Aquests dies tothom que viu del turisme
està preparant la nova temporada. Paral·lelament en pocs dies s’han celebrat
dues activitats per reflexionar sobre el seu estat a la nostra illa: la
presentació de l’anuari de turisme de Gadeso i una conferència a Innovem. En la
primera, s’ha afinat el diagnòstic de les fortaleses i debilitats del sector i
en la segona es van exposar les darreres tendències i s’oferiren propostes de
futur.
Des de fa un temps diverses veus del
món turístic demanen un pla estratègic, és per açò que crida l’atenció que els
principals actors del ram hagin estat absents en aquests actes. De fet, un dels
punts que s’han destacat ha estat l’escàs coneixement del fet turístic que es
té a Menorca, tant pel que fa a la societat en general com per l’empresariat.
Segons la meva opinió, una de les principals fonts de desacord entre els
diferents agents és la manca d’informació compartida.
Així mateix, hi ha un consens entre els
experts sobre la insuficiència del turisme com a generador de riquesa econòmica
i la necessitat de complementar-lo amb altres activitats productives de major
capacitat de creació de valor afegit i llocs de treball qualificats. La
indústria, en la qual Menorca encara és capdavantera a les Illes Balears, i els
serveis de tecnologia punta, dels quals la fira Innovem ens ofereix anualment
un panorama ben promissori, haurien de ser una prioritat per a la política
econòmica de l’illa.
D’altra banda, s’ha remarcat la
dificultat de Menorca per atreure visitants, la qual no és d’ara, tal i com
demostra el fet que l’illa fou la darrera en desenvolupar aquest sector a les
Illes Balears. De fet, el problema té un triple origen. Per començar, la major
part de la nostra planta hotelera és propietat d’empresaris forans, els quals
envien a l’illa el mateix tipus de turistes que els que van a Mallorca. Aquesta
balearització de Menorca dificulta la diferenciació del nostre producte turístic.
Aquest fenomen es veu agreujat perquè
la intervenció autòctona es va fer en gran part a través de la construcció
d’apartaments i amb una oferta minifundista de serveis complementaris
generalistes, que es limiten bàsicament a bars, restaurants i petits comerços.
L’evolució de la demanda ha fet que aquestes activitats estiguin en retrocés.
Açò explica les dificultats dels empresaris locals i demostra la necessitat
d’adaptar-nos a les transformacions del mercat.
No es tracta d’una conjuntura
específica de Menorca. A Mallorca i Eivissa també es van construir molts
apartaments. Tanmateix, han tingut una major capacitat de resposta, ja que des
del punt màxim de principi dels anys noranta, han reduït el seu nombre un
trenta per cent, mentre que a la nostra illa seguim conservant les més de vint
mil places que teníem el 1994.
Finalment, Menorca és l’illa amb la
menor despesa per turista de les Balears. Com que aquí els preus hotelers són
més alts, la diferència rau en els apartaments i en l’oferta complementària.
Aquest fet desmunta el mite del turisme de qualitat de la nostra illa i ens
enfronta amb la debilitat de la nostra oferta, incapaç de crear productes
turístics d’un valor afegit comparable al de la resta de l’arxipèlag.
Al mateix temps, el turisme els darrers
anys ha experimentat canvis profunds. La distribució està sotmesa a una
important transformació, amb l’aparició dels portals globals per Internet
(Booking, Tripadvisor i d’altres) i la irrupció de les companyies aèries de
baix cost, la qual cosa està revolucionant la manera com la gent viatja
(s’arriben a consultar dotze planes web abans de contractar). Ha entrat en
crisi el segment de qualitat-preu mitjà, erosionat pels baixos preus i els
productes de gamma alta.
Els turistes també han evolucionat.
Presenciam la irrupció de nous països, com Rússia, Xina o la Índia, amb
característiques diferents. Un bon exemple és la demanda xinesa de destins de
platja; no és que es banyin, però els encanta fer-se fotos, amb la qual cosa
trien els destins amb les platges més belles i glamuroses: una oportunitat per
indrets com Menorca.
El viatger també ha modificat el seu
comportament. Ja no busca la satisfacció de necessitats bàsiques com bon temps,
allotjament i alimentació, sinó que cerca una experiència atractiva, tot un
repte. Per fer-hi front, alguns elements s’han de reforçar. El factor humà
esdevé essencial: el tracte del turista des de la seva arribada, el seu
allotjament a la contractació de tot tipus de serveis pot capgirar la percepció
de les vacances. Açò implica la necessitat de professionalitzar. L’experiència
del viatge està íntimament lligada a l’expectativa sobre el lloc d’arribada. El
turista cerca acomplir la idea que s’ha fet abans de venir, i que no es pot
defraudar.
Segons Delfí Torns, director gerent de
SERHS, una potent empresa turística catalana, Menorca hauria d’optar per una
diferenciació clara i proposa que sigui el destí amb les platges més clares de
la Mediterrània. Així mateix s’hauria d’optar per fomentar la qualitat i
l’exclusivitat. La nostra illa no té condicions per competir en preus: hi ha
desenes de destins propers més barats. La única alternativa viable és la
qualitat, per la qual cosa s’ha de reconvertir part de l’oferta i crear
productes turístics d’alt valor afegit. És evident que aquesta aposta s’hauria
de complementar amb una oferta més convencional (que és la que ara tenim), però
mantenint una línia. Aquest nou esquema implica una internacionalització amb
sentit, per atreure els mercats amb major possibilitat per créixer dins del
segment de l’excel·lència.
No esteim parlant d’un futur llunyà. En
el món actual, es poden realitzar girs estratègics de forma ràpida. El secret
és avançar units en el sentit de les noves corrents i treballar amb coherència.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada