L’estatus
del gin es va transformar radicalment després de la Guerra Civil. Si abans la
seva presència pública era molt reduïa i altres licors, especialment
l’estomacal, tenien gran protagonisme, durant la postguerra serà la beguda
alcohòlica menorquina per excel·lència. Així es desprèn de les declaracions
dels propietaris de les dues principals empreses, Beltran i Xoriguer, que
indiquen que aquest producte va experimentar una forta expansió des dels anys
quaranta.
Però
el millor exponent d’aquest canvi ve donat per la premsa local. Així, quan es
tornen a editar diaris, el 1941, Beltrán no dubta en publicar anuncis de la
seva destil·leria. No està sol; com hem vist Bernat Villalonga d’Alaior també
en fa de la seva fàbrica i magatzem d’aiguardents, licors i vins. A diferència
d’aquest darrer, que desapareix definitivament de la premsa, Beltrán seguirà fent
propaganda més d’una vegada a l’any fins la clausura del negoci, quaranta anys
més tard.
De
forma significativa, Beltrán a partir del 1943 deixa d’anunciar la seva
destil·leria i la publicitat diu simplement “Gin Beltrán”. Al mateix temps, un
altre industrial, Pons Martí, anuncia la seva fàbrica de begudes alcohòliques i
l’elaboració de “licores finos esmeradamente destilados y del acreditado
Gin Pons Martí”. Els
anuncis d’aquest establiment es mantenen quatre anys fins el juliol del 1947,
però l’empresa seguia existint el 1960, quan va posar publicitat en un especial
dedicat al turisme. Des del mes gener del 1947 han comparegut altres dues destil·leries:
la de Llorenç Florit de la carretera de Ciutadella, i el seu Gin Son Petit, que
ja hem vist que funcionava des del 1917, per un costat, i la nova fàbrica
d’aiguardents i licors de Miquel Pons Justo del moll de Ponent i la “gran
especialidad de la casa, Gin Xoriguer”,
que entronca amb una destil·leria que funcionava abans de la guerra.
Miquel
Pons Justo va començar a treballar amb Pere Pons Escudero (Fornero) el 1928 com
oficinista, cobrador i venedor, però fou promogut a apoderat. Passat el
parèntesi de la guerra, el seu fill Rafael Pons Carreras va reprendre la
fabricació el 1939. Tanmateix, un incendi va destruir les instal·lacions i
causà la seva mort. Miquel Pons el 1945, després d’intentar interessar
infructuosament els seus descendents, es va establir pel seu compte amb la marca
Xoriguer, ja que la seva família regentava el molí maonès d’aquest nom.
L’empresa sempre ha emprat aquesta imatge, fidelment representada en les
etiquetes de gin. El fabricant va fer diverses proves fins que aconseguí
elaborar un gin molt similar al de Fornero, els ingredients del qual coneixia
per haver-se encarregat de les compres.
Gin
Son Petit continuarà anunciant-se fins en la premsa fins el 1954, tot i que la
destil·leria seguí existint fins els anys vuitanta. El 1956 es va poder veure
l’únic anunci de Rafael Petrus d’Alaior: “Pedir Gin Mica y
Coñac Mica es pedir calidad”.
D’aquesta manera veiem com en aquesta població continuava la tradició licorera,
que també es mantindria fins a la gran concentració empresarial que es produí
els anys vuitanta.
Durant
quasi quaranta anys dos fabricants, Beltrán i Xoriguer, es van disputar el
mercat insular. En els seus anuncis s’observa que presenten dos perfils molt
diferents. Curiosament, el més antic, Beltrán, fou el més innovador i es va
anar renovant periòdicament, mentre que Xoriguer perseverava amb poques
variacions en la línia que inicià els
anys quaranta.
En
un principi i fins el 1957, Beltrán no incloïa cap imatge en la seva
publicitat. L’any 1950 va reintroduir l’anís estomacal, que havia estat el seu
producte estrella des de l’inici de la casa. Primer tímidament, amb un petit reclam
d’“Estomacal Beltrán”, a una fila i una columna, que el 1955 ja s’ha ampliat
per demanar: “Pida Estomacal Beltrán y Gin Beltrán”. Dos anys més tard declara
decididament: “Saboree el exquisito licor estomacal Beltrán.
Especialidad de Menorca”.
Els mesos de juliol i desembre veuen la primera aparició d’una il·lustració, el
logo de l’àguila que porta a les garres una bolla del món amb l’eslògan “Pida
estomacal Beltrán. La bebida más higiénica conocida”, que recupera l’anunci publicat
trenta anys abans, el 1927.
És
possible que aquest canvi d’estratègia comercial respongués a un intent de
contrarestar l’avenç del gin Xoriguer, oferint un producte en què Beltrán tenia
un avantatge gairebé impossible de superar. De fet entre el 1957 i el 1959 la propaganda
se centra quasi exclusivament en aquest espirituós, que seguirà anunciant fins
el 1963. Segurament la fi d’aquesta campanya es deu al fet que la demanda de
l’estomacal estava retrocedint de forma continuada en favor del gin i altres begudes.
Amb l’estomacal es recuperà el nom del fundador, Manuel Beltran Pujol, potser
també com a reacció a Xoriguer, que sempre va posar el de Miquel Pons Justo.
Una
especificitat de Beltrán és la seva associació amb Menorca. Com hem vist des
del 1957 s’indica la referència “especialitat de Menorca”, primer amb
l’estomacal i després amb el gin, que la dècada del 1981 es convertiria en “el
gin de Menorca”.
Així
mateix, la imatge de marca va anar evolucionant. Desconeixem com era fins els
anys seixanta, però en aquest moment feia dos gins que tenien un aspecte ben
diferent. El principal, era servit en un bòtil prismàtic, com una petaca gran,
amb una impactant etiqueta on només consta la llegenda “Gin Beltran” i el dibuix
d’un toro. En l’especial dedicat al turisme del Diari Menorca del 1962 surt
la segona marca, Lord Nelson, amb un envàs del mateix format i una etiqueta
negra no menys cridanera on es veu un almirall britànic amb un tapall a un ull,
que sembla més un pirata que el militar britànic, i el subtítol “Dry Gin”. En
tot cas, el recipient més emprat per tots els fabricants era la garrafa.
L’any
1970 la casa va implantar els envasos alts que havia emprat des del començament
Xoriguer, que convivien amb els prismàtics. En l’etiqueta del toro es va afegir
l’illa de Menorca. Cinc anys més tard el toro desapareixia per deixar sola
l’illa de Menorca, damunt de la qual s’afegeix l’encapçalament “Port Mahon”. El
gin Nelson primer es va transformar el gin Beltran etiqueta negra, mantenint la
figura de l’almirall, però més tard fou descartat. Va ser rescatat l’any 1980,
quan es va celebrar el centenari (que realment es complia l’any següent).
La
trajectòria de Xoriguer és molt més diàfana. Des del principi i fins a
l’actualitat recull el nom de Miquel Pons Justo. La part gràfica s’ha mantingut
igual durant tota la seva trajectòria, amb l’etiqueta del molí i la denominació
“Mahón” en amples lletres majúscules. De fet, l’empresa va adoptar una visió
moderna: en la publicitat, les il·lustracions substitueixen en gran part el
text, que sempre ha estat molt reduït. També seria la pionera en la utilització
de la fotografia, que representa el bòtil, des del 1975, una tècnica que
Beltrán no utilitzaria fins el 1980.
Un
altre element característic ha estat l’apel·lació a la qualitat del producte.
El 1947 s’indicava que era “El preferido del público por su calidad excelente” i l’any següent presenta tota una
declaració d’intencions: “Los entendidos exigen Gin Xoriguer. Se pide Xoriguer y se
saborea una marca de calidad”.
Al cap d’una dècada es reprèn la idea i l’any 1958 s’indica “calidad superior”,
que el 1960 és “calidad suprema”.
Entre
1948 i 1950 va introduir la idea de salut. “El mejor
aperitivo, Gin Xoriguer, a totas horas cau bé.”, sens dubte per competir amb l’estomacal Beltrán. A
partir d’aquest any i fins el 1953 torna a demostrar la seva habilitat
comercial, en lligar la beguda als combinats, cosa lògica, perquè la ginebra és
una beguda que no se sol beure sola. En tot cas el lema és molt succint: “Para
su cocktail, Gin Xoriguer”. Beltrán també utilitzaria aquesta idea, entre el
1959 i el 1970: “Solo o con seltz, delicioso !”. Açò es deu a què la beguda més en boga era la
pellofa, amb aigua de seltz i la pell d’una llimona.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada