La
crisi econòmica ha posat el món occidental de cap per avall. Els vells partits
polítics s’enfronten a la competència de noves formacions que estan fent
trontollar l’statu quo. En les darreres eleccions, Trump ha vençut als Estats
Units amb l’oposició de l’aparell del seu partit i Macron a França amb el
moviment En Marche!, acabat de fundar. Un dels punts crucials dels seus
programes és l’economia, on s’apunten canvis importants.
Tanmateix, cal
tenir en compte que, en aquest aspecte els bancs centrals ja havien trencat amb
l’esquema imperant. Des de la crisi del petroli de 1973-1981, i fins el 2007,
controlaven fèrriament la quantitat de diners i establien uns tipus d’interès
alts, per intentar embridar una inflació sempre amenaçant. Enfrontats a la Gran
Depressió, la Reserva Federal americana, primer, i el Banc Central Europeu de
Mario Dragui, després, van actualitzar les polítiques monetàries expansives i
els interessos ínfims per estimular el creixement econòmic, sense que la
inflació donés cap ensurt; al contrari, s’ha mantingut a uns valors
històricament moderats.
Aquesta
nova política monetària ha suposat el retorn al sistema vigent entre 1945 i
1980, bandejat pels economistes neoliberals i que arribà a ser acceptat per la
gran majoria de les universitats. La seva reintroducció pràctica per les
institucions que governen les finances mundials demostra que, al capdavall,
l’economia té més d’art que de ciència i els seus models molts cops segueixen
la realitat i la justifiquen a posteriori.
Avui
en dia, el principal desafiament consisteix a traduir la recuperació econòmica
en benestar per a unes classes mitjanes que la recessió ha copejat amb duresa.
Per aconseguir-ho, el flamant president americà Donald Trump malda per
deixondir la potència industrial americana, perquè els obrers millorin els seus
salaris. La seva estratègia tampoc no és nova, sinó que suposa el revifament
d’un proteccionisme que moltes nacions han posat en pràctica fins fa poc i que
va tenir el darrer floriment entre les dues guerres mundials, del 1918 al 1939.
El
nacionalisme econòmic és d’efectes previsibles: proporciona beneficis al país
que el practica a costa dels altres, i per aquest motiu fomenta guerres
comercials que perjudiquen tothom, fins al punt que el que ha començat pot
acabar pitjor que abans. Per a l’economia mundial el resultat és dolent i les
potències dominants, primer el Regne Unit i, després de la Segona Guerra els
Estats Units, l’han rebutjat, ja que en el fons és un signe de debilitat: la
fortalesa d’una economia no hauria de precisar d’aquest comodí, sinó que
s’hauria de basar en la seva competititvitat internacional.
Daltra
banda, Trump pretén reduir els impostos i augmentar la despesa, militar i en
infrastructures, en detriment de la de caire social. Aquest plantejament és una
resurrecció de la corba de Laffer que invocà un altre president republicà,
Ronald Reagan, i defensa que una disminució de la càrrega fiscal estimula
l’economia i per tant s’autofinança. Tanmateix, la realitat va desmentir aquest
particular compte de la lletera i va haver de ser abandonada després de menar
el país a un dèficit públic astronòmic.
A
l’altra vorera de l’Atlàntic, el nou president francès, Emmanuel Macron,
conjuga una sòlida formació humanística (es va doctorar amb una tesi sobre el
filòsof alemany Hegel), política (graduat en Ciències Polítiques) i econòmica
(inspector de finances per l’ENA, la millor universitat) amb una brillant
experiència professional a la banca privada d’inversions i com a Ministre
d’Economia.
Les
seves idees encaixen en el corrent sòcio-liberal, que creu que el mercat és
l’instrument més eficaç per assolir el progrés econòmic i deixa a l’estat la
funció d’evitar els seus excessos i redistribuir la riquesa. En el fons, es
tracta del vell somni de l’economia mixta, on s’aprofiten les millors qualitats
dels dos per atènyer el major benestar per a la població. En la seva formulació
moderna ha estat la base de les polítiques econòmiques socialdemòcrates
d’arreu, a Espanya (Felipe González), el Regne Unit (Tony Blair) i Alemanya
(Gerhard Schröeder).
França
afronta dos reptes cabdals: el primer, una taxa d’atur que des de fa dues
dècades frega el 10%, el doble de la de les grans estats (Alemanya, Regne Unit
o els Estats Units). En paral·lel, el creixement francès és inferior al dels
seus rivals. Fins ara, la societat gal·la s’ha oposat a les reformes
necessàries per revitalitzar l’economia, però l’elecció de Macron, amb una
aposta clara per aquestes, sembla haver canviat el panorama. Al seu favor juga
la sinceritat: Hollande, el president anterior va prometre una política
clàssica d’esquerres, que en arribar al poder baratà per un programa liberal que
enfurismà els seus partidaris.
La
postura de Macron, que inclou un missatge positiu envers la Unió Europea i el
comerç internacional, s’ha imposat als seus adversaris, a dreta i esquerra.
Aquests darrers insisteixen en la defensa dels drets socials i econòmics,
inhàbils per treure França de la mediocritat i que té punts en comú amb el
tancament que patrocinen Trump i Le Pen. Convindria que tinguessin en compte
els ensenyaments de l’especialista francès en la desigualtat, Thomas Pickety,
qui, alhora que propugna l’augment dels impostos al capital, assenyala que el
progrés econòmic ha estat la força clau per promoure l’avenç de les classes
treballadores.
L’ideari
sòcio-liberal és una línia gruixada, que admet diverses variants. Macron
segurament evitarà els excessos en la desregulació d’alguns mercats
(immobiliari i financer), i recobrarà una política industrial, bàsica per
impulsar la productivitat. També serà crucial modular les polítiques en el
temps, per aprofitar les oportunitats que es presentin i evitar les amenaces a
l’aguait.
El
joc ha començat: nacionalisme i sòcio-liberalisme es disputen l’hegemonia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada