La plaça de la Peixateria de Maó (antecedent de la plaça d’Espanya), per la seva amplitud també allotjava espectacles de varietats. El 1889 el prestidigitador Rosendo Duran va exhibir les seves habilitats, que de fet eren el ganxo per vendre diversos articles. Tres anys més tard, un individu es dedicà a arrencar queixals, mentre venia específics per a la salut dental, la qual cosa va suscitar una polèmica entre el batle i el subdelegat del Govern per si l’interfecte tenia títol per exercir aquesta professió. El 1909 s’instal·là una atracció de cavallets a la plaça, que va atreure una gran concurrència de gent menuda.
Pons Marquès. Geografia Mèdica del término de Mahón
Maó estava en una etapa d’importants transformacions
urbanes i aquesta part de la ciutat seria una de les més afectades. L’arquitecte
Femenías també va redactar altres projectes, que afectaven els carrer de Bastió,
Hannover, Sant Crist i la plaça de la Conquesta. Aquest de les rampes del port,
molt ambiciós, va haver d’esperar, però altres actuacions més modestes sí que
van veure la llum. El 1911 s’aprovava el projecte d’eixamplar i allargar el
carrer del Sant Crist, per a la qual cosa era necessari demolir i reconstruir
diversos edificis, i que permetia comunicar el carrer Nou directament amb la
plaça de la Peixateria, ja que abans aquest carrer, més estret, feia un colze i
girava a l’esquerra, en direcció a Portal de Mar, la qual cosa devia
obstaculitzar el trànsit rodat. Les obres es van executar al llarg de l’any
1913. Durant la seva execució, La Voz de
Menorca subratllava que la millora “canviava l’aspecte de la part més
cèntrica de la ciutat”, però, per manca de recursos, la urbanització del vial
va haver d’esperar al gener del 1916.
La continuació va venir obligada per les circumstàncies.
El dia 1 de maig del 1915, poc abans de les nou del matí, s’esfondrava la part
central de la doble costa entre el carrer Portal de Mar i la rampa de
l’Abundància, el mirador conegut com “s’Esquinxacolzos”, a causa del costum que
tenia la gent d’estalonar-se allà a mirar el port, cosa que el convertia en un
lloc molt popular. Era una barana que rematava les façanes dels magatzems,
coberts amb voltes de marès, de la costa que baixava de Portal de mar en
direcció a Baixamar. La causa de l’accident va ser, precisament, la ruïna d’aquestes
voltes, sobre les quals descansava el carrer que suportava el tràfic de persones,
carros i els primers cotxes, que pujaven cap al centre de Maó.
La Voz de Menorca, 1915
L’Ajuntament va tancar la zona i encarregà un dictamen a l’arquitecte Femenías, qui assenyalà que la zona s’havia construït damunt de l’antic penyal, format per roques i coves reomplertes de terra, que es trobaven escardades pel pes dels edificis i les filtracions de les aigües de pluja, cisternes i pous negres. Per aquest motiu, indicà que l’actuació més urgent era la demolició de cinc cases, part d’una altra i l’arcada que donava nom al carrer de l’Arc, els fonaments de les quals no oferien condicions de solidesa. La corporació actuà amb celeritat i concedí vuit dies d’audiència als propietaris de les cases afectades, abans de començar les obres d’enderrocament. Al mateix temps, es demanà a l’arquitecte que estudiés la manera de reurbanitzar la zona. L’1 de juny va començar la demolició dels habitatges més afectats.
La desgràcia seria aprofitada per ampliar l’espai públic
i millorar les costes. El mes de setembre s’aprovava inicialment el projecte de
l’arquitecte municipal “per unir els carrers del Sant Crist i Portal de Mar amb
la plaça de la Peixateria”, que seria aprovat de forma definitiva el desembre. El
novembre s’acordava la compra de més cases i dels solars de les que ja s’havien
esfondrat de la plaça de la Peixateria i el carrer de Portal de Mar. Per fer
front a les despeses, el consistori va emetre un emprèstit de 132.000 pessetes.
Les obres van ser seguides per la població amb gran
expectació. La premsa publicava notícies cada poques setmanes sobre la seva
evolució. El mes de març del 1916 se rebien les claus de l’edifici de l’antiga
torre de la murada, a la qual ja ens hem referit. La demolició dels immobles va
començar el mes següent i també es traslladà la farola existent a la torre. El
maig ja es notava l’amplitud de l’espai resultat; a finals de juny els treballs
havien conclòs. Les pedres de la torre es van transportar al camí del torrent
de la Colàrsega.
Pel que fa a la reforma urbanística pròpiament dita, l’1 d’agost arrencaven les obres que, per més celeritat, feia directament l’Ajuntament per administració. El mes d’octubre continuaven amb activitat. El desembre havien avançat prou i es començava a construir l’escalinata lateral. El més següent els avanços eren perceptibles. Els carros contínuament transportaven pedres i quedava poc per finalitzar les escales. En l’execució dels murs s’emprava gran quantitat de formigó. Paral·lelament es construïen les vorades del carrer. L’abril del 1917 es col·locava la barana que havia de rematar les obres i l’agost s’instal·laven les faroles. Però l’obra encara no estava del tot finalitzada. El mes de novembre l’Ajuntament aprovava una de les solucions proposades per l’arquitecte Femenías per comunicar la plaça de la Peixateria amb les costes que conduïen al port. El febrer de l’any següent s’emblancaven les baranes, donant punt final a la reforma, tot i que no estava perfecte, perquè el novembre del 1920 encara es procedia a l’anivellament i urbanització del pis comprès entre els miradors de la plaça i l’entrada del carrer del pont des Castell (actual plaça de la Conquesta).
El resultat va ser “una magnífica obra d’ornament i urbanització,
els miradors, escalinates i avingudes, embellits amb jardins i faroles, polides
balustrades i pilars artístics”. Tanmateix subsistia el carreró dels Pescadors
que pujava al mercat, darrera del qual hi havia un femer on creixien multitud
d’herbots. La plaça de la Peixateria comptava amb un paviment desnivellat de
macs, per entre els quals treien cap males herbes i molsa llenegadissa.
El Bien Público, 20 de febrer del 1918 |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada