El setembre del 2001, els atemptats de
les torres bessones de Nova York, amb la seva estela de quasi tres mil morts,
van posar en primer pla el fenomen del terrorisme d’inspiració islamista, que
feia anys que creixia. Darrera han vingut l’atac contra l’estació d’Atocha de
Madrid, el 2004, el de Londres, el 2005, els de París, l’any passat i el de
Niça fa uns dies, per esmentar només els més mortífers.
El segle XXI s’ha encetat sota el signe
de les atrocitats terroristes, que tenen el tret distintiu de dirigir-se
indiscriminadament contra ciutadans indefensos. Per aquesta raó la gent
reclama, amb raó, la fi d’aquesta espiral sangonosa que ens fa a tots possible
objectiu de les bales i les bombes. D’aquesta manera, el terrorisme aconsegueix
la seva primera finalitat, que és la de sembrar la por i el desconcert en la
nostra societat.
Són nombrosos els que analitzen la
plaga yihadista i és freqüent assenyalar la novetat que representa. Tanmateix,
molt al contrari, no és més que la reedició de pautes que coneixem del passat
recent. És important conèixer la història, perquè ens ofereix ensenyaments
útils i una explicació de situacions que, d’altra manera, ens provoquen una
incertesa descoratjadora.
Així, la criminalització de tots els
occidentals pel simple fet de ser-ho ens recorda com els anys vint els
comunistes russos van exterminar col·lectius sencers del seu país per ser
“enemic de classe” (pràctica que els khmers rojos van reproduir a Cambodja els
anys vuitanta); els nazis van aplicar la mateixa lògica als jueus, instaurant
una sinistra responsabilitat objectiva.
Pel que fa a l’elecció de la població
civil com a diana, és una vella tàctica militar. Pensem en els bombardejos de
l’exercit franquista sobre Guernica, durant la Guerra Civil, els de Londres
dels alemanys, la Segona Guerra Mundial o, més properes en els temps, les
matances de paisans francesos i àrabs en la Guerra d’Independència d’Algèria.
També ha fet vessar molta tinta les
arrels del terrorisme islamista, en les quals tant s’han volgut veure
particularitats pròpies de la fe islàmica, com la resposta a unes condicions de
vida miserables. En canvi, és molt més revelador considerar que es tracta d’un
moviment terrorista amb fortes analogies amb l’onada de grups anarquistes de
principis del segle XX i les organitzacions socialistes dels anys setanta i
vuitanta.
En aquest darrer cas, sota la
inspiració de la revolució cubana i l’emulació de les guerrilles del Che
Guevara, mort el 1967, van emergir escamots que defensaven la utilització de la
violència per combatre les injustícies socials i polítiques. És cert que
llavors i ara les diferències entre rics i pobres foren un element que afavorí
l’esclat revolucionari, però no expliquen la presa de les armes per persones
que, en la seva major part, pertanyien a les classes mitjanes. Les Brigades
Roges i la Fracció de l’Exèrcit Roig alemany combatien el capitalisme amb
pistoles, com les guerrilles d’Amèrica del Sud; l’IRA i la ETA van afegir a la
seva causa independendista un fort component marxista-leninista. Tot plegat
constituí un episodi global d’utilització de la lluita armada per trasbalsar
l’ordre polític i econòmic de la societat.
Les diferents bandes yihadistes, han
emprès la revolta islamista sota uns paràmetres similars i intenten establir
nous règims d’islamisme real, com el segle passat s’implantà el socialisme
real. Així s’ha esdevingut a l’Afganistan, Somàlia i els territoris iraquians i
sirians en mans de l’autodenominat Estat Islàmic.
Entre la fi de la Segona Guerra Mundial
i la caiguda del mur de Berlín, la suma d’una ideologia socialista i l’exemple
i influència dels països comunistes, va arrossegar la política de molts països,
on es van impulsar diferents pràctiques d’aquest signe, principalment la
nacionalització d’empreses de tot tipus: bancs, línies aèries, indústries
automobolístiques, drassanes, siderúrgies, empreses elèctriques i alimentàries;
avui en dia gairebé totes han estat privatitzades.
Igualment, des de la revolució
khomeinista d’Iran, el 1979 i, especialment, la presa de Kabul pels talibans el
1996, la majoria de les societats islàmiques, unes més i altres menys, han
amotllat el seu funcionament a les pautes islamistes: un sotmetiment de les
regles de la vida civil a una interpretació literal i radical de l’Alcorà.
Malgrat ens caigui enfora, la majoria de les víctimes d’Al-Quaeda i l’ISIS són
a països musulmans.
El terrorisme d’encuny comunista fou
vençut amb una suma d’acció policial i fermesa ideològica. En molts països les
hostilitats es van allargar durant dècades; actualment a Colòmbia s’està
pactant amb les FARC la fi d’un conflicte de cinquanta anys. Per incrementar
l’eficàcia de les forces de l’ordre és crucial el servei d’intel·ligència, que
detecti amb antelació els moviments dels criminals del terror i els posi en
mans de la justícia. S’ha d’actuar exclusivament contra els individus que
prenen les armes i aïllar-los dels seus simpatitzants que defensen els mateixos
objectius de manera pacífica.
Però, finalment, el cop de gràcia a la
violència roja la a donar el desprestigi en què caigué la doctrina
marxista-leninista després de la desaparició de la Unió Soviètica, sota l’embat
dels propis ciutadans de l’Est. Els governs socialistes es van esfumar perquè
van deixar de tenir atractiu per als seus habitants. El combat ideològic a la
llarga és l’ingredient més important per vèncer el terrorisme.
La defensa dels principis de les
nostres societats: la democràcia, els drets humans, l’imperi de la llei, la
justícia social i l’economia de mercat, és vital per arraconar els violents.
Les concessions als dogmes islamistes són contraproduents. El pànic no pot
rebaixar els nostres ideals, que són l’esperança per a tots els que s’oposen a
la barbàrie i ens donen forces per a la victòria final.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada