L’expansió turística de la segona meitat dels anys vuitanta va afectar profundament
l’estructura econòmica menorquina, perquè coincidí amb una crisi industrial,
primer del sector del calçat, entre 1986 i 1987 (tancament de Calzados Leo,
Novus, Roseta, Empress), i a partir del 1988 amb les creixents dificultats de
la bijuteria, que s’agreujarien els primers anys noranta.
L’estiu del 1988
s’informava que els hotels inaugurats a Ciutadella havien rebut una allau de
peticions de treball de menorquins. Un empresari comentava que fins llavors els
illencs eren refractaris a ocupar-se en l’hostaleria, però amb la crisi del
calçat açò s’havia acabat i el 90% de les sol·licituds eren de Ciutadella. Al
mateix temps, empresaris del calçat invertien en hotels i apartaments, com els
Mesquida, que van impulsar l’hotel Patrícia.
El creixement dels
apartaments, amb un ampli segment de baixa qualitat i la persistència d’una
notable fracció que actuava fora de la legalitat, van causar un fort impacte,
tant en la societat menorquina, com en el propi sector turístic. A finals del
1986 el president del Foment del Turisme explicava que el problema era que l’increment
de l’oferta s’havia fet de cop després d’un llarg període d’estancament i que
coincidia amb la crisi del mercat britànic. Aquest boom pressionava els preus a
la baixa, especialment en els apartaments.
A principis del
1987 es va manifestar aquesta inquietud a un debat celebrat a Ciutadella.
L’acceleració del ritme de la construcció, principalment d’apartaments, estava
abocant l’illa a un procés de “balearització”. Per un costat, es va expressar
la impossibilitat d’aturar l’embat, ja que existia una gran quantitat de sòl
vacant i, per l’altre, el temor que s’esgotés el sòl urbanitzable, el que
donaria peu a l’execució de noves urbanitzacions en platges verges.
S’enfrontaven dues visions: la que valorava més els avantatges econòmics i de
creació de llocs de feina i la que remarcava el perill que suposava el fenomen
per a la conservació del territori i l’equilibri de l’economia.
En plena temporada
es van aixecar crits d’alarma, blasmant sobretot la gran quantitat de blocs
d’apartaments que es construïen arreu i principalment a la costa de Ciutadella
i es Mercadal. El ministre Maravall, que era el quart any que estiuejava a
l’illa, comentava que s’havia d’aturar l’especulació urbanística abans que
Menorca es convertís en un rusc d’abelles. Els projectes visats pel Col·legi
d’Arquitectes i aprovats pels ajuntaments creixien de forma exponencial. El
conseller de Turisme denunciava que l’oferta havia crescut més que la demanda i
que açò era enormement negatiu perquè provocaria una política de preus a la baixa.
Així mateix es preguntava per la orientació que estava prenent el sector
turístic menorquí que, havent tingut l’oportunitat de crear una oferta
diferenciada per atreure un turisme d’alt poder adquisitiu, estava cometent els
mateixos errors de les altres illes.
En una taula
redona realitzada a finals del 1987 entre els principals actors turístics, tots
estaven d’acord que els nous allotjaments estaven “balearitzant” Menorca i que
la clientela que arrossegaven era la de més baix poder adquisitiu de les illes.
També havia coincidència en el fet que s’havia trencat el tradicional equilibri
intersectorial de l’economia. El vicepresident del Foment del Turisme va
expressar la seva alarma perquè s’havia acabat amb la identitat turística
tradicional i l’oferta era sucursalista dels capitals forasters. L’existència
d’unes 25.000 places incontrolades per l’administració provocaven la degradació
de la qualitat turística, suposaven una competència deslleial, no creaven llocs
de treball i eren un frau fiscal. El director general d’Ordenació Turística
reconeixia la situació, però es queixava de la manca de disponibilitat del
Govern central a modificar la Llei d’arrendaments urbans, que permetia la
comercialització d’habitatges que a la pràctica s’explotaven turísticament.
El febrer del 1988
el Diario Mallorca anunciava en
portada que “el crecimiento turístico baleariza Menorca”. L’article se centrava
en diversos projectes per construir noves urbanitzacions (cap de les quals
finalment es va portar a efecte) i els apartaments il·legals i contenia
acusacions creuades dels diferents partits polítics sobre qui era el
responsable de la proliferació de promocions urbanístiques. Al principi de la
temporada del 1989 era la portada del Diario
Menorca la que es denunciava “La nefasta “balearización” de una
ex-paradisíaca Menorca”. Citant fonts del mateix sector turístic se censurava
el deteriorament general del producte turístic menorquí, en el qual se sumaven
greus deficiències en les infraestructures de les urbanitzacions, l’augment d’hotels,
apartaments i cotxes de lloguer i la multiplicació de locals de restauració de
baixa qualitat amb un increment del turisme, un turisme de masses de baix poder
adquisitiu que massificava l’illa.
El 1988 Emili de
Balanzó, el secretari general del Foment del Turisme, declarava que Menorca
s’havia convertit en una cosa barata, massificada i amb un futur incert i els
tour operadors havien passat a marcar els preus, el que abans no succeïa. El
creixement desmesurat del nombre de visitants havia superat les
infraestructures existents, amb una rendibilitat dubtosa. L’any següent es
feien públics els resultats d’un estudi de la Secretaria General de Turisme
sobre els paquets turístics de la Mediterrània. S’indicava que Menorca competia
directament en preu i qualitat amb nou destinacions, del Marroc, Tunísia,
Croàcia, Grècia i Espanya. La conclusió era que Espanya es veia amenaçada per
altres destins progressivament més econòmics.
La gravetat de la
qüestió de les places il·legals va menar a què el 1989 es constituís una
comissió al Parlament Balear per estudiar el tema. Es va concloure que a
Balears suposaven unes cent mil places (vint mil a Menorca) i una facturació de
més de 90.000 milions de pessetes. La Federació Hotelera de Mallorca va elevar
l’estimació fins les cent cinquanta mil places, el 20% a Menorca. L’Associació
Hotelera de Menorca coincidia amb aquest valor de 30.000 llits, amb la
particularitat que eren apartaments de menys de tres anys. L’entitat denunciava
el fet des del 1986 i l’acusava d’aguditzar la competència amb els establiments
legals. Els hotelers reprovaven que els grans majoristes seguissin oferint
apartaments no legalitzats en la seva publicitat. A final de temporada, ASHOME
i Foment del Turisme coincidien en considerar que l’oferta fora d’ordenació (en
part en procés de regularització) igualava l’oficial: 24.000 places.
A final del 1989
la premsa informava d’un canvi de tendència de la demanda que apostava per
grans establiments amb espais verds i bons serveis. A Canàries, els apartaments
s’havien depreciat i en alguns casos havien acabat en mans dels bancs per no
poder pagar els préstecs i a Mallorca havia més de 4.000 en venda, que es
pensava que acabarien nodrint el turisme residencial. Paral·lelament, Esteve
Bardolet presentava un estudi en les Jornades sobre turisme i medi ambient en
el qual analitzava l’impacte ambiental del turisme. Menorca, amb 1,3 habitants
per plaça turística tenia una saturació de l’oferta superior a Mallorca (1,8
h/p), tot i que les Pitiüses estaven més carregades (0,7 h/p). Proposava com a
ideal dos habitants per llit i 80 llits per quilòmetre quadrat, i així estimava
que a Balears existia un sobrant de 130.000 places turístiques, 18.800 a
Menorca, que era l’illa menys congestionada, ja que l’excés suposava el 36,8%
del total de places, mentre que a les Pitiüses pujava al 65%.
El 1992 la CAEB va
fer públic que l’oferta d’apartaments de les illes Balears s’havia reduït per
primera vegada en una dècada, si bé a Menorca seguia a l’alça. L’associació
indicava que l’oferta il·legal d’apartaments turístics minvava la
competitivitat global del producte turístic.
El 1990-1991 es va
experimentar una davallada del nombre de turistes, però va resultar un fenomen
transitori i les xifres foren superades amb amplitud els tres anys següents, a
la qual cosa contribuí la devaluació de la pesseta del mes de setembre del
1992. La primera quinzena d’agost del 1993 es van produir casos de sobre
contractació i Conselleria de Turisme fins i tot va demanar els tour operadors
que desviessin clients fora de l’illa per evitar problemes; el 1994 s’assoliria
un nou rècord absolut de visitants.
En definitiva,
l’expansió dels apartaments del 1985-1994 va guanyar la partida i reconfigurà
l’oferta turística menorquina sota uns paràmetres de baixa qualitat,
massificació i forta dependència del mercat britànic, que han tingut efectes
fins a l’actualitat, la qual cosa és un recordatori de la importància
estratègica del tipus d’allotjaments que s’ofereixen per a l’evolució futura
del turisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada