“¿En qué momento se jodió el Perú?” és
la pregunta amb què Mario Vargas Llosa comença la seva novel·la Conversación
en la Catedral. El convuls moment que es viu respecte a Catalunya fa
pertinent que ens plantegem quan es van espenyar els vincles entre el Principat
i Espanya.
L’autor peruà va necessitar més de
set-centes pàgines per donar algunes claus sobre els orígens del malgovern del
seu país i, realment, caldria una extensió similar per aprofundir sobre les
arrels del procés català. Simplificant molt, però, podem admetre que amb la
Constitució del 1978 i l’Estatut de l’any següent s’obria una etapa
esperançadora en les tumultuoses relacions catalanoespanyoles, marcades encara
pels enfrontaments produïts durant la Segona República i la Guerra Civil i la
repressió franquista.
El nou marc de concòrdia proporcionava
a Catalunya l’autogovern pel qual somiava des de feia dècades. Tanmateix, la
cosa és va tòrcer amb l’aprovació, gràcies a l’acord dels dos principals
partits del país, la UCD i el PSOE, de la LOAPA, una llei que pretenia limitar
l’autonomia acabada d’estrenar. Paral·lelament va esclatar la crisi de Banca
Catalana, fundada per Jordi Pujol, però de la qual duia anys desvinculat. Tot i
que, des de la perspectiva actual, es podria discutir sobre el contingut
judicial del cas, des del punt de vista polític, per a una gran part dels
catalans fou considerat com un intent dels partits centralistes de laminar les
forces nacionalistes.
Així mateix, la generosa cessió de
competències que l’Estat central va fer a les comunitats autònomes no va tenir
el seu equivalent en el finançament. D’aquesta manera, el sistema quedava coix,
ja que els ingressos no evolucionaven en paral·lel a les despeses, especialment
a regions dinàmiques com Catalunya –i Balears.
La confiança és un concepte bàsic en
política. Els ciutadans confien als seus representants la direcció dels afers
públics i les relacions entre les diferents administracions públiques s’han de
desenvolupar dins d’un context de lleialtat. Els fets anteriors van separar de
manera cada vegada més notòria les societats catalana i espanyola. El primer
lustre dels vuitanta es va anar perdent la comprensió recuperada durant la lluita
antifranquista i la redacció de la Constitució i l’Estatut.
D’altra banda, la dinàmica convergent
de reclamar constantment més avantatges va esperonar la percepció que els
nacionalistes s’estaven comportant de forma deslleial i desvetllà la por que
aquest allunyament acabés amb la unitat de l’Espanya. El model educatiu
d’immersió lingüística, malgrat els seus acceptables resultats educatius,
políticament era un greuge a una part de la societat catalana i un senyal de
displicència intranquilitzador.
La
distribució de competències de la Constitució és confusa i els
instruments de resolució de conflictes tenen un abast limitat. La LOAPA va ser
anul·lada pel Tribunal Constitucional, però la judicialització de les relacions
autonomia-estat no és una via efectiva per consolidar la confiança. Al
contrari, cada recurs és vist com una ofensa a la qual cal reaccionar. La
inoperància dels mecanismes polítics d’acord, com hauria d’haver el Senat,
impedeix l’entesa.
La Constitució del 1978 va desembocar
en un federalisme de fet, sense un utillatge federal. En un estat fortament
descentralitzat és necessari que tots els territoris admetin el fet diferencial
dels altres i que cada territori desenvolupi un sentiment de pertinença a la
nació.
En canvi, a Espanya es va digerir
malament l’existència d’una cultura catalana, basca o gallega. No s’ha explicat
prou als ciutadans d’altres regions que aquesta diversitat s’ha de valorar
positivament, perquè en cas contrari s’impedeix la integració d’aquestes
comunitats en el país. Com a revers, a Catalunya es va impulsar una política
exclusivista, que difuminava el concepte de nació espanyola i n’hegemonitzava
la catalana, sense intuir que així es destruïa la idea d’un país compartit.
El conflicte sobre la reforma de
l’Estatut d’Autonomia del 2006 és la culminació d’aquest procés de pèrdua mútua
de confiança i d’inexistència de mecanismes efectius d’arbitratge. La
interposició d’un recurs contra el text aprovat pels parlaments de Catalunya i
Espanya i en referèndum és una aberració política i jurídica que la Constitució
no hauria d’haver permès.
La darrera dècada amples capes socials
de catalans han perdut la fe en Espanya. En les eleccions autonòmiques del 2015
els partits que defensaven un canvi en les relacions amb l’Estat van aglutinar
quasi el 73% dels vots, dels quals dues terceres parts propugnen la
independència i la resta una reforma constitucional.
Com s’anirà veient els propers mesos,
l’Administració disposa de tots els mitjans per impedir la independència de
Catalunya. La major debilitat del projecte independentista és plantejar-ho com
una qüestió de mesos, quan en aquest interval el Govern central té bases
legals, polítiques i financeres per arruïnar tot intent separatista.
Tanmateix, a llarg termini és
impossible contenir la sensació de desafecció. El Consell de Ministres podrà
aturar l’embat de la Generalitat, però si no es restaura una confiança
recíproca, d’aquí a poques dècades veurem una Catalunya independent.
Experiències hi ha a Europa i a fora que ho demostren.
El repte dels sobiranistes és mantenir
la flama. Si persisteix l’esperit que Madrid ofega Catalunya, tenen el vent al
seu favor. El repte dels unionistes és restaurar els vincles del 1978 i que els
catalans se sentin còmodes dins d’Espanya. Cap de les opcions és fàcil, però
les dues són viables.
El dret a decidir o referèndum
d’autodeterminació és una oportunitat per tot dos, ja que tant trobam països on
ha guanyat la cohesió (Canadà, Escòcia) com la separació (Argèlia, Timor
Oriental). Tot depèn de fins a on han arribat les desavinences entre les dues
comunitats. Quan les relacions han estat pacífiques, ha triomfat l’associació,
però si ha dominat el conflicte, ha sortit victoriosa l’alternativa
independentista.
Molt bona reflexió.
ResponEliminaMolt bona reflexió.
ResponElimina