El 1963, el constructor català Enric
Ventura Esteve va adquirir extensos terrenys a cala Morell. A continuació es va
fer la parcel·lació, s’executà la carretera d’accés i va començar la
comercialització. Tot d’una es van tancar les primeres operacions, especialment
amb catalans. Els solars, d’uns 1.000 m2, fins el 31 de desembre del
1964, es venien a un preu de 100 ptes./m2, a pagar el 30% a la
signatura del contracte, el 35% a l’obertura dels vials i la resta quan arribés
l’alta tensió.
Tanmateix, fins la Setmana Santa del
1965 no vingué l’equip de tres professionals catalans a recollir informació per
a la redacció del projecte. L’arquitecte era Lluís Rey Polo, reputat artista
plàstic. En les guies d’aquell any, l’únic accés que figura és un senzill camí.
El febrer del 1966 l’Ajuntament aprovava provisionalment el pla general del
nucli.
Les obres es devien iniciar
immediatament, perquè l’estiu del 1967 els vials estaven finalitzats, els
serveis d’aigua i llum instal·lats i ja havia xalets i apartaments acabats.
L’agost es va inaugurar a l‘entrada de la urbanització una escultura de Lluís
Rey que reprodueix dues taules, en una vaga relació amb les coves
prehistòriques de les proximitats. Per celebrar-ho, es va fer una festa al bar Trogloditas,
que encara existeix. A la part de dalt de l’assentament, s’estava fent un conjunt
de cases d’estil eivissenc, també dissenyades per Lluís Rey. El 1968 es va
editar un fullet promocional i se seguien comercialitzant parcel·les.
Es va programar dur a terme unes
instal·lacions nàutiques que, malgrat diversos endarreriments, el 1972 comprenien
un moll d’atracada, previst per cinquanta embarcacions, així com un llenegall
amb una grua de 1.500 kg, igual que la que hi havia al Club Nàutic de
Ciutadella. Al mateix temps s’estava treballant en la carretera d’accés a la
platja des del principi de la urbanització. S’havia previst la construcció d’un
club nàutic, amb local social i magatzems, i espais d’hivernada per a les
barques. Com altres equipaments d’aquest tipus projectats a l’època, no van ser
executats.
Tot i que el 1972 ja havia diverses edificacions,
tant a la part alta com al costat de la mar, el desenvolupament del centre
d’estiueig va ser lent, com sembla que era la voluntat del promotor. El 1974
s’anunciava la venda d’apartaments, xalets i parcel·les. El 1973 els solars es
venien entre 450 i 1.000 ptes./m2, segons les zones; el 1976 el
marge estava entre 500 i 1.200 ptes./m2 i encara n’hi havia bastants
disponibles.
El 1969 es va aprovar el pla general
del sector, després d’una tramitació de quatre anys. Es dividia en dos polígons
i el segon, al costat de la platja de cala en Bosc, va ser el primer en ser
executat. De fet, el pla parcial fou autoritzat el mateix any i la urbanització
que hi sorgí seria batejada amb el nom de Tamarinda;
es projectava alçar tres hotels. Les obres de la carretera van suposar el seu
impuls definitiu; el mes de febrer del 1969 s’indicava que aquest nou nucli
tenia com a al·licients una platja i un ampli llac. El març s’anunciava la
construcció d’un port per a embarcacions d’esplai; els vials que arribaven a la
platja ja estaven asfaltats, la qual cosa facilitava l’accés a les excursions
dels menorquins.
Els solars tenien uns 700 m2
i donaven a la mar i la platja des Fil de Ferro. El 1969 es venien a partir de
250 ptes./m2 i a finals de l’any venidor havien pujat a 270 ptes./m2,
però es donaven facilitats de pagament durant quatre anys, els dos primers
sense interessos. També es van seguir perfilant els projectes hotelers. Dels
tres establiments projectats només sortí endavant un; el 1971 es va redefinir
com Hotel Cala’n Bosch, projectat per José A. Drake per a un grup anglès
(actualment pertany a Thomas Cook). Va obrir les seves portes el 1973, amb una
categoria de tres estrelles i 250 habitacions dobles en cinc altures.
En canvi, el que es va anomenar ciutat
de vacances Siestamarinda es va dur a terme més ràpidament. El setembre
del 1972 es va promoure la inversió en els apartaments del complex, garantint
una rendibilitat del 10% en deu anys. Estava impulsat per l’empresa SIMBA SA,
de Palma de Mallorca. Per a la seva concepció, Ingenieros Asesores va
sol·licitar la col·laboració de l’agència TUI. Va entrar en funcionament el
1973, després de concloure les obres en tan sols vuit mesos. Aixecada sobre una
superfície de 16.000 m2, comptava amb 204 apartaments sense cuina i
unes instal·lacions esportives modernes amb dues pistes de tennis, pistes
multiusos, minigolf i piscina climatitzada. El seu director era Joan Palou.
Des de finals del 1970 s’informava
sobre la construcció d’un port per a embarcacions d’esplai. A les darreries del
1972 en la publicitat de l’anterior aparthotel es destacava que estava a
quaranta metres d’un llac esportiu i l’any següent la propaganda encara es
referia al port d’esplai que s’estava realitzant. Les obres devien finalitzar a
principis del 1974, perquè en un anunci il·lustrat aparegut molt prest,
s’indicava que ja estava acabat. El mes d’abril s’oferien amarradors als
propietaris de parcel·les de la urbanització. El port ocupava l’antic llac i al
seu voltant hi havia bars, restaurants i locals comercials. El conjunt
disposava d’aigua potable, electricitat, carrers asfaltats i enllumenat públic.
Paral·lelament s’advertia de la promoció dels bungalous “es dormidó”, un
conjunt de xalets individuals d’estil menorquí a la vorera de la mar, amb
jardins i piscines comunitàries, d’un, dos o tres dormitoris.
Durant els anys vuitanta i primers
noranta, a la zona es van erigir diversos blocs d’apartaments; alguns es van
endarrerir perquè la proximitat a la zona marítim terrestre impedia la seva
legalització.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada