Amb la Constitució de 1978 i els acords
d’aquells anys, uns explícits, com els pactes de la Moncloa i altres implícits,
la societat espanyola cimentà el sistema polític de la Transició, que va
permetre transitar de forma pacífica de la dictadura franquista a la
democràcia. L’entesa a la qual van arribar la majoria de les formacions
polítiques, sindicats i patronals aconseguí fer front a la crisi del petroli i
alhora va fer possible construir un nou estat, que adaptà les regles
democràtiques al nostre país i descentralitzà l’estructura administrativa,
establint l’Estat de les Autonomies.
Tanmateix, passats trenta anys han
començat a sortir esquerdes en aquest edifici que semblava tan sòlid. El nou
estatut de Catalunya i el 15-M van posar en evidència l’aparició de seriosos
conflictes en aspectes claus que havia articulat la Constitució. La reclamació
del dret a decidir i el fenomen de Podemos són el resultat de no haver resolt
els reptes que es van plantejar fa cinc anys i demostren que el sistema pateix
una profunda convulsió i ha deixat de ser funcional. La missió de les
institucions és de canalitzar i donar resposta a les aspiracions dels ciutadans;
quan ho deixen de fer esdevenen un problema, enlloc de ser una solució.
La principal novetat de la Constitució
del 1978 era la possibilitat de crear comunitats autònomes, en principi als
territoris que havien expressat la seva voluntat d’autogovern en temps de la
Segona República, però oberta a totes les províncies. Els acords autonòmics del
1981 entre l’UCD i el PSOE van estendre aquesta fórmula a tot el país, si bé
van intentar posar-hi una cotilla a través de la LOAPA, que el Tribunal
Constitucional va desmuntar. Així es transformava un Estat que havia estat
fortament centralista des de principis del segle XVIII a un altre plenament
descentralitzat.
És possible que una de les claus de les
dificultats actuals radiqui en la substitució d’un dels actors, l’UCD, per un
altre, el PP, que no va participar en aquella compromís i no sembla que hi
cregui. Aquest seria el motiu darrer de l’oposició a la reforma de l’Estat de
Catalunya, que profunditzava en aquest procés i de la seva utilització de la
Constitució com una barrera, enlloc d’una eina a través de la qual grups amb
interessos diferents ventilen les seves diferències. Com a derivada, aquest
partit ha encetat una guerra lingüística que cerca recuperar la primacia del
castellà a costa del català.
El moviment de Podemos també té uns
orígens llunyans, però no per açò menys definits. Les seves dues principals
reivindicacions són la revisió de l’estatus dels governants, qualificats com
“la casta”, i la impugnació del model econòmic actual, al qual acusen d’haver
deixat a un costat amplis grups socials. Pel que fa a la primera, la
Constitució, com a reacció al franquisme, va atorgar un amplíssim poder als
polítics. La debilitat dels partits i el temor que els funcionaris del règim
impedissin el desenvolupament de les institucions democràtiques, van voler ser
combatuts amb la concessió als càrrecs públics d’un conjunt de facultats
exorbitants, que anaven més enllà dels models francès i alemany, inspiradors de
la nostra Carta Magna. Els contrapesos interns que es poden trobar a totes les
democràcies occidentals, i que varien segons la idiosincràsia de cada nació,
aquí no existeixen i només s’obre la via, en ocasions limitada, de reclamar
davant els tribunals de justícia.
Així és com els polítics han pogut fer
i desfer sense entrebancs en tots els àmbits de govern, la qual cosa ha donat
peu a l’assignació d’elevades retribucions a un gran nombre de càrrecs públics
i a la col·locació de persones de partit en l’administració. S’ha fet un abús
del personal de confiança, emprat per repartir feina als afiliats, i que
assumeix funcions que haurien de realitzar funcionaris. Han florit pràctiques
corruptes com el finançament il·legal dels partits, el cobrament de comissions
a canvi d’obres i concessions públiques o l’ús fraudulent de les subvencions.
Els polítics també han assaltat altres entitats properes, com les empreses
públiques o les caixes d’estalvi, que han engreixat la cúpula política (les
targetes de Bankia només són la punta de l’iceberg) i finançaren projectes
inviables que han menat a la fallida de la majoria.
La Transició volia fer front a la crisi
econòmica mundial de 1973-1981. Emperò, el model econòmic triat, el capitalisme
especulatiu que Chirbes ha descrit de forma esplèndida a les seves novel·les, ha
enriquit una minoria a costa de condemnar a l’atur i la marginalitat una part
considerable de la societat. La taxa mitjana d’atur del període que va del 1979
al 2013 és del 17,1%, amb un mínim del 8,2% el 2007 i un màxim del 26,1% el
2013. Es tracta d’una qüestió recurrent, perquè va arribar al 21,5% el 1985 i
al 24,1% el 1994. Hi ha una diferència abismal amb qualsevol país occidental,
on són comunes versions del mercat més productives o compassives.
Aquí es va fomentar la “cultura del
pelotazo”, l’enriquiment fàcil, els projectes immobiliaris a l’engròs, la gran
banca, el mercat sense remordiments.
S’abandonà la indústria pel turisme. Reformar la carretera general de
Menorca mentre hi ha tantes mancances socials és immoral; l’AVE que s’està
construint a la Península és una monstruositat. A dia d’avui el repte no és si
el rigor alemany estrangula la recuperació, sinó quin pla de futur tenim per
augmentar l’ocupació fins a valors civilitzats durant la pròxima dècada i,
mentrestant, com mitigam la fallida econòmica de les famílies, que han perdut
els seus habitatges i no tenen mitjans per dur el ritme de vida propi d’un país
desenvolupat.
Els polítics fa més de trenta anys que
prometen el benestar general, però la realitat és un atur i una desigualtat generalitzats.
Tots els governants tenen un llarg historial d’enganys i mentides. Des del
magistral “OTAN, de entrada, no” de Felipe González, fins a la baixada dels
impostos de Mariano Rajoy, no hi ha cap president que no hagi traït els seus
compromisos electorals.
És difícil que un partit nou arrangi el
desgavell econòmic i social del país. També és improbable que s’imposin algunes
de les propostes plantejades per reorganitzar el model territorial i reconduir
els desafiaments basc i català. Així i tot són el signe d’una greu crisi del
sistema polític i segur que formen part de la solució al joc d’enigmes en què
s’ha convertit la política quotidiana.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada