Les revistes il·lustrades veuran el seu
enlairament la segona part de la dècada del 1920. La fotografia ja ha arribat a
un punt de notable maduresa i es comencen a veure imatges en color. Menorca
apareixerà a la Revista de Oro l’octubre del 1926. Aquell any la
publicació, editada a Barcelona, havia modificat el nom primitiu d’“El mundo en
auto”, sense abandonar la seva funció de donar publicitat a la indústria
automobilística. El setmanari es costejava amb els ingressos dels anunciants.
Les tres pàgines de l’article estan escrites en un to
marcadament propagandístic amb l’objectiu de “vendre” l’illa als potencials
turistes, una activitat que s’indica que ha iniciat el seu desenvolupament.
S’inclou una fotografia del port de Maó i el plànol de la ciutat, però la
majoria són de la costa: les platges de Son Bou, cala Mesquida, Rafalet i cales
Coves. N’hi ha dues imatges de l’interior: el gran tronc d’una olivera i unes
roques prop de Son Bou, així com un anomenat “dolmen” (la taula de Talatí).
Al començament, s’indica que Menorca,
pel seu clima i belleses físiques, és una illa privilegiada que està destinada a
convertir-se, com les de Hyères al sud de França i la de Wight a Anglaterra, en
una important estació d’esbarjo i lloc de reunió de la societat aristocràtica
amant dels esports. Com més endavant s’explica, el motiu d’aquest optimisme és
la prevista construcció d’un hotel modern amb el confort dels de les grans
capitals europees, que pensava aixecar al port de Maó la Compañía Nacional
de Industrias de Turismo, (la qual, d’altra banda, inseria un anunci en una
de les seves primeres pàgines), “un esplèndid establiment digne de les belleses
naturals i arqueològiques de l’illa”.
Així es pronostica que començarà
l’evolució que la transformarà en pocs anys en el Sant Sebastià de la
Mediterrània. De fet, la seva situació, a mig camí de València i Sardenya i
Marsella i Alger, li confereix una importància capital per al turisme nàutic.
En el seu reduït perímetre conserva una mostra de cadascun dels paisatges
pintorescos de la península i una temperatura benigna durant tot l’any.
La costa és molt irregular: al nord té
alts penya-segats que li donen un aspecte abrupte i extremadament pintoresc,
com el del Cantàbric; el sud, en canvi, conté fons molt nets i platges en suau
pendent, com les del Garraf o Sitges. La platja de Son Bou, llisa i dilatada,
té un encís particular; a Rafalet, pel contrari, la mar penetra entre elevades
roques que li proporcionen un aspecte imponent. A cales Coves l’efecte dels
penyals rematats de vegetació és molt atractiu.
El port de Maó pot allotjar còmodament
una flota immensa, la qual cosa fa que els marins el considerin com un dels
millors de la Mediterrània; el de Ciutadella també és excel·lent. Les muntanyes
de l’illa són suficients per satisfer les exigències de l’excursionista. La més
elevada és la del Toro, al mig de l’illa, però n’hi ha d’altres com la de
Falconera, Biniac i Milà. El principal al·licient no és l’altura, sinó el seu
caràcter extremadament pintoresc. Les masses rocoses tacades de verd d’alguns
paratges recorden Montserrat. Alternen amb prats entapissats d’herba i poblats
de cases delicioses, així com nombrosos ramats que fan el paisatge semblant al
de Castella la Vella. Les cabres, ovelles i porcs animen les valls, contribuint
a la seva poètica rusticitat.
El port de Maó està comunicat per un
servei de vapors amb Barcelona, Alcúdia i Palma de Mallorca. La circulació dels
automòbils per l’illa és fàcil i còmoda, gràcies a una carretera de primer
ordre que uneix Maó amb Ciutadella, passant per Alaior, es Mercadal i
Ferreries. Maó també està connectat amb Sant Climent, Sant Lluís i es Castell.
Altres vies enllacen Ferreries amb es Migjorn, aquest amb es Mercadal i
Fornells i la darrera població i Maó.
L’activitat industrial de Menorca està
en creixement. Al camp destaquen la producció de formatge i mel, la ramaderia i
la pesca (especialment la llagosta i els vivers de marisc). Dues branques tenen
una importància excepcional: la fabricació de calçat, del qual s’exporta una
quantitat elevadíssima, i els moneders de plata, amb un desenvolupament ben
conegut a Catalunya i la resta d’Espanya.
Ciutadella, l’antiga capital de l’illa,
conserva moltes restes de la seva passada grandesa, però la ciutat més
important és Maó, amb 13.800 habitants. Té un institut d’ensenyament, cambra de
comerç i diverses entitats de crèdit. El passeig de l’Albereda és tan bell com
concorregut.
Les tradicions locals, que els
menorquins aprecien i preserven, tenen un encant especial per al viatger. Hi
sobresurten les festes de Sant Joan de Ciutadella, que comprenen cavalcades,
curses i reminiscències dels tornejos medievals. La dominació anglesa va deixar
alguns records curiosos a Maó. El general Kane va construir la carretera que
arriba a Ciutadella. Les freqüents visites de la flota britànica contribueixen
a mantenir viu aquest record. Són relativament nombroses les persones que
xerren anglès i estan familiaritzades amb els costums de les ciutats
cosmopolites, la qual cosa fa que el turista es trobi amb sorpreses agradables.
L’article s’acomiada prometent tractar en una altra ocasió sobre les
interessantíssimes riqueses arqueològiques de l’illa, fet que no es va arribar
a dur a terme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada