Hem de felicitar els organitzadors per l’èxit de les
Jornades Literàries Mediterrànies Albert Camus, un dels esdeveniments culturals
més importants celebrats en molt temps a Menorca, amb la participació de
personalitats de l’àmbit literari, artístic, periodístic i polític de talla
internacional.
Les conferències han ofert una fecunda reflexió
sobre un dels punts més originals del pensament camusià: la rebel·lió tolerant,
aquella que va sintetitzar de forma plàstica en exclamar que, entre la justícia
i sa mare, ell triava sa mare, significant que qualsevol causa ha d’estar
matisada per la realitat tangible de les persones; en definitiva, sobre
l’idealisme, ha de prevaler l’humanisme.
El plantejament de Camus no podia ser més pertinent
quan va ser formulat, el 1957, en el marc d’una ferotge Guerra Freda que
amenaçava amb sacrificar la raça humana en l’altar nuclear de la pugna entre
capitalisme i comunisme. Tampoc era lluny l’apogeu dels moviments totalitaris,
que no van dubtar a escapçar milions de vides en nom de les seves concepcions
del món. Els nazis exterminaren milions de jueus i volien establir un domini
mundial sobre la base d’una somiada supremacia racial i els comunistes van
assassinar infinitat de compatriotes en nom de les utòpiques teories marxistes.
Recordem que, a Menorca, centeners de paisans
nostres van ser afusellades pel simple fet de ser oficials de l’exèrcit o pertànyer
a les classes benestants i que, passada la Guerra, el poder franquista va
executar i empresonar una quantitat desmesurada de conciutadans pel simple fet
d’haver format part del règim republicà. En els dos casos, no van patir per les
seves culpes, sinó per encarnar l’adversari polític que es volia erradicar.
Albert Camús ens convida a rebel·lar-nos, però
tenint en compte que al davant tenim éssers humans, amb les seves virtuts i els
seus defectes, amb els seus somnis i els seus sentiments, amb els seus
interessos i les seves aspiracions. En l’obra de teatre els Justos explora l’absurd
de destruir la pròpia vida per un ideal. El final tràgic del terrorista que s’immola
per lluitar contra la injustícia ens emplaça a cercar vies humanes per combatre
l’opressió: cap causa justifica un atemptat terrorista.
Camus, que també denuncià la sagnia estalinista, s’enfronta
al pensament polític establert, que creu que els mitjans justifiquen els fins,
remarcant que ha de ser als revés: són els mitjans els que donen validesa als
nostres fins. Si un col·lectiu oprimit obté el poder gràcies a la violència, la
mentida o la manipulació acabarà utilitzant la violència i l’abús contra les víctimes
que volia salvar. Un dels ponents de les jornades comentava que la democràcia
no és la imposició de la majoria sobre la minoria, sinó que la seva qualitat es
mesura pel grau en què protegeix les minories que alberga.
És evident l’actualitat d’aquesta proposta en la
política mundial, on els presidents de països tan rellevants com Estats Units,
Brasil o Turquia han cimentat el seu poder en les fake news, l’odi i l’atac als que discrepen amb les seves idees.
També és pertinent a Espanya, on les darreres eleccions han estat el final d’una
època d’agres disputes entre els polítics i els mitjans de comunicació que agiten
l’odi i la intolerància i els partidaris del diàleg i el respecte al contrari.
Per sort, la societat espanyola ha optat per la moderació, deixant de banda els
que impulsen la crispació i la negació de cap dret a l’enemic.
Durant les jornades hem vist un activista palestí
explicar com la clau de les negociacions amb els israelians és el retorn dels
exiliats: el govern jueu va estar a punt d’acceptar el dret del retorn alhora
que els palestins consentien en discutir l’aplicació d’aquest dret, tot respectant
la presència de milions d’israelians que no poden ser expulsat de les seves
cases, encara que hagin estat aixecades damunt territoris ocupats, perquè una
injustícia no pot ser combatuda amb una altra injustícia.
Per Camus la rebel·lia és dir no, però aquesta
negació conté un sí: l’afirmació dels valors que es defensen i dels límits que
no es poden traspassar. D’aquesta manera, la rebel·lia ha de ser matisada, a
través del consentiment i l’amor de viure, per les virtuts de la clemència i la
compassió. Un altre conferenciant suggeria substituir la indignació per la
vergonya com a motor de la nostra rebel·lia.
Aquest treballós camí que transita entre els drets i
les aspiracions d’uns i altres és la clau del mètode camusià, en què cap dret
pot lesionar la vida dels individus. És el Camus que, abans de la II Guerra
Mundial reivindica (en contra de l’opinió dels francesos) els drets polítics
dels àrabs d’Algèria, però que, quan esclata la Guerra d’Alliberament, reclama
el dret dels colons a seguir vivint a l’Àfrica, perquè els fills no poden ser
responsables dels pecats dels pares.
M’he sentit particularment tocat per aquest vessant
del pensament camusià: com s’intueix pel subtítol de la meva columna, “la balança”,
em sembla vital sospesar els arguments propis i els dels altres. Així podem
arribar a un just milieu, un punt
intermedi just que, lluny d’una equidistància mecànica, és el resultat de la
confrontació dialèctica de les nostres opinions i les dels altres, que ens revela
que els adversaris acostumen a tenir raó en alguna cosa. Un home compromès és
el que és capaç d’arribar a un compromís.
Tal i com es va dir en la conclusió de les jornades,
aquest és el cor del pensament meridional, que entronca amb la ponderació grega
i el seu rebuig de l’excés, perquè la desmesura forma part dels baixos instints
dels homes que, per mitjà de la cultura, aconseguim de domesticar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada