècades els estats han reduït la fiscalitat de
l’estalvi i n’han eliminat la progressivitat. Han fet real el somni liberal
d’un impost lineal. Açò s’ha justificat perquè l’estalvi és la font que nodreix
la inversió i el creixement. Tanmateix, ara redescobrim que d’aquesta manera
deixam de corregir la principal font d’injustícia en la distribució de la
renda. A més, l’estalvi cada cop més es dirigeix a l’especulació financera
entost de revertir en inversió productiva. Per tant s’imposa reintegrar
l’estalvi a la tributació general, almenys el dels més rics.
Hi ha elements que indiquen que la
desigualtat té un efecte depressiu sobre l’economia, però és que, a més, és
difícilment compatible amb la democràcia. Si tots tenim els mateixos drets, és
difícil admetre que no ens aprofitem de forma similar del progrés econòmic.
Tant la teoria econòmica com l’experiència pràctica ens demostren que el mercat
tendeix a beneficiar a petites elits, que aprofiten la seva posició per
perpetuar la seva posició.
Europa, Espanya, Menorca estan malaltes
d’austeritat. Els símptomes són clars: conflictivitat social creixent,
distanciament entre els ciutadans i els polítics i reclamacions de canvi. La
crisi econòmica no es pot emprar com un fetitxe que justifiqui majors cotes de
desigualtat. Les reformes del mercat laboral han afavorit que convisquin els
sous milionaris dels directius amb contractes precaris amb salaris ridículs per
joves i altres col·lectius desafavorits.
El pressupost públic no és neutral.
Tant les despeses com els ingressos estan associats a grups concrets. Quan
minven les despeses socials, els perjudicats són els més pobres; quan s’aprima
l’educació, pateixen les classes mitjanes. Si no es redueix la inversió, es
beneficia les grans constructores. Més enllà de la superació de l’austeritat
econòmica, el repte actual és l’austericidi social. No es pot mantenir una
política que agreugi les desigualtats. La despesa pública ha d’anar als sectors
més necessitats i els impostos els han de pagar els privilegiats que es van
beneficiar quan Espanya anava bé i van seguir vivint en l’abundància durant la
crisi.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada