Tot i que el 1971 es van produir uns
moviments que possiblement es referien a Trebalúger, van ser frenats per la
crisi. Amb la recuperació, el 1986 es va constituir a Madrid la companyia
Trebalúger, SA, que comprà a la propietària, Soledat Martorell, les 104
hectàrees de la finca que envolta la cala, que estaven qualificades com a zona
forestal no urbanitzable. El representat, l’antiquari Carlos Smith, anunciava
que no tenien intenció d’especular ni urbanitzar el lloc.
Tanmateix, el 1988 la societat va
obtenir la llicència per construir un camí agrícola i l’abril es demanà permís
per aixecar denou xalets i una àmplia infraestructura a la part de llevant de
la platja (una operació similar a la projectada deu anys abans a Pregonda). El
Grup Ornitològic Balear de Menorca va denunciar que es volia crear una mini
urbanització de forma il·legal, però la Comissió Provincial d’Urbanisme dictaminà
que les construccions no constituïen nucli de població i l’Ajuntament concedí
la llicència el mes de desembre. El GOB va encetar una campanya en defensa del
territori, que aportà 1.500 signatures a la corporació i va organitzar una
manifestació el mes d’abril pels carrers del poble, a la qual acudiren 2.500
persones. El Consell Insular demanà la suspensió dels permisos, que l’Audiència
no va acceptar. El nou consistori des Migjorn denegà la construcció d’un
embarcador al torrent.
El GOB i l’Entesa de l’Esquerra
presentaren nous recursos i l’abril del 1990 el Tribunal Superior de Justícia
de Balears va suspendre cautelarment la llicència. El 1992 fallà la
il·legalitat de l’operació, en determinar l’existència de nucli de població.
L’any anterior, la Llei d’espais naturals havia declarat l’àmbit com a ANEI,
impossibilitant el seu desenvolupament. A pesar que el Tribunal Suprem al final
donà la raó als promotors, la sentència no es va poder aplicar. A partir del
1993 guàrdies jurats impedien el pas pel camí del litoral per accedir a la
platja i no s’hi pogué passar fins a l’aprovació del camí de cavalls, una
dècada més tard.
Un cas similar es va esdevenir a Talis.
El 1976 la promotora Atalix, SA, administrada per Beatriu Panagiotopoulos va
presentar davant l’Ajuntament des Mercadal el pla parcial, per crear una àrea
residencial turística d’una superfície de catorze hectàrees i amb una previsió
de 3.013 habitants. La iniciativa es reactivà el 1986, quan el consistori
aprovà inicialment el pla, al qual el Consell Insular va mostrar la seva
oposició. Tanmateix, la seva tramitació es va anar allargant, perquè la
corporació hi va trobar deficiències. Paral·lelament, el GOB va engegar una
campanya demanant la protecció del paratge, per l’amenaça que suposava per al
prat de Son Bou. El consistori li va donar la llum verda el 1988, però la seva
declaració com a ANEI a finals d’any, va estroncar el projecte.
A cala Mitjana eren els senyors del
lloc, la família Nadal De Olives, els que tenien expectatives per desenvolupar
el sector, que el Pla General de Ferreries especificava que era urbanitzable,
però quedaren estroncats per l’aprovació de la Llei d’espais naturals i la seva
inclusió en una ANEI. El recurs de la propietat demanant indemnitzacions fou
rebutjat, perquè era un indret verge.
El barranc d’Algendar
El Pla General d’Ordenació Urbana de
Ferreries, del 1973, establia que les finques de Santa Maria i Son Fonoll (una
estreta franja situada a la part baixa del barranc d’Algendar, a 1.500 metres
de cala Galdana), no eren urbanitzables. El febrer del 1983 el Consell Insular
va aconseguir que el Consell General Interinsular suspengués el planejament de
determinats espais del litoral de Menorca que es consideraven d’interès
ecològic i paisatgístic, a l’hora que es tramitava la seva declaració com a
paratge preservat, però el nou govern sortit de les primeres eleccions
autonòmics del març d’aquell any va eliminar aquesta protecció en l’aprovació
inicial de les Normes Subsidiàries de l’indret i el deixava com una zona de
conreus. L’estiu es va autoritzar inicialment la revisió del Pla de Ferreries,
en el qual se’l delimitava com urbanitzable, la qual cosa va originar una
important oposició al poble, on es va crear la Coordinadora per a la Protecció
del Barranc d’Algendar.
Molt prest, l’empresa propietària, Promotora
Agrícola Menorquina, SA, representada per Joan Vàzquez Capó (qui així
mateix ho era de la promotora de Macarella), va defensar públicament el seu
projecte, indicant que perseguia una oferta turística diferent encaminada a
captar un turisme de qualitat, que se separés del de sol i platja i no estigués
subjecte a l’estacionalitat. Al cap de pocs dies el Govern Balear ratificava
definitivament les Normes sense preservar l’indret. L’any següent el consistori
va tornar a discutir la qüestió a instàncies de l’oposició, que lliurà un
informe on s’indicava que la urbanització no afectaria el barranc.
El mes de gener del 1985, l’Ajuntament
de Ferreries va aprovar provisionalment la revisió del Pla General, mantenint
el sector com a urbanitzable, i
preveient la construcció d’un port esportiu, qualificació que va rebre
nombroses al·legacions; la Comissió de Patrimoni Històricoartístic de Menorca
emeté un informe desfavorable. Malgrat tot, el mes de juny del 1986 la Comissió
Provincial d’Urbanisme autoritzava definitivament el Pla. El Consell Insular de
Menorca interposà successius recursos contra l’acord.
A finals del 1987 la
promotora va presentar el pla parcial, que ocupava una superfície de 475.000 m2,
que es destinaven en un 40% a habitatges unifamiliars, en parcel·les de 1.000 m2,
el 20% a apartaments, un 5% a zona hotelera (amb una altura màxima de planta
baixa i dos pisos), el 14% a espais verds i la resta a equipaments. La població
prevista era de 2.700 persones. No hi eren ni el port esportiu ni el camp de
golf, dels quals s’havia parlat al començament, la qual cosa va donar peu al
comentari que no es garantia que fos una urbanització de luxe. La inversió
seria finançada per empresaris àrabs relacionats amb promocions urbanístiques
de qualitat a Mallorca.
Tanmateix, el mes de desembre el Ple de
l’Ajuntament de Ferreries no només no va tramitar el projecte, sinó que resolgué
iniciar la modificació del Pla General per desprogramar el polígon. Els
promotors van recórrer davant la Comissió Provincial d’Urbanisme la decisió
municipal, la qual aprovà inicialment el pla parcial. Paral·lelament s’estava
tramitant en el Parlament Balear la Llei de l’àrea natural d’especial interès
del Barranc d’Algendar, que protegia l’entorn. Per aquest motiu, el mes de
juliol la Comissió Provincial d’Urbanisme rebutjava el pla parcial. La Llei
d’espais naturals del 1991 incorporà la zona a una àrea natural d’especial
interès, fet que va suposar la fi de l’afer. Els tribunals van denegar les
fortes indemnitzacions que es demanaven.
Molt bona feina de recerca! no hauriem d'oblidar mai el passat!
ResponEliminaFelicitats pel bloc!
Molt interessant. M'impressiona d'on treus tanta informació.
ResponElimina