Els
darrers anys, la política s’ha convertit en un dels problemes candents de la
societat espanyola. És una incongruència, ja que el seu objectiu és la
resolució dels reptes i dificultats de la gent, i resulta que, contràriament,
els que manen en creen de nous.
Enfora
de gestionar l’atur, l’habitatge, les pensions o el procés català, els gestors
públics ens compliquen la vida amb la corrupció, el finançament irregular dels
partits, els seus privilegis o la incapacitat de pactar els càrrecs
institucionals. Fa vergonya que hagin menat a la ruïna les centenàries caixes
d’estalvi i es neguin a investigar-ho.
Més
enllà de les lamentacions i crítiques, que els mitjans i les tertúlies ja esventen
a diari, és obligat demanar-se sobre les causes. En principi, no hauria d’haver
dubtes que les prebendes dels polítics tenen la seva raó de ser en el poder que
han acumulat. La democràcia representativa es basa en la cessió temporal de la
sobirania, que resideix en el poble, en els seus representats, en el benentès
que han de servir l’interès general. Es tracta d’un contracte entre ciutadans i
governants.
Tanmateix,
a l’hora de formalitzar aquest pacte, els homes públics són molt generosos en
atorgar-se potestats i extremadament temorencs en marcar-se barreres. Durant la
Revolució Francesa, els estadistes eren ben sensibles a la seva necessitat, ja
que les monarquies absolutes havien gaudit d’una autoritat sense entrebancs i,
per aquest motiu, es van establir mecanismes per impedir que el fenomen es
reproduís en els nous règims liberals.
El
principal contrapès és l’existència d’una constitució, que marca les regles del
joc. Al mateix temps, Montesquieu va introduir el principi de la divisió de
poders, per impossibilitar que el govern faci les lleis, les posi en
funcionament i jutgi les discrepàncies que es produeixen en la seva aplicació.
Aquest engranatge és molt vigorós en alguna de les primeres constitucions, com
la dels Estats Units: hi ha límits als mandats dels presidents i mètodes per
evitar la preeminència del president sobre les càmeres (absència de disciplina
de partit, eleccions parcials i sistemes de vetos creuats).
A
Europa, es va permetre que el lligam entre el president i el parlament fos més
estret, amb el resultat que el primer és un reflex de la majoria existent en el
segon. Amb el pas dels anys, aquest vici s’ha agreujat, i en l’actualitat els diputats
en la pràctica han perdut la capacitat de fer lleis i només tenen la funció
d’aprovar les que els proposa el govern i de controlar-lo. A Espanya, un gabinet
en minoria segueix legislant. Amb el pas del temps, l’única separació de poders
és la que deixa al marge el judicial. Tanmateix, fins i tot aquí, el ministeri
fiscal està jeràrquicament per sota de l’executiu.
Tocqueville
ja va predir al segle XIX que una democràcia deixada a la pura força dels vots
acabaria donant lloc a situacions tiràniques i d’abús de poder. L’aparició de
líders carismàtics com Trump, Putin, Maduro o Erdogan n’és la prova. A Espanya,
gran part dels mals que patim es deu a una Constitució que no posa restriccions
reals a l’actuació de les autoritats.
Malgrat
el que pugui semblar, la greu crisi que vivim no ha servit perquè els polítics
moderin la seva actuació. Fora de la incorporació d’alguns controls puntuals
d’una efectivitat pràctica limitada, la Carta Magna no ha estat modificada per fixar-los
cap límit substantiu, ni figura en l’agenda cap reforma en aquest sentit.
Així,
cada vegada que hi ha eleccions, els governants, després de prometre “complir la
Constitució i la resta de l’ordenament jurídic”, es posen a actuar com si no hi
hagués llei ni ordre i, si algú els du la contrària, ja sigui l’oposició, un
funcionari o un ciutadà, sempre al·leguen que ells han estat elegits per la
gent i només la gent els pot treure. Idèntica resposta si els qui els
persegueixen són els tribunals. Aquesta és la raó que el desgavell, l’erosió
dels drets de les minories i la corrupció siguin moneda corrent en la nostra
administració.
De
fet, els polítics, quan prenen possessió dels seus càrrecs, fins i tot als
ajuntaments, expressen la seva estupefacció per no poder fer el que volen. Les
queixes perquè es pensaven que tot era diferent i les coses són massa
complicades són immediates. Actuen com a petits reis, oblidant que la
democràcia és la negació de l’autocràcia, d’aquí la importància radical del
respecte a les normes.
Com
a reacció, els governs envien una allau de lleis als parlaments, en un intent
de refer tot l’ordenament jurídic en el menor temps possible. Vivim una
explosió normativa. Aquesta ansietat reguladora provoca inseguretat jurídica i
una qualitat legislativa decreixent, de manera que cada vegada és més difícil
interpretar les lleis, que moltes vegades són incompatibles o, fins i tot,
tenen articles inaplicables i que es contradiuen internament.
El
procés català és un bon exemple d’aquests mals. Fa uns anys, el PP va utilitzar
un subterfugi legal per fer anul·lar un Estatut aprovat pel Parlament de
Catalunya i les Corts Generals i votat pel 74% dels ciutadans del Principat. La
Generalitat contraataca incomplint la Constitució i les lleis, apel·lant
directament als ciutadans i rebutjant la capacitat dels jutges per verificar la
seva actuació.
Quan
els polítics es fan amb tot el poder, l’autèntica democràcia desapareix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada