La construcció d’edificacions a la
costa va permetre un major desenvolupament de les activitats marines, pesca i
banys de sol i mar. La dècada del 1880 ja s’havien edificat petites
construccions a les vinyes dels voltants dels pobles. El 1883 la premsa fa
notar que a la punta de Cala Figuera s’estan construint “casitas de recreo”.
L’Arxiduc troba algunes cases un poc més endavant, entre el Fonduco i el poble
des Castell. Precisament en aquest poble el 1900 ja existia una colònia de
maonesos que estiuejaven en la població, la qual ha perdurat durant dècades.
Una de les primeres instal·lacions del
port fou el berenador del Fonduco, a la cala situada entre Maó i es Castell, un
lloc freqüentat els dies festius. És possible que en aquest indret anteriorment
ja existís algun tipus de construcció, però el juliol del 1900 l’arrendatari va
aixecar un nou edifici, al qual volia donar un impuls amb la contractació d’un
cuiner de renom, Bartomeu Font. En l’establiment va sopar un grup de
creueristes el 1908, evidenciant que aquest tipus de locals tenien un gran
atractiu pel turisme. En aquest punt es van anar construint diverses
edificacions i els anys vint es troben anuncis de cases per vendre o llogar.
Respecta a s’Altra Banda, l’Arxiduc ens
proporciona una descripció molt precisa, on es veu que cap al 1889 era un
territori de militars i pescadors. A cala Llonga només hi havia dues garites on
s’hi posaven els guàrdies quan arribaven bucs en quarantena. A la cala de Sant
Antoni hi havia el moll, al final d’un caminet que menava al lloc. A la platja
de la Solana únicament es trobaven les pedres que marcaven les fites dels
pescadors i a cala Rata s’alçava la caseta del guarda de copinyes i un canó.
Després de la casa de banys del Riu Pla hi havia una casa emblancada al costat
del parc de cria d’ostres. Entre l’Arsenal i el Cós Nou s’estenia una zona
d’horts amb tres casetes. Per tant, es tractava de barraques de mariscadors i
vergeters, no d’estiueig, tot i que és possible que també fossin aprofitades
per “fer vega”.
La creixent afluència de persones al
litoral va comportar que s’edifiquessin instal·lacions fixes. Com vam explicar,
al costat de l’estació naval s’havia establert el primer establiment fix de
banys. En aquest tram del port es van anar aixecant una sèrie de construccions,
en els terrenys del lloc de Sant Antoni, que avui en dia encara perduren. De
fet, un estudi sobre els topònims del port de Maó d’Òscar Bagur i Marta Villalonga
assenyala setze casetes que han quedat fixades en la memòria popular.
La primera notícia sobre aquestes
edificacions la trobam al diari El Bien Público del 1898 on apareix
l’anunci del lloguer d’una “casita de recreo” de nova construcció al lloc conegut
com el cementiri i que, per la seva ubicació podria ser Venècia, situada no
gaire lluny del cementiri dels francesos. Aquesta caseta, que té els fonaments
dins la mar, és una atracció pels que passegen pel port. Segons Deseado
Mercadal fou construïda per Manuel Parpal. Al principi les construccions es van
anar succeint amb un ritme molt lent. El mes de novembre del 1903 Joaquim de
Vigo, el propietari de Sant Antoni, va demanar autorització per construir una
caseta de banys i un llenegall per una embarcació al moll de cala Sant Antoni.
La costa nord del port en ocasions era
emprada pels vaixells de guerra per fer pràctiques de tir. L’octubre del 1905
el propietari de Sant Antoni va autoritzar el creuer holandès Friesland perquè
s’exercités al costat de la caseta La Verbena. L’abril del 1907 Benjamí Sintes
construïa Miramar, prop dels banys de pedra. L’edifici que la cupletista Pilar
Alonso va adquirir el 1923 havia estat aixecat a la Solana el 1909.
La dècada següent van sorgir noves
edificacions. El 1912 es posava a la venda la caseta de n’Estela per 1.425
ptes, a la Nou Pinya, prop dels banys de pedra. La caseta Orfila va ser
construïda devers 1913, que és la data del primer arrendament conservat.
L’abril del 1913 es posava a la venda un edifici a la punta del Vaixell, una
ubicació que no hem pogut localitzar. El setembre del 1919 l’industrial sabater
Miquel Frech va demanar autorització per construir una caseta, a la que van
posar de nom Montserrat, que anys més tard seria adquirida pel comerciant Pasarius.
Hi ha notícies d’altres edificis de
primera hora, però es desconeix l’any construcció. Es tracta de La Colonia, a
l’escull de Sant Antoni, propietat de set socis, Villa Pepita, de Joan Moll, i
la caseta des canonge. Per tant, a l’alçada del 1920 es comptaven unes deu
casetes, la majoria entre els banys de pedra i cala Rata. Aquestes
construccions eren molt senzilles, tal i com es comprova en els plànols
conservats a l’Arxiu del Museu Militar de Menorca. Josep Vives Llull en un
article del 1969 indica que constaven d’un únic espai menjador-cuina-dormitori,
amb lliteres. Els caps de setmana grups d’homes anaven a fer vega: amb el que pescaven feien una bona
caldereta de peix, acompanyada de cants i gresca.
L’octubre del 1920 es llogava una
caseta al Cós Nou i el juny del 1925 Palmira, situada a cala Lladró, estava per
vendre o llogar. És molt possible que es tracti de l’anomenada Plus Ultra, que
fou adquirida per un grup d’amics que el 1926 li van posar aquest nom en honor
de l’hidroavió espanyol que va fer la primera travessada entre Europa i
Amèrica, motiu pel qual van dibuixar la seva silueta a l’enfront. Entre 1920 i
1922 es van aixecar tres edificacions amb nom femení: Villa Maria Ester,
Francisca i Conchita. El 1927 es va autoritzar la construcció de dues cases
més, a la Solana i a cala Llonga. Potser una d’aquestes és Villa Florencia, que
és d’aquesta dècada.
Malgrat l’empenta dels anys vint, abans
de la II República el nombre de edificacions tot just arribava a vint. La
dècada del 1930 veuria la major progressió en la construcció d’aquests
xaletets. Els motius són diversos: el gust per anar a la mar i estiuejar fora
de poble va augmentar, però també hi contribuí la construcció de la carretera
de la Mola, que es va iniciar aquests anys. La febre constructora va fer que
Rafael Roselló, el febrer del 1932 anunciés que venia solars i construïa
casetes en el Cós Nou, atorgant facilitats de pagament. Una altra operació
immobiliària es detecta el gener del 1935, quan s’anuncià la venda de dos
edificis acabats de construir a la Solana. El mes d’abril la premsa es feia
ressò d’aquest boom i comentava que “Va aumentando de año en año el número de casitas de recreo que se edifican
en la parte norte del puerto, en terrenos propiedad de José de Vigo”.
Entre el 1934 i 1936 es van construir
un mínim de catorze edificis, de manera que a l’altura del 1936 ja hi havia
unes quaranta casetes, la qual cosa excedeix en molt la dotzena que calculava
Deseado Mercadal en un article del 1972. En contra del que afirma, no era un
luxe que només es podien permetre industrials i altres ciutadans benestants,
sinó que també hi accedien famílies de classe mitjana, ja que es construïen
entre grups d’amics.
Els propietaris devien de patir un bon
ensurt quan a finals del 1935 es va dictar una ordre que iniciava els tràmits
per expropiar els terrenys per ampliar la Base Naval fins al Cós Nou, per un
costat, i la Mola, per l’altre, la qual cosa afectava a pràcticament totes les
edificacions. Per sort, aquesta ampliació no va tenir efecte, únicament anys
més tard els terrenys del Cós Nou serien ocupats pel moll de mercaderies.
Els anys de llibertat van permetre que
es donessin noms a les cases com 14 d’abril o 1 de maig, que van haver de ser
canviats després de la Guerra Civil. El 12 de juny del 1936 es demanà
autorització per aixecar un edifici que, malgrat la contesa, es devia de alçar,
perquè el 2 de febrer del 1938 Benet Reynés demanava construir un altre al Cós
Nou i a cala Mesquida passava igual. La guerra va alentir la construcció de
casetes a la vorera de la mar, però no la va estroncar. Aquesta situació va
continuar a la dura postguerra dels anys quaranta, quan es van construir un
mínim de quatre edificis. Els terrenys pertanyien al lloc de Sant Antoni i es
llogaven. No fou fins la dècada del 1950 quan es va produir la seva venda i les
casetes van passar a ser propietat d’una sola família, la qual cosa provocà que
se’n construïssin de noves per allotjar als antics usuaris. A partir dels anys
seixanta es va aixecar la multitud d’edificacions modernes que actualment podem
veure.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada