A
mesura que avança la temporada turística i no arriben els visitants estiuencs
augmenta la inquietud; és comprensible, considerant que d’ells depenen els ingressos
de multitud de persones. Paral·lelament, s’aixequen veus cercant culpables, una
actitud perillosa, ja que, sense adonar-nos, podem acabant com a les
pel·lícules de cowboys, disparant al pianista que amenitza la vetlada, mentre
el dolent s’escapa per la part de darrera.
L’estiu
coronavíric del 2020 té tots els ingredients perquè el sector turístic menorquí
pateixi un daltabaix. El pla pilot del turisme alemany és un aperitiu del que
pot passar: els pocs turistes que enguany viatjaran no tindran la nostra illa
com a primera opció. És fàcil acusar els responsables de la promoció turística,
però em sembla excessivament simplista creure que en poques setmanes es poden
atreure visitants que mai havien pensat de venir a Menorca. El mercat alemany
ens és esquiu des de fa dècades; algun especialista ens podria explicar els
motius.
N’hi
ha que, sobre la promoció turística, aixequen castells d’arena. S’ha citat
l’enyorat de Balanzó, qui deia que els turistes no venen perquè la nostra illa
sigui meravellosa, sinó que se’ls ha d’anar a cercar i, quan arriben són ells
els que ho descobreixen. Tanmateix, a n’Emili potser li agradaria recuperar unes
declaracions del 1994, en les quals es queixava que el Foment del Turisme,
arran de la crisi del 1992-1993, havia realitzat un notable esforç per fer
campanyes promocionals a Alemanya, Àustria i Itàlia. Aquesta inversió s’estava
perdent perquè, en recuperar-se l’economia, els empresaris turístics no
deixaven que els mercats alternatius s’expandissin i s’entestaven a contractar
britànics, subestimant els riscos de concentrar-se en aquest país.
El gruix de l’oferta d’allotjament
menorquina viu enlluernada per la puixança del turisme anglès i aquesta
situació no és fruit de les accions de promoció turística, sinó d’empresaris que
s’han deixat seduir pels intermediaris turístics, els quals han tingut una
influència decisiva sobre el tipus d’oferta, pressionant en moments d’alta
demanda perquè es construïssin allotjaments de qualitat relativament baixa –recordeml’onada dels apartaments turístics. També estarà bé recordar que llavors, el 1988,
de Balanzó es mostrava decebut sobre l’evolució del sector, que havia convertit
Menorca en un destí barat, massificat i amb un futur incert.
La sortida del Regne Unit de la Unió
Europea ja mostrava un horitzó amenaçador sobre l’evolució del nostre mercat
fetitxe que ara, desprès d’una gestió bastant deficient de la Covid-19 per part
del seu govern, que l’ha convertit en un dels països més afectats per la
pandèmia, fa preveure que el nombre de britànics que enguany surtin a l’estranger
serà bastant inferior a l’habitual.
No es pot dir que no estiguéssim
avisats. D’ençà de la calamitosa fallida de la Clarkson’s de l’agost del 1974,
cada vegada que un entrebanc empresarial o la cotització de la lliura han estat
desfavorables, el sector turístic menorquí ho ha pagat, amb independència de
les campanyes publicitàries de governs de tot color polític. Per tant, estem
recollint els fruits de decisions empresarials que han privilegiat la
rendibilitat immediata a la seguretat i, fins i tot, a la lògica turística de
Menorca.
La nostra illa és un destí reduït i
relativament allunyat del Continent, per la qual cosa depèn molt del transport
aeri. Mallorca, per la seva escala, sempre ha estat ben comunicada; Eivissa, en
ser prop de la costa llevantina, que atreu milions de visitants, també els pot
transportar a un cost relativament baix. Les condicions geogràfiques fan que
les nostres comunicacions siguin més dificultoses, és a dir més cares o més
precàries. No té gaire sentit enfrontar-se a aquesta realitat. Demanar que
l’estat subvencioni el transport turístic està fora de la lògica econòmica. Al
contrari, la necessitat de descarbonitzar l’economia farà que, més prest que
tard, el cost de transport pugi de forma substancial.
Per aquest motiu, l’obligació del
sector turístic és adaptar-se a les condicions locals. És el que Darwin batejà
com la teoria de l’evolució: només sobreviuen els que s’adapten al seu entorn.
Deia Joan Casals que la insularitat, lluny de ser un handicap era una
benedicció. Ens proporciona encant i una longitud de platges enorme en
comparació a la nostra superfície. Els principals agents turístics no compten
amb una visió estratègica. Centrats en la conjuntura i seduïts per uns mercats
massificats, han creat una oferta turística sobredimensionada, amb una qualitat
general no suficientment alta.
Menorca ha de cercar uns visitants amb
el suficient poder adquisitiu per afrontar uns alts costos d’entrada. En part,
açò s’aconsegueix amb els turistes propietaris de segones residències que, de
forma encertada, són més nombrosos aquí que a les altres illes Balears, si bé
tradicionalment han patit l’acció d’alguns promotors immobiliaris que han
volgut donar sortida de forma accelerada a petits solars o apartaments.
Darrerament la tendència s’ha invertit i de cada vegada és més freqüent
l’arribada d’inversors que compren terrenys o edificis grans, que milloren amb
costoses reformes. Aquest és el camí per crear valor afegit.
Pel que fa als hotels, l’orientació
també és bona, amb l’expansió d’allotjaments més reduïts, tant de ciutat com
rurals, que al mateix temps que donen feina qualificada al sector de la
construcció, capten un turisme menys sensible al cost del transport.
Enlloc de reclamar que venguin més
turistes, seria més assenyat adaptar-nos als que hi ha. La crisi ocasionada per
la pandèmia és una oportunitat per profunditzar en les tendències positives de
la darrera dècada, apostar per un turisme que valora el que pot oferir l’illa i
realitzar amb dignitat una reconversió, dolorosa com totes, però, en tot cas,
inevitable. Aquesta és la música que hauríem de demanar que toqués el pianista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada