Quan
els visitants baixen a veure l’exposició de Toni Vidal a la sala d’exposicions
de ca n’Oliver de Maó, igual que quan entraven a la del Roser de Ciutadella,
s’empara d’ells un silenci religiós, reverencial, envers la col·lecció de
fotografies, la majoria d’un imposant blanc i negre, que s’estén al seu davant.
Toni Vidal plasma el silenci en les seves instantànies, ja es tracti de
paisatges, fàbriques, carrers o persones. La seva és una fotografia callada,
que exigeix de l’espectador un cert respecte, primer pas per a una reflexió
sobre el sentit d’allò que estem mirant.
El fotògraf és el
primer a sentir respecte pels seus models, ja siguin treballadors o persones corrents.
Tots són mostrats amb una gran dignitat, que evidencia una especial
consideració per la feina i per la vida, no sempre fàcils. En ocasions,
l’actitud deferent de l’òptica confereix una qualitat escultòrica a la
fotografia: les mans i les cares exhibeixen uns contorns tan definits com els
d’una figura sòlida. Els retrats, tant importants en l’obra de Vidal, ofereixen
aquesta contundència dels cossos massissos, que els converteix en arquetips del
pintor avantguardista, l’escriptor sorrut, l’assatgista esmolat o el poeta del
poble.
El
silenci, especialment quan es tracta de racons dels nostres pobles o
habitacions de les cases, té un tirant nostàlgic. Els menorquins som
nostàlgics; l’escriptor català Pin i Soler comentava el 1905 que “la nota més
freqüent en els prosadors i poetes del port de Maó és la recança vers les coses
enyorades”. Molta gent que va a l’exposició és ben sensible a aquesta qualitat
de la fotografia de Vidal; el llibre de visites és ple d’agraïments per haver
immortalitzat la Menorca d’ahir.
Pescadors
sargint les xarxes, fillets jugant al carrer, sastres cosint una americana, un
mestre d’aixa fabricant un llaüt a Calasfonts, avui en dia envaït pel turisme,
són escenes que ens remeten a una realitat que fa dècades que ha desaparegut
per sempre. Toni Vidal s’hi recrea: els carrers estan sense asfaltar; els llocs
abandonats, amb peces rompudes; les cales del port quasi buides; la majoria
dels personatges són venerables ancians.
Toni
Vidal fa el gruix del seu treball durant les dues dècades que van de la meitat
dels anys seixanta a la meitat dels vuitanta del segle passat. Període de grans
transformacions, quan emergeix el turisme i una notable activitat industrial –són
els anys de les urbanitzacions, els tractors i els polígons industrials. El
trànsit és palpable a les festes de Sant Joan, ja preses pel jovent, però
encara sense turistes. Al fotògraf, la nova vida no li interessa; es concentra
en el que va deixant enrere: algun paratge marítim sense construccions,
fàbriques condemnades a mort i els darrers pagesos familiaritzats amb la mula i
la romana.
En
tots els períodes de trànsit, alguns espais palesen signes de declivi. La guia
O’Shea, del 1868, assenyalava que a la ciutat de Maó “tot és silenci,
decadència i endarreriment” i dues dècades més endavant, Josep Ma. Quadrado li
atribuïa “una decadència trista”. El mateix Pin i Soler descrivia un paisatge
deshabitat: “al port de Maó hi ha puesto per tothom. Puesto rai! Lo que no hi ha
són barcos”. I presentava els carrers des Castell de manera similar a com ho fa
Vidal: “les casetes són elegantones; se’n poden llogar les que volguéssiu, car
sempre n’hi ha de tancades”.
Les
cases de lloc i de poble de Vidal fa anys que no s’emblanquen. Les madones, totes
les dones, ni es recorden de quan les seves mares cada dissabte agafaven la
granereta per cobrir les parets de calç. La gent està ocupada moltes hores fent
bijuteria, sabates, construint xalets, carreteres,... i no es pot dedicar a la
seva llar; encara no ha arribat el dia que hi haurà prou doblers per pagar un
pintor o folrar l’enfront de pedra, perquè no s’hagi de pintar.
Els
senyors de lloc ja no poden assumir el manteniment dels grans casalots del
camp; els missatges i els jornalers s’han anat a construir les urbanitzacions o
a conduir camions. I tanmateix, encara no han arribat els estrangers que
compraran els edificis, els reformaran i els permetran de recuperar el seu
esplendor. Vidal dona testimoni d’aquest entreacte que separa els temps antics
d’esforçats pagesos i obrers i la postmodernitat de turisme i qualitat de vida.
Un
dels mitjans dels quals es val el fotògraf per reforçar el seu missatge és el
contrast. El rellotge del sastre remarca la pobresa de les robes i eines dels
obrers de les fotografies del costat. La mirada sorpresa i innocent d’una
filleta mena els nostres ulls a la funda que cobreix la pistola del guàrdia
civil. Les barres descarnades d’una vaca –símbol de mortalitat– donen fe de
l’eternitat de les aspres penyes que adornen el paisatge. Una violinista a
l’interior de la fàbrica remarca la rudesa de les màquines que només poden
moure homes forts com la roca, alhora que entona els darrers compassos de
l’antic concert industrial.
La
manera com enxampa Vidal el moviment també està en plena concordança amb la
seva voluntat de silenci. El recorregut de l’aigua que surt d’un poal, el pas
d’una motocicleta o les evolucions d’un grup oriental de dansa queden
congelats. El fotògraf atorga solidesa a l’evolució dels cossos, que és una
forma de fer-los callar, de dir-los que es tranquil·litzin, de posar-hi pausa on
hi ha agitació.
Allà
on Vidal pot expressar amb més precisió les seves ànsies de quietud, de repòs,
és a la natura. Còdols i rocs, cebes i fulles de trau no precisen cap detall
tècnic per expressar la seva serenitat, la seva concentració, la bellesa que
emergeix de la seva pròpia essència i que només espera de l’artista un punt
d’atenció per ser recuperada per al públic.
El
fotògraf posa de relleu el seu detallisme, la capacitat de percebre l’encant
semiocult dels objectes. Tal vegada, també forma part del nostre tarannà
menorquí. Manuel Amat, el 1933, comentava que Menorca només era assequible pels
pacients tastadors de matisos paisatgístics i psicològics. Era la terra dels
secrets encisos, que calia cercar amb fanalet; una illa diminuta que sabia
extreure gràcia de la seva petitesa. Així és la fotografia de Toni Vidal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada