A mitjans anys
seixanta, poques platges s’havien urbanitzat a Sant Lluís. És possible que la
carestia del sòl contingués els inversors. La realització d’una carretera fins
a les proximitats de Binibèquer, va possibilitar que l’estiu del 1963 s’hi instal·lés
un bar. L’any següent Joaquim Ensesa, que dos anys abans havia adquirit la
marina de Son Ganxo, comprava la costa de Binibèquer Nou i tots els terres que
s’estenien fins a la propera cala de Torret.
El mes de març
del 1965 el promotor editava un fullet de propaganda en color i de gran format
sota el títol “Menorca, Costa Sur”, en
el qual donava a conèixer els centres d’estiueig que pensava fer a Binibèquer,
cala Torret, Biniparatx Gran i Binidalí. S’adjuntava un plànol amb la
parcel·lació dels sectors de la platja de Binibèquer (una gran fotografia de la
qual figurava a la coberta) i de Torret. A la primera, els solars eren de 800 a
2.000 m2, i a la segona de 500 a 1000 m2, tots dotats
d’aigua corrent i electricitat. S’informava de la construcció d’una carretera, que
s’encetà el mes següent. L’arquitecte que havia dissenyat el projecte era
Santiago Casulleras. Tres dies més tard la premsa publicava un anunci a tota
pàgina de la urbanització “Playa de Binibeca. Costa Sur”, amb el reclam que les
primeres compres eren inversions rendibles.
El mes de maig el
diari Menorca feia una entrevista a Ensesa, en la qual se’l presentava com el
fill d’un dels pioners del turisme a la Costa Brava, amb l’experiència d’haver
creat nuclis turístics a Almeria i Canàries. L’empresari explicava que pretenia
que l’arquitectura del paratge fos típicament menorquina; s’adaptaria a les
característiques del terreny, de manera que no es perdessin la tranquil·litat i
la pau existents. Amb aquest objecte s’havia fet una ordenació per zones i
redactat les condicions de superfície mínima de les parcel·les i les característiques
de les edificacions, malgrat l’entrebanc que açò suposava per al
desenvolupament del sector. Esperava que aquell mes es comencessin a alçar
cases. D’altra banda, estava impulsant el reforç de les activitats de promoció
turística del Foment del Turisme.
Els mesos
següents es treballava activament a la urbanització i la carretera d’accés, que
el maig del 1966 ja estava asfaltada fins a la platja i s’avançava en el tram
que arribava a cala Torret. Es va llançar una campanya publicitària que
presentava la compra de solars com una inversió financera; el pagament es podia
fraccionar en aportacions anuals. El 1967 s’havien finalitzat tots els vials,
havia alguns xalets acabats i altres estaven en obres. Es pensava condicionar
part de la costa per facilitar les activitats nàutiques, per a la qual cosa en
primer lloc es muntaria una grua per treure petites embarcacions i un club
nàutic amb el seu local social i instal·lacions complementàries per a la
reparació d’embarcacions i el subministrament d’aigua potable i combustible.
En canvi, sí que
es va executar el programa relatiu als esports marítims. El setembre del 1968
va quedar constituït el club marítim de Binibeca. S’havia fet un moll per
atracar embarcacions amb capacitat per dos-centes barques i que tindria una
grua de 200 tones. El director era Lukacs, qui indicava que ja tenien
vint-i-vuit iots inscrits. El 1970 es va realitzar una regata d’optimits,
organitzada pel club, el secretari del qual era Lluís Codina, el fill de Josep
Codina, de la fàbrica de gomes. També va tenir lloc una prova d’esquí aquàtic.
L’any següent aquestes activitats es van tornar a repetir. El nombre de socis
havia crescut considerablement. El local social i el restaurant seguien en
projecte i, de fet, no sembla que s’arribessin a engegar; el club devia deixar
d’existir més endavant.
El centre turístic es va anar desenvolupant al llarg
d’aquests anys. El 1969 encara es treballava als carrers que pugen pel vessant
del coster, sempre seguint el pla original perquè tots els xalets veiessin la
mar. El 1971 hi havia prop d’un centenar,
que el 1975 havien augmentat fins a cent cinquanta, la majoria d’anglesos, però
també d’holandesos, francesos i espanyols (catalans i menorquins). La parcel·la
mínima era de 500 m2, amb un màxim edificable del 20% i fets de
manera que no s’obstaculitzessin les vistes a la mar.
El 1971 es va
començar a aixecar el poblat de Torret. El 1973 es publicava un article crític
d’un veí contra la construcció d’un bloc d’apartaments de dos i tres plantes,
ja que trencava l’esquema de cases del nucli. L’estiu del 1974 la inauguració
del restaurant Cala Torret, a la qual acudiren les autoritats civils i militars
i la directiva del Foment del Turisme, va suposar la culminació del projecte,
si bé no es donà definitivament per finalitzat fins l’any següent. D’aquesta
manera es dotava la zona dels serveis d’una població: botigues, supermercats,
perruqueria, bugaderia, bars, restaurants i la discoteca Zyggi’s. Així
s’evitava als residents haver d’anar a Sant Lluís. La forta demanda va
determinar que el 1974 s’iniciessin les obres d’infraestructura del sector de
s’Atalaia, a la part més alta de la urbanització. No es feia publicitat, sinó
que bastava el mètode boca-oïda. Segons Ensesa, l’èxit del complex venia de la
qualitat dels serveis, tant els bàsics (aigua, electricitat, recollida de
fems), com els equipaments.
El somni impossible dels hotels de Binibèquer
La concepció
inicial del nucli de Binibèquer incloïa establiments hotelers. El 1965 havia
contactes per aixecar-ne un prop de la platja. En el reportatge sobre el nucli
recollit al suplement turístic del diari Menorca del 1967, s’indica va la
intenció d’aixecar un hotel amb restaurant. De fet, el mes d’abril del 1967 s’havia
anunciat que un important grup financer català estava estudiant la possible
erecció d’un gran establiment de categoria, per atreure turisme de luxe. L’any
següent es donava compte de la intenció d’Ensesa de promoure dos hotels de tres
estrelles, de cent i cent cinquanta habitacions dobles que, per no destorbar
les vistes, només havien de tenir dues plantes. El 1969 continuava essent una
idea; tanmateix, com va esdevenir amb un gran nombre de projectes d’aquesta
època, mai es van dur a terme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada