Josep Pin i Soler,
conegut escriptor català, recollí les seves impressions al llibre Varia II, publicat
el 1905, el segon d’una col·lecció prevista de cinc obres, les dues darreres de
les quals no es van publicar. Al tom anterior havia un capítol de Mallorca
(Artà) i pensava estendre’s sobre aquesta illa al darrer volum, motiu pel qual
la part realment publicada fou curta. En canvi, sobre Menorca i Eivissa va
incloure la totalitat de les seves reflexions al llibre que comentam, on dedicà
una mica més d’espai a la primera (50 pàg.) que a la segona (41 pàg.). L’autor
dóna una visió ben personal de la nostra illa en la qual s’allunya de les
opinions d’altres escriptors i en ocasions fa uns judicis bastant crítics, que
només suavitza un to simpàtic i un llenguatge pintoresc.
Així en relació
als monuments megalítics Pin comenta que n’han parlat moltíssims savis i ell
els va anar a visitar “després d’haver-los vist sovint dibuixats a llibres
especials i fotografiats en àlbums i revistes”. Tanmateix al seu parer “allò
sols impressiona perquè fa pensar, però per se un talaiot és una cosa
poc impressionant”, ja que la seva erecció només és presidida per una perdurable
i sublim geometria, però en les seves pedres no hi ha ornaments ni inscripcions.
Josep Pin i Soler |
De la ciutat de
Maó només li interessen alguns elements aïllats, principalment la seva situació
en relació al port i l’orgue de l’església de Santa Maria, parió del celebèrrim
orgue de Friburg. L’autor confessa que es va embadalir moltes estones escoltant
els concerts prodigiosos de mossèn Jaume Alaquer. Com ja vaig
advertir en el primer article, no ens hem de creure tot el que ens compten
aquests autors, en una època en què no era sempre fàcil comprovar les
informacions. L'afirmació anterior de Pin no pot correspondre amb la realitat, ja que
mossèn Alaquer morí el 1823, denou anys abans del naixement de l'autor. Tot i que no es pot descartar que Josep Pin volgués embellir el seu text amb l'al·lusió a un músic de prestigi, el més possible és que es confongués entre el nom de l'organista i l'autor de la música. De fet en
aquella època l’organista era Damià Andreu.
El port de Maó és per ell una mena de
llac, una ria calmosa, fonda i segura, resguardada de tots els vents. El port
“verament és una cosa única en lo Mediterrani ponentí, una mena de refugi amb
abrics naturals per l’estil dels ports de Malta més a Llevant, o de Vigo a
l’Oceà, però amb ribes seques, sense l’hermosura natural del grau gallec”. Les
millors vistes es troben des de la ciutat, que permet punts de vista diversos:
se veu molt bé d’una placeta que en diuen sa Miranda. Tanmateix fa broma sobre
la seva capacitat: “al port de Maó hi ha puesto per tothom. Puesto rai! Lo que
no hi ha són barcos”.
Pin comenta que a
la població hi ha dues fondes: la de Petrus i l’hotel Bustamante, el propietari
del qual és més entonat que l’altre, però al cap de dos dies es va mudar as
Castell on llogà per pocs diners una casa, tot comentant que allà “les casetes
són elegantones; se’n poden llogar les que volguéssiu, car sempre n’hi havia de
tancades”. Es Castell “és una vileta tranquil·la, un suburbi xamós de Maó, una
poblacioneta que ens recorda Salou. Guardàrem bon record dels dies que hi
passàrem”.
L’autor, dedicà el
seu temps a fer excursions per les cales del port de Maó, on ens informa que es
pot llogar un modest “gussi” de forma econòmica. Allà hi trobà “el Fort Vell,
un tros de lo que fou la important fortalesa de Sant Felip, que ha quedat en un
deplorable estat”. Pin afegeix que “la nota més freqüent en prosadors i poetes
del port de Maó és la recança vers les coses enyorades”. També sortia del port
per anar fins a l’illa de l’Aire “a menjar excel·lents bullabesses amb los
peixos de tan delicada carn de les costes menorquines”.
Pin troba el
paisatge de Menorca molt eixut: no hi ha arbres, tot és pelat, la roca es
mostra en sa forma natural. A prop de Maó només hi ha dues clapes vegetals: una
no molt intensa prop des Castell i l’altre més esponerosa als vergers de Sant
Joan, on hi ha uns hortets que es poden regar gràcies a l’aigua de pluja que
s’escorre i la que xuclen del subsòl nombroses sínies. Al marge d’aquests
indrets, “pels camps, calbs de grans arbredes, lo vent hi bufa sovint, lo
terrible mistral que es congria a les boques del Ròdano hi fueteja els camps
torçant arbrisons i plantes que ajupen lo cap vers migjorn”.
Un diumenge va fer
una excursió al Toro, on hi havia “un bon nombre de romeus, gent de molts
caserius i viletes, homes i dones de condició menestrala o pagesa en la seva majoria”.
Cada any allà es feia una gran festa en commemoració de què la Verge va
deslliurar l’illa de les rates el funest any del 1652. Pin destaca que “la
situació del santuari és grandiosa, de per tot al lluny la mar, solemne, i sota
els peus, viles, caserius i possessions. Dins d’aquestes finques closes per
marges de pedra seca s’hi guarda el nombrós bestiar de banya que amb ses
llanes, llets i formatges són la renda principal de les finques rurals.”
Segurament, la
població de Menorca que més li va agradar fou “la molt simpàtica Ciutadella,
ciutat molt bonica vista de mar amb la taca de sos edificis principals, la
catedral i sa torre quadrada, lo Socors. Passejant per sos carrers i places fan
de bon veure totes les vies tan netes i aquell Born que sembla verament un tros
de gran ciutat”, en el qual destaquen els seus palaus, “que no són de molts
anys, però tenen aspecte Renaixement, tirant a Lluís XIV, amb un senyoriu i una
elegància que els fa comparables a les
hermoses construccions de Gènova, inferior, però, als de Palma”.
Alfons Méndez Vidal
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada