El decret del
tractament integrat de les llengües als centres docents (TIL) està crispant la
nostra societat, ja de per si molt tensa per la crisi econòmica i social que
vivim. El president Bauzà ha acusat els professors de fer una vaga política i
ha declarat que la seva obligació és de fer complir les lleis. Aquesta darrera
afirmació recorda aquell passatge del llibre “El petit príncep” d’Antoni de
Saint-Exupéry, en el qual el rei apunta que “L'autoritat reposa primer de tot
sobre la raó. Si manes al teu poble de tirar-se a la mar, farà la revolució. Jo
tinc el dret d'exigir l'obediència perquè les meves ordres són raonables.”
Em sembla que
l’extensió de les protestes, que han desbordat els professionals de l’educació
i apleguen els pares i molta gent preocupada pel tema, evidencien que el decret
TIL conté elements que no són de sentit comú. D’altra banda els dirigents del
PP que apunten a què es tracta d’una vaga política no deixen de tenir part de
raó, perquè qualsevol acció que s’emprèn públicament en relació a l’acció de
govern té un component polític, tot i que en aquest cas és indubtable que el
TIL també afecta les condicions de treball dels professors.
Tanmateix, als que
critiquen el caràcter polític de les protestes, cal recordar-los que la
política no és un vedat privat dels polítics professionals. L’article 23 de la
Constitució reconeix el dret dels ciutadans a participar en els afers públics,
“directament o a través de representants”; l’article 21 el dret de reunió i de
manifestació; l’article 20 el dret a expressar i difondre les opinions i idees;
finalment, l’article 28 reconeix el dret de vaga dels treballadors en defensa
dels seus interessos, la qual cosa ha estat interpretada de forma extensiva pel
Tribunal Constitucional, de manera que poques vagues es poden qualificar de
purament polítiques.
En definitiva, no
és possible qüestionar la legitimitat de la protesta contra el TIL i, en canvi,
hi ha molts dubtes sobre la sensatesa d’aquesta norma. A més, el Govern Balear,
s’ha pres la defensa del decret com un casus bellis, i ja se sap que en
les guerres la primera víctima és la veritat. Així un dels principals arguments
a favor del TIL és la lluita contra el fracàs escolar, tal i com es pot llegir
al web til.cab.es. Però en el decret açò no s’esmenta per res i tampoc s’aporta
cap estudi o indici que permeti relacionar la immersió lingüística en català
amb el fracàs escolar. Em sembla una irresponsabilitat vincular un problema tan
seriós amb la llengua vehicular de l’escola sense aportar dades.
El baix rendiment
dels escolars és un problema nacional, per lluitar contra el qual el ministre
Wert ha impulsat una llei, que prest prendrà el protagonisme al TIL. És
indubtable que forçar uns alumnes sense prou base d’anglès a què estudiïn en
aquest idioma matemàtiques o ciències naturals reduirà el seu aprenentatge
d’aquestes matèria.
Realment, segons
s’indica en l’exposició de motius del decret, els seus objectius són “millorar
les competències lingüístiques en les dues llengües oficials i en una llengua
estrangera, prioritàriament l’anglès”. La motivació és “capacitar els ciutadans
per tenir èxit en un món global” seguint els objectius marcats per la Unió Europea.
El decret també
inclou un reforç de la llengua castellana, defensat amb molts menys arguments,
fora d’una genèrica apel·lació a “eliminar les discriminacions per raó
d’idioma”, que al mateix temps es reconeix que s’ha de conjugar amb la
normalització de la llengua catalana, pròpia de les illes Balears. Costa
d’entendre com ajuda a la normalització del català la important reducció de les
hores de classe en aquesta llengua que decreta el TIL, especialment si tenim en
compte que, fora de l’àmbit de l’Administració pública, l’ús de la nostra
llengua encara és minoritari en el món del treball, l’empresa, els mitjans de
comunicació i els espectacles, i que la nostra comunitat autònoma és receptora
d’immigrants, que l’única forma que tenen de conèixer-la és a través de
l’educació.
El model del
decret TIL és purament quantitatiu: impartir més classes en anglès i en
castellà, a costa del català. És evident que així els alumnes tindran més
pràctica en aquests idiomes, però la qüestió és quin serà el cost d’aquesta
política. És clar que la primera víctima serà la nostra llengua, que en les
illes Balears està en una situació manifestament més dèbil i precisa d’un
especial suport per part del Govern Balear, que és l’única administració que la
pot emparar. Tot sembla apuntar que, al contrari, Bauzà ha pres una posició
ideològica en contra del català, sense atendre a la validesa pedagògica del seu
model.
Però, fins a quin
punt s’aconseguirà millorar el domini de l’anglès? El decret no indica com més
hores de classe d’aquest idioma permetran d’augmentar la capacitat dels
alumnes. La Conselleria d’Educació tampoc ha divulgat cap estudi que empari la
seva opció lingüística. Tanmateix, aquests estudis s’han fet; la Comissió
Europea, n’ha realitzat dos, un el 2006 i el darrer el 2011 (Estudi Europeu de
Competència Lingüística). El Instituto Nacional de Evaluación Educacativa del
Ministerio de Educación va proporcionar les dades i encarregà una anàlisi de
les seves conclusions a Espanya, la qual és fàcilment localitzable a Internet.
Els resultats, com
és conegut, deixen els alumnes espanyols molt per davall en el rànking dels
països estudiats, però també inclouen una sèrie d’elements d’interès sobre la
manera com s’estudia l’anglès a Espanya. Així es constata que els alumnes
espanyols comencen a aprendre aquesta llengua molt abans que a la resta dels
països; de fet som l’únic país on l’ensenyament és obligatori des de l’Educació
Infantil. A més, els alumnes reben més hores d’anglès que a Suècia, el país amb
millors resultats. El 40% van a classes extra d’anglès, per un 11% a Suècia i
també dediquen molt més temps a fer deures d’anglès que a la resta dels països.
Els professors espanyols també donen més hores de classe que els suecs.
Per tant, veiem en
l’ensenyament de l’anglès una obsessió per “tirar hores” molt arrelada en el
món laboral i que ens ha portat a ser un país de baixa competitivitat, perquè
la quantitat espatlla la qualitat. Per contra, entre els factors que afecten
favorablement l’aprenentatge d’anglès es troba l’educació dels pares i els seus
coneixements d’anglès i les activitats extraescolars en aquesta llengua. Altres
experts indiquen que l’entorn social també influeix positivament i,
especialment, els països en què en la televisió hi ha programes i pel·lícules
subtitulades en anglès milloren la competència en aquest idioma.
Hauria de quedar
clar que a Espanya ja es donen moltes hores d’anglès. Segons l’autora de
l’estudi, Sara de la Rica, “un mayor número de
clases de inglés a la semana en el centro parece no afectar al rendimiento.
Esta evidencia, de alguna manera contra intuitiva, sugiere la necesidad de
hacer un mayor esfuerzo en entender las dinámicas de trabajo y aprendizaje de
la lengua inglesa en España”. Clar i llampant: la solució no està
en augmentar el nombre d’hores en anglès, sinó en millorar la qualitat de les
classes, una opció totalment oposada a la que proposa el TIL.
Tot i que la
Conselleria d’Educació sembla que desconeix aquests estudis, els nostres
professors sí que saben ja que estan donant moltes hores d’anglès amb pobres
resultats, d’aquí la seva indignació davant d’un decret amb una finalitat no
educativa, sinó ideològica, que està cridat a no millorar la situació actual i
que perjudicarà l’ensenyament de la resta de les matèries, agreujant el fracàs
escolar d’aquesta comunitat autònoma.
Alfons Méndez Vidal
Excel-lent article, Alfons. Enhorabona i gràcies! Josep Castells.
ResponElimina