La creació del passeig d’Isabel II, el 1849, com a centre de reunió i esbarjo de
la població, va atraure els casinos, que llavors gaudien d’un gran èxit. Es
tractava d’associacions de caràcter privat; els socis pagaven unes quotes amb
les quals s’arranjava un local, més o menys espaiós segons els capitals reunits,
i que, de forma ideal, a més d’una cafeteria i un saló de balls, comptava amb
un teatre i altres espais per al gaudi dels socis.
La dècada del 1850 a
Maó n’hi havia tres: el Mahonés, el de la Unión i del Consey. Els anys següents
van veure l’obertura d’altres: el Menorquín, el Artístico, el Hispano, el
Retiro, el Recreo, el del Olimpo, el Circo Industrial i el Isleño. Per aquest
motiu, podem afirmar que aquesta fou la seva època daurada. Coincidí amb una expansió
sostinguda de l’economia menorquina, la qual va permetre que la societat
illenca fos més culta, benestant i amant de les diversions.
Passeig d'Isabel II a finals del XIX. Foto Marga Llull |
Els locals del Consey
i el Isleño tenien la seva façana de cara al passeig d’Isabel II i, segons
Riudavets, contribuïen a donar-li un major atractiu i a augmentar-ne la
concurrència, sobretot a l’estiu. Aquest fet, en general positiu, podia donar
lloc a conflictes.
El juliol del 1896 el
baró de les Arenes, batle de Maó, va apercebre els presidents dels dos casinos
perquè s’abstinguessin de col·locar taules i cadires a la voravia de davant, ja
que obstruïen el pas dels vianants, advertint-los que, en cas contrari, els
imposaria la corresponent multa. El diari El
Liberal s’exclamava que cap batle ni regidor mai s’havia fixat en aquesta
qüestió i afegia que el de las Arenas ho havia fet perquè “le ha dado la gana”.
El
casino que va perdurar més va ser el del Consey. Havia estat fundat el 1856 i
era una reunió o “banca” de menestrals que no admetia ningú que no tingués un
ofici, la qual cosa excloïa els senyors, que tenien la seva seu al Mahonés. Si
en el moment del seu naixement només comptava amb dotze associats, la febre
dels casinos va fer possible que creixés de forma important, de manera que el
1866 superava el centenar de socis.
En
aquesta data abandonà la modesta casa del carrer de Ramis que havia ocupat fins
llavors i es va establir en un edifici construït expressament per a les seves
activitats davant del passeig d’Isabel II. Segons el diari El Menorquín, el saló de ball era dels més grandiosos i elegants de
la població i les altres dependències de l'edifici estaven tan ben distribuïdes
que podien satisfer amb comoditat les necessitats dels concurrents. El dia de
Nadal del 1866 inaugurava la temporada de balls.
Els
primers anys, les activitats del casino es limitaven a l’organització de balls,
especialment concorreguts a l’hivern, i que tenien el seu punt àlgid per les
festes de Carnaval. En les del 1871 a Maó van sortir tres comparses, cadascuna
amb la seva música: la del regiment de Toledo, la del Consey i la de
l’estudiantina. La del Consey estava formada per dues fileres de joves amb
barret frigi i mantell blanc, per significar la puresa del sistema republicà, i
un fanal encès a la mà. Després de recórrer diversos carrers de la població
acompanyats de música i d’una nodrida concurrència, es van retirar cap a les
nou del vespre a l'indicat casino, on se celebrava un ball. El 1873 la
mascarada del casino, juntament amb la del club republicà federal es van fer
notar tot el Carnaval i, de forma notòria en l’enterrament d’en Camestortes, per la simetria dels seus
vestits, que quedava realçada per la llum dels fanals i les torxes que duien
tots els assistents, la música i un carro funerari amb un ninot que
representava el difunt carnaval.
El 1877, en el si del
casino es va crear una societat de socors mutus anomenada Sociedad filantrópica, que suplia la
inexistència d’una seguretat social de caire públic. Per aquest motiu, va
passar a ser habitual que cada any es realitzés alguna funció al seu benefici.
El 1884, el casino “El Recreo” va aprovar la constitució de la seva societat de
socors mutus. En aquesta ocasió, el diari conservador El Bien Público aplaudí la iniciativa i va animar la resta de
casinos a fer el mateix, tot criticant la poca utilitat social d’aquestes associacions,
perquè el desig d’esbargir-se es convertia en vici quan distreia “de les
sagrades obligacions de la família”. A més, censurava que els seus edificis
s’haguessin convertit en palaus per efecte d’una insensata emulació. El soci
pobre, un modest treballador, gastava igual que el que tenia una regular
fortuna, encara que fos la seva darrera pesseta.
El 1880 l’expansió
del casino del Consey va culminar amb la construcció d’un teatre. En aquell
moment, el nombre de socis de l’entitat ja era molt elevat, mil persones, i com
que el seu objecte principal era l’esbarjo, es va trobar convenient d’aixecar
un teatre en el seu gran saló, el qual, si bé no reuniria les condicions
higièniques aconsellables, seria prou gros per donar cabuda a les famílies dels
associats. La sala també es podia convertir en saló de balls de societat, amb
tan sols decantar els seients i les butaques. El mes de juny es va convocar una
licitació pública: es van exposar els plànols i el pressupost (que pujava a
60.000 pessetes), perquè hi pogués participar qualsevol persona, encara que no
pertanyés a l’associació.
La sala es va inaugurar
per les festes de Nadal; era de molta capacitat i, segons la premsa, estava
adornada amb gust. Cridaven l’atenció les decoracions, realitzades per
l’acreditat artista local Francesc Pons. Les primeres funcions del teatre van
tenir lloc els dies 1 i 2 de gener del 1881 amb les obres “El juicio de Dios”,
“Com sucseheix moltes vegades” i el cor "Les Flors de Maig".
Des del començament,
a més de peces de teatre i actuacions musicals, la societat va programar
sarsueles durant la temporada d’hivern i, de manera puntual, a l’estiu: el
febrer del 1881 es va representar “El Niño”. Els socis no es conformaven amb funcions
d’aficionats i el primer any ja es van contractar alguns cantants professionals
que van permetre d’oferir obres de considerable volada, com la sarsuela en
quatre actes “Los Magiares”, de Joaquín Gaztambide.
El 1882 es va fitxar
una companyia completa de sarsuela a Barcelona, que va fer les delícies dels
concurrents. L’estrena tingué lloc el 8 d’octubre, amb les sarsueles “La
gallina ciega” i “Música clàssica”. Així mateix, el tenor Blanch va cantar el Spiritu gentil de l’òpera “Favorita”,
rebent tan grans aplaudiments que va haver de repetir la interpretació. Per
reduir el dispendi que suposava la contractació d’aquestes formacions líriques,
la temporada del 1884 els casinos del Consey i El Recreo van unir forces i van
llogar-ne la mateixa.
Segons Riudavets,
l’afició a aquests espectacles va créixer tant que la competència d’aquests i
altres locals va fer que el Teatre Principal perdés part de la seva
importància. Rivalitzaven no per la seva comoditat i la qualitat dels decorats,
sinó pel mòdic preu que havien de pagar els assistents. Les sarsueles es
complementaven amb actes d’òpera. En ocasions especials, com les festes de
Gràcia, s’oferien obres de teatre i peces instrumentals. El casino comptava amb
una orquestra i, evidentment, les sessions de ball eren molt freqüents. Els
primers dies de l’any començava la temporada de balls de màscares, que
s’allargava fins a la fi del Carnaval.
El cafè del Consey,
pel seu bon gust, comoditat, neteja i bon servei era un lloc recomanable per
als socis i els visitants. L’entitat també comptava amb un gabinet de lectura,
on es podien trobar els diaris i revistes de Menorca i la Península. Així
mateix, es podia jugar al billar i a jocs de naips, dòmino i altres permesos.
A la guia del 1911 es
descrivia el local indicant que el teatre era a la planta principal i comptava
amb escenari, platea bastant gran i galeria alta. A més de sarsuela, a l’hivern
a vegades hi havia funcions de cinema. Val a dir que el Consey no va ser el
primer a exhibir pel·lícules, sinó que aquest honor li correspon a un altre
casino, el “Círculo Menorquín”, on uns empresaris forans les van presentar el
1897. Al principi, aquest darrer va ser molt actiu amb el cinema, llavors una
novetat total per al públic, de manera que, vist l’èxit, ben prest va ser
seguit per altres establiments.
El Consey s’hi afegí
a la moda el 1900. Els primers anys es tractava de petits documentals, com el
de l’Exposició Universal de París d’aquell any. Aquestes funcions es podien
combinar amb espectacles de varietats, com ventrílocs o cupletistes. Les
projeccions van continuar, en competència amb altres sales com la del ja
esmentat Círculo Menorquín, el casino El Isleño, el Teatre Principal o
l’Academia de San Estanislao. El 1911 el Consey va instal·lar una moderna
màquina de projecció i portà pel·lícules “de les millors marques”, que li
permeteren d’atreure un nombrós públic. Al final, el Consey deixaria de
representar sarsueles i se centraria en el cinema, fins a les darreries de
segle.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada