El turisme en la majoria de casos precisa d’espais
específics per desenvolupar-se, nuclis residencials i hotelers construïts a la vorera
del mar, habitualment al costat de les platges. Podem resseguir el progrés
turístic de Menorca observant com van evolucionar al llarg temps els diferents
centres d’estiueig.
Al principi, es distingien dos tipus de desenvolupaments:
les colònies d’estiu es formaven de forma espontània quan la gent edificava les
seves casetes, mentre que les urbanitzacions naixien quan un promotor
planificava un sector i executava els carrers i altres serveis (aigua, electricitat,
telèfon). Normalment, les colònies tenen pocs o cap establiment hoteler, però
poden comptar amb apartaments. D’altra banda, mentre les primeres casetes són
ben característiques, els xalets més moderns no es diferencien dels que es fan
a les urbanitzacions. Així mateix, les infraestructures s’han anat equiparant
arreu i, com que no totes les urbanitzacions tenen hotels, amb el pas del anys
de cada vegada és més difícil de destriar una colònia d’estiueig d’una
urbanització i la distinció ha caigut en desús, tot i la seva importància
històrica.
Tal i com ja vam explicar en una altra
ocasió, la primera aglomeració d’habitatges al costat de la mar va ser a cala
Alcalfar. De fet, el 1936 constituïa l’únic centre d’estiueig d’importància de
l’illa, que seria el punt d’arrencada del primer nucli turístic. El seu creixement
va ser tan considerable com per aixecar una ermita, que, iniciada el febrer del
1947, fou beneïda el mes d’agost. L’afluència a la platja ja era notable. Quan
el 1947 una empresa va demanar permís per extreure arena de la platja,
l’oposició d’entitats com el recentment creat Foment del Turisme van frenar la
iniciativa.
Prest la cala es va convertir en el
lloc de moda on es feien el seu xalet personalitats com Emili Orfila,
propietari de Constructo i d’una important empresa tèxtil catalana, Joan Victory,
batle de Maó, Josep Claret, l’únic arquitecte de l’illa (que dissenyà la
capella i diversos edificis del paratge). Igualment, fou un dels primers punts
en rebre visitants forans. El 1948 la premsa informava de l’arribada d’un grup
de turistes catalans que s’allotjaven en uns xalets que havien llogat a l’indret.
La mateixa temporada, Emili Orfila va acollir a la seva torre Quatre Vents a
Bolín, Director General de Turisme, qui també dinà a la de Victory. L’any
següent el Director General de Correus i Comunicacions va estar uns dies a la
casa que tenia Claret a la colònia.
Josep Pla indica, en la seva guia del
1950, que “la cala de
Alcaufar es por el momento la mayor creación turística de la isla de Menorca y
merece una atención especial –indicio de lo que llegará a ser la costa
meridional de Menorca en el futuro turístico. […] Ese caserío nacido por así
decirlo, por generación espontánea, y que constituye hoy un conjunto
urbanístico en pleno crecimiento, bellísimo y agradable”.
Així mateix l’escriptor destaca la pràctica dels esports nàutics, la tasca
dinamitzadora d’Emili Orfila i el restaurant Xuroy.
Tal i com ha escrit Adolf Sintes, gran
investigador del tema, el mes de juny del 1947 havia obert les seves portes a
Alcalfar el bar restaurant Xuroy. Pertanyia a una societat formada per Antoni
Parpal, Rafael Roselló i Serafí Alzina, però estava dirigit per Ramon
Bustamante. Al nucli ja existien altres locals més informals de menjars, però
no de la categoria del Xuroy, que fou aixecat de nova planta al peu de la
platja. Parpal era el propietari d’una barca i va contractar un pescador que
tenia la seva base a la cala. Ell i altres el proveïen dels anfossos, gambes
cranques, cigales i llagostes que li donaren fama.
Aquest establiment, com altres d’aquest
període, es va anar ampliant i s’afermà com a oferta turística. És possible que
ja des del començament llogués alguna de les casetes de la cala, pràctica que
es consolidà els anys següents. El juliol del 1948 l’hostal posava a disposició
“dels seus clients i estiuejants” les seves habitacions. Aquest mateix any va posar
en funcionament un servei de vehicles que comunicava la colònia amb Maó, i que
tindria continuïtat les temporades següents. Els cotxes sortien de davant del
restaurant El Mesón, que també dirigia Bustamante.
Des del 1944 es realitzava anualment
una regata, organitzada pel Club Marítim de Maó, entre Maó i la cala. En la del
1948, l’1 d’agost, el Xuroy va oferir una excursió marítima amb el mateix
recorregut. Aquestes competicions van continuar durant molt de temps i encara
es feien el 1965.
Al
començament, la restauració i l’hostaleria menorquines vivien una situació molt
dinàmica en què eren freqüents els canvis en la propietat i les reformes dels
locals. El 1950 la gestió del Xuroy va passar a Damià Borràs, que el portava
com una sucursal del Sevilla, i així ho feia constar en la seva publicitat. Els
primers anys obria a finals de maig, coincidint amb Cinquagesma. El 1952 Borràs
abandonà la gestió, que assumí en solitari Antoni Parpal. La incapacitat per
servir la creixent demanda el va portar la temporada següent a renovar
totalment l’establiment.
Adquirí
els terrenys del costat i féu alçar una nova ala de nou habitacions, totes amb
lavabo d’aigua freda i calenta i quatre amb cambra de bany. Sumant altres
espais annexos, l’hostal tenia vint-i-tres habitacions i una cabuda total de
cinquanta clients. També es va ampliar el menjador i la terrassa del
restaurant, que fou decorada amb motius mariners. Així mateix, s’eixamplà la
cuina, que s’equipà amb un frigorífic elèctric; per dotar de subministrament
elèctric al local s’instal·là un grup electrogen. El servei d’autobús es va
desplaçar a la plaça Bastió de Maó i es va adequar l’accés perquè el vehicle
pogués arribar-hi.
Parpal va donar un fort impuls a
l’establiment. Devers 1954 va ser el pioner en signar contractes amb agències turístiques
britàniques, com ara See Spain i
Oliver’s Travel i va portar grups d’aquesta
nacionalitat que arribaven via aèria, amb escala a Lió, per carregar combustible
i a Palma, per fer els tràmits duaners. El microbús de l’empresa anava a
recollir els clients a l’aeròdrom de Sant Lluís. Les temporades següents, l’hostal
va anar anticipant la data d’obertura. El 1955 ja obria per Setmana Santa. La
casa oferia distraccions als seus clients; el 1962 cada dimecres actuaven Los Parranderos.
El
turisme d’aquesta època patia de nombroses limitacions. Uns anys més tard el
responsable d’una agència de viatges explicava que els viatges estaven
organitzats amb un sistema que anomenaven de “triangle”. Els clients anglesos
arribaven al port d’Alcúdia en hidroavions. D’aquí eren embarcats al port de
Ciutadella, d’on eren transportats al Xuroy, que era l’únic que tenia la
capacitat hotelera requerida. L’indret llavors no comptava amb electricitat.
Malgrat tot, la gent solia quedar bastant contenta i és que tenien un esperit
més aventurer que en l’actualitat.
El 1961 es va iniciar la col·laboració
entre l’arquitecte català Barba Corsini i l’aparellador menorquí Antoni Sintes,
que uns anys abans havia treballat al seu despatx. Van aixecar un conjunt de
bungalows de línies modernes que foren molt ben acollits. L’agost del 1961 un
periodista explicava que a Alcalfar es trobava la major colònia estrangera de
l’illa, perquè l’hotel estava al complet i, a més, diverses famílies havien
adquirit xalets. El 1964 la gestoria Casals va posar a la venda nou solars per
edificar cases o apartaments. S’oferien a preus econòmics i s’assegurava una
ràpida revalorització.
La dècada dels seixanta el progrés
d’Alcalfar va ser modest en comparació amb altres nuclis de costa. El 1959 fou
un dels primers centres turístics en comptar amb electricitat. El 1961 la
carretera estava en mal estat i es van projectar les obres d’asfaltat des de
Sant Lluís, que van finalitzar l’any següent, però el resultat fou d’escassa
qualitat i el 1963 ja s’havien obert sots.
El Xuroy no va experimentar cap
ampliació fins el 1968, en què s’afegiren dotze llits. Era un establiment
consolidat. El 1969, coincidint amb la inauguració del nou aeroport, la
temporada s’allargà quinze dies: obrí el 21 de març i tancà el 2 d’octubre i va
estar ple tota la temporada; els clients eren anglesos. El Via Maris, que
inicialment era una botiga, el 1956 es va muntar com a bar. Aviat començaria a
llogar habitacions fins que el 1962 es va inaugurar la pensió Estrella Maris.
La guia anglesa de Jim Maps, del 1965, comenta que Alcalfar és un dels indrets
de l’illa amb més diversions, entre les que inclou el bar Piccolo Mundo, a la
publicitat del qual anunciava que tenia bugalows per llogar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada