Tots estem commocionats per l’abast que
han assolit els escàndols relacionats amb la corrupció política. Cada vegada
més veus, des de punts de vista diferents, d’esquerra a dreta, defensen que no
es tracta de casos puntuals; la corrupció seria una malaltia pròpia del nostre
sistema de govern i, per aquest motiu, és necessari transformar-lo de soca-rel.
El catàleg del culpables és ampli: les llistes electorals tancades, la manca de
democràcia dels partits, l’elevat nombre de municipis i un llarg etcètera que
cada autor confegeix a la seva manera. En definitiva, per lluitar contra els
vicis de la política s’han d’aprovar noves lleis per reformar el nostre marc
institucional i endurir el codi penal per engarjolar als defraudadors.
Tot i que potser hi ha bons motius per
introduir aquests canvis, és difícil trobar una relació de causa-efecte entre
gairebé cap dels presumptes responsables i la corrupció. De fet, la majoria
dels comentaristes confonen dos sentits de la paraula. Segons el diccionari,
corrupció ve de corrompre, amb l’accepció d’alterar la sanitat, bondat,
integritat o puresa de qualque cosa o d’induir algú a obrar il·legalment.
Efectivament, en un gran nombre de situacions, es tracta de greus trangressions
de la llei.
Quan cau una xarxa que practica el
suborn per aconseguir contractes públics o si un partit polític es finança amb
aportacions que no compleixen els requisits legals o un sindicat o una patronal
empra els ajuts rebuts amb altres fins, estem davant de flagrants violacions de
la Llei de Contractes Públics, la Llei de Finançament dels Partits Polítics o
la Llei General de Subvencions. En totes aquestes situacions, no es tracta que
la llei permeti aquests comportaments, sinó que s’ha actuat al marge del marc
jurídic.
Però els ciutadans també assenyalam com
a corruptes els polítics i jutges que viatgen pel país per motius privats a
càrrec de les institucions, tenen sous elevats, pensions vitalícies i altres
avantatges; així mateix criticam els exministres que són fitxats per grans
empreses amb salaris astronòmics. Aquest segon sentit de la paraula també es
troba al diccionari, com “desviar de la rectitud”.
És evident que aquestes conductes es
poden eliminar, perquè no són delictives, sinó immorals i per açò basta
modificar les lleis per eliminar privilegis que la majoria dels ciutadans
pensam que són inacceptables. Tanmateix, sembla que els polítics no estan
disposats a prescindir-ne. Així es va expressar la vicepresidenta del Govern
davant dels viatges de Monago quan era senador, indicant que s’havia fet així
des del principi de la democràcia, quan precisament es demana que es rectifiqui
i es trenqui amb vicis antics. Les restriccions introduïdes els darrers dies al
Congrés han pecat d’una timidesa culpable.
En canvi, quan la corrupció es basa en
la vulneració de la llei, la seva eradicació requereix d’una altra estratègia,
perquè a Espanya tenim una llarga tradició d’aprovar disposicions que ningú
respecta.
Per començar, les lleis han de
facilitar la detecció i sancionament del seu incompliment. Actualment quan es
violen les normes, només és possible acudir als tribunals, el que és complicat
per manca d’informació. Massa vegades quan no s’obeeix la legislació, no està
previst ni que es faci públic ni que s’imposi cap sanció administrativa.
L’aplicació de penalitzacions automàtiques seria un important dic de contenció
de les pràctiques fraudulentes.
De fet, l’activitat pública és
notòriament opaca. Si els polítics fossin conscients que les seves decisions
són conegudes per tots no actuarien igual. Exposar a la llum pública els
contractes, les subvencions i les actuacions urbanístiques, de manera que les
dades puguin ser tractades informàticament, faria que els governants fossin més
disciplinats.
També és possible refermar els filtres
administratius. Es podria reforçar la independència real de la intervenció i
fer públics els seus informes. En el cas dels ERO d’Andalusia, els funcionaris
havien avisat de la inexistència de controls a l’hora de donar les subvencions.
Els tribunals de comptes no han estat capaços de detectar les irregularitats i
es perden en qüestions formals. S’ha d’aconseguir la imparcialitat autèntica
d’aquests òrgans, que no poden ser nomenats per aquells partits que han de
controlar, i capgirar els seus objectius i sistemes de treball, per investigar
la comissió d’irregularitats.
Les reformes proposades normalment es
refereixen a qüestions del més elevat nivell polític, i no a les que afecten al
funcionament intern de l’administració. La corrupció no es pot deslligar de
l’acumulació de poder dels polítics. Dissenyar un nou model d’estat
professionalitzat que acabi amb l’ocupació de la gestió pública pels governants
és la millor via per prevenir els abusos.
La corrupció urbanística emana de la
concentració de poder en els municipis, que elaboren els plans urbanístics, els
desenvolupen, donen les llicències urbanístiques (amb les quals es financen) i
han de sancionar els infractors. El poder absolut aboca a la corrupció
completa. Part d’aquestes competències haurien de ser atribuïdes a altres
instàncies.
Finalment s’ha de redissenyar el
tractament judicial dels delictes de guant blanc. El codi penal està pensat per
protegir la propietat privada i no la col·lectiva. S’ha de repensar de nou per
incloure efectivament aquests delictes, on s’actua des d’una posició de poder i
amb l’ajuda de professionals qualificats; l’ampliació del termini de
prescripció també és essencial. D’altra banda, s’imposa una modernització
radical del dret processal per introduir formes de treballar més ràpides i
eficaces.
La corrupció no es basa en greus
problemes generals del nostre sistema polític, sinó que té causes específiques
contra les quals es pot lluitar de forma positiva. En cas contrari, correm el
risc de canviar-ho tot, perquè tot segueixi igual.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada